Laptop formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

melvinvdb

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2004
Hallo ik heb een vraag.
Ik wil mijn laptop gaan formatteren maar ik ben bang als ik mijn laptop formateerd heb dat bijvoorbeeld, mijn videokaart niet meer werkt zoals het hoort en mijn touchpad voor de muis.
Ook heb ik van die knopjes aan de zijkant waarmee ik het geluid kan regelen die doen het doordat er media power button op staat.
Als ik dus geformateerd heb ben ik bang dat dit niet meer werkt.
Ik heb de cd's van de laptop niet omdat ik hem 2e hands heb gekocht.
Ik heb wel gewoon windows xp.

Instaleer een programma dat drivers op kan slaan zoals b.v. DriverGenius. Even voor de zekerheid op cd-tje branden ofzo. Daarna kun je formatteren en later de drivers weer installeren vanaf de cd-rom mocht je besturingssysteem dat niet zelf doen.

ok ik heb dat programma geinstaleerd ik heb ook gebackupt maar nu heb ik allemaal mappen.
stel ik heb formateert en ik wil die drivers terug zetten hoe moet dat dan ?

als je de mappen op dezelfde locatie terug zet, kan het programma ze makkelijk terugvinden. maar je kan vast ook een locatie specificeren wanneer je alles terug wil zetten.

maar ik weet niet waar al die mappen staan ? ja die ik gebackupt heb wel maar waar ze horen ?

of moet dan alles in C:\WINDOWS\system32 gezet worden ?

Laatst bewerkt:
kun je niet zien waar het programma ze nu heeft geplaatst? maar probeer eens zogenaamd te restoren en kijk of je kan aangeven of je zelf een locatie kan opgeven. zo ja dan kan je dus ook verwijzen naar je cd-rom.

okee met de drivers snap ik nu ik weet nu ook hoe ik ze terug moet zetten maar ik heb nog een probleem:
Het lukt me niet om me laptop te formatteren
Als ik boot vanaf de cd dan instaleer ik windows gewoon opnieuw en dan worden de oude windows bestanden verwijderd maar de rest blijft er gewoon nog op.
ik doe dit op een laptop en heb geen floppy drive dus ik kan ook geen opstartdiskette gebruiken om dit te doen.
ik heb al vaker me eigen computer formatteert op dezelfde manier maar op de laptop wil het niet lukken.
ik krijg ook geen opties op mijn harde schijf te formatteren weet iemand hoe ik hem wel kan formatteren ?

Volgens mij moet je bij de installatie kiezen voor de optie: volume verwijderen en daarna opnieuw aanmaken en daarna formatteren.

ik kan wel kiezen voor partitie verwijderen maar dat werkt niet ik weet niet precies meer waarom

werkt dit misschien:
ik maak een opstartdiskette, de bestanden die op de opstartdiskette komen die brand ik op cd en dan als de computer opstart dan start ik hem via de cd of zal dit niet werken ?

Laatst bewerkt:
wat ik hierboven heb geschreven werkt niet maar ik heb ook dit probleem:
als ik dus in de bios instel dat hij vanaf de cd rom moet laden en ik doe windows xp erin en restart dan wordt er gezegt: "Boot CD-Rom Type: Non-Emulation Booting"

dat is juist het probleem deze laptop heeft geen floppydrive dus ik kan niks met floppy's doen...

Heb je het volgende gedaan?

Steek de cd in de speler en ga via de verkenner naar de setup en activeer hem. Kies niet voor de upgrade. Laat hem formateren[na je data te hebben veiligesteld uiteraard] maar voor windows xp installeren , nieuwe installatie en volg de aanwijzingen voor het partitie kiezen en formateren [niet de snelle methode].

Je hoeft de laptop niet aan of uit te zetten om de install aan de gang te krijgen.

greetz
H

ik zal zeggen wat ik gedaan heb:
ik heb 10x geprobeerd om gewoon als eerste de cd rom te starten dus in de bios instellen dat hij start vanaf de cd-rom maar dan krijg ik dit probleem: "Boot CD-Rom Type: Non-Emulation Booting"

Ik heb 2x geprobeerd: ik heb dus geen floppydrive dus ik dacht misschien werkt het wel als ik de opstartdiskettes op cd zet maar nee dat werkt niet dan leest hij helemaal niks.

ik heb 2x geprobeerd: gewoon de installatie starten via de cd rom in windows xp en dan gaat windows xp opnieuw instaleren en restarten ect maar dan vraagt de cd of ik een partitie wil maken of verwijderen dus ik probeer verwijderen dit lukt niet dan probeer ik partitie aanmaken dit lukt niet dus ik heb ik nog 1 keuze gewoon windows op C: instaleren nou dit lukt.
dan staat er of ik een nieuwe map wil maken om windows te instaleren of de oude windows map verwijderen en daar windows in te zetten.
ik doe dus oude windows verwijderen en dan de nieuwe erop dit lukt ook maar dan verwijderd hij alleen windows en niet de rest.

en ik weet wel hoe ik een pc moet formatteren want ik heb al verschillende keren de pc geformatteerd van mijn eigen maar ook van andere en daar heb ik geen problemen mee dus ik hoop dat iemand weet wat ik nu moet proberen/doen ?!

weet iemand toevallig nog een ander forum waar ik dit kan vragen ? hier wordt niet echt antwoord gegeven...

Probeer eens het bestand "Ultimate Bootdisk" te zoeken op internet, download dat en brand het op cd. Bios op boot from cd zetten, cd erin, pc uitzetten, pc aanzetten en het bestand runnen dat op de cd staat. Misschien dat dat nog helpt.

bedankt voor het antwoord maar ik heb mijn laptop maar weggebracht want ik had gisteren partitie c: ofzo verwijderd en toen deed de laptop helemaal niks meer dus ik heb hem maar weggebracht :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan