Laptop gaat sedert kort regelmatig in slaapstand

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
De studie-laptop van mijn dochter gaat sedert kort regelmatig (soms om de 10 minuten) spontaan op zwart en dan in slaapstand. Als je daarna opnieuw opstart gaat hij gewoon door waar ze is gebleven. Ik heb Eusing registry cleaner, Ccleaner, Advanced Uninstaller en Advanced System Care er door gehaald en daarna Avast laten diepscannen. Ik kom dan geen vreemde zaken tegen. Wel vind ik dat de processor nogal druk is (65-100%) als er niet op wordt gewerkt en de fan blaast dan ook flink.
Het is een Lenovo X61 met T7300 processor (Intel Dual core 2x2G) en 4G ram. Daarvan is 3G actief (ontdekte te laat dat er bij aankoop 32bits met 4G op stond). Er staat Windows7 op.
Wat zou het probleem kunnen veroorzaken?

Om te beginnen zijn Eusing reg cleaner en Advanced system care en Advanced uninstaller wan-producten die door de beveiligings levernaciers zelfs als malware worden gezien. Daar zou die enorme activiteit wel eens vandaan kunnen komen.

Dat na 10 minuten uitgaan mogelijk ook, maar kijkt u ook eens in Energiebeheer en dat klikken op "De schema-instellingen wijzigen" van het voorkeurschema waar een bolletje bij aan staat.
Daar ziet u gelijk al na hoeveel minuten het scherm uitgaat en de pc in de slaapstand gaat (want dat is wat ie doet).

Hoi,

Ik zou systeem herstel overwegen van voor dat genoemde programma's geïnstalleerd waren en genoemde ook weer verwijderen staan inderdaad slecht bekend. ccleaner kan standaard weinig kwaad dus die kan gebruikt worden.

We hebben hier in huis 5 desktops en 4 laptops waar deze programma's al vele jaren op staan. Ze werken prima en die programma's hebben dus nog nooit tot een probleem geleid. Dat 1 laptop nu een probleem heeft, zal daar dus niet aan liggen, denk ik. Nadat ik die progs er door had gehaald, is wel de processoractiviteit bij niet gebruik gezakt naar 1 a 2%. Daarvoor varieerde het tussen de 65 en 100%. Of daarmee ook het slaapstandprobleem is opgelost heb ik nog niet kunnen uitproberen.

Die (ook in mijn ogen: prut-)software is verwijderd, dat was 1 van de gegeven tips.
Echter, er staat nog een tweede tip van srpchulp, namelijk het energiebeheerschema goed nakijken!

Dus start powercfg.cpl en kijk de sluimer-/slaapstand instellingen na, zowel die voor op batterij als die voor op netspanning.

Tijs.

Sorry, de reactie van srpchulp had ik over het hoofd gezien. Ik ga zeker naar dat energiebeheer kijken.

Heb naar de energie-instellingen gekeken. Onder accu-gebruik staat bij scherm dimmen, scherm uitschakelen en comp in slaapstand 1 uur. Onder netstroom staat bij alle drie 'nooit'. Ik zie als de laptop niet wordt gebruikt ook nergens processor activiteit op 1 a 2% na bij een Windows-taak. 'Geen processor gebruik' varieert rond de 98%'. Er zijn nu dus nergens ongewenste processen gaande. Op dit moment is de laptop nog niet ongewenst in slaapstand gegaan en hij staat Windows updates te downloaden. Wordt vervolgd.

Bedankt voor deze (tussentijdse) terugmelding.

Tijs.

De laptop heeft vandaag in mijn aanwezigheid drie uur bij wijze van test continu aangestaan (op netspanning) zonder in slaapstand te gaan en in die tijd zo'n twintig updates gedownload en geïnstalleerd (geen automatische updates ingesteld, maar handmatig via Windows updates). Tijdens dat proces liep ik even een paar minuten weg en in die tijd is hij op slaapstand gegaan. Weer opgestart en daarna installeerde hij nog een paar updates. Daarna heeft hij nog ruim een uur aan gestaan zonder in slaapstand te gaan en heb ik hem uitgezet. Heb al die tijd geen ongewenste processoractiviteit waargenomen, behalve van het updaten

Laatst bewerkt:
De laptop is weer normaal in gebruik genomen en de langste periode van non-stop gebruik is ongeveer twee uur geweest. En tot op dit moment zonder in slaapstand te gaan. So far so good dus. Wat de oorzaak is geweest blijft onduidelijk; misschien de temperatuur bij lang gebruik? In ieder geval tot zover bedankt voor jullie adviezen.

Hoi

Fijn om te lezen dat heet misschien wel opgelost is misschien de vraag ook dan;)

Niet opgelost, want vandaag ging hij na 10 min weer in slaapstand.

Als in powercfg.cpl de instellingen nog steeds goed staan, dan heb ik geen verdere tips voor je.

Tijs.

Alles staat nog steeds op 'niet in slaapstand' dus ik hoop dat er nog iemand een idee heeft hoe dit op te lossen. Kan Windows wel weer opnieuw installeren, maar er staan allerlei universitaire programma's op en het is een drama om dat allemaal weer opnieuw te moeten installeren en activeren. Overigens gebruikt ze ook een Lenovo X60s (dus identiek maar met een tragere processor) en daarop staat hetzelfde os met dezelfde programma's en die laptop heeft dat probleem niet.

Even voor de zekerheid hier gevraagd: De laptop gaat ook in slaapstand als die op netspanning is aangesloten?
Indien alleen op accu in slaapstand, dan zou ik vermoeden dat de accu zodanig aan het einde van zijn leven is dat daarom de pc (gedwongen) in slaapstand wordt gezet, o.b.v. de instellingen omtrent "wat te doen als de accu percentage X bereikt".

Tijs.

Het gebeurt ook op netspanning, had ik al uitgetest.
Toevallig vanmiddag een prof computerman gesproken en dit probleem aangekaart. Was voor hem een bekend verhaal. De hele verklaring is voor mij te technisch, maar komt op het volgende neer: is geen slaapstand maar hibernation en dit is een probleem dat zich bij Windows kan voordoen als die file teveel ruimte gaat innemen. Oplossing is hibernationfile geheel verwijderen.
Kom ik er bij toeval achter dat mijn zoon om diezelfde reden de hibernationfile op zijn Windows computers altijd al verkleint tot een symbolisch kleine waarde. Mag hij dus mooi op deze laptop gaan doen! Wordt vervolgd.

Probleem inderdaad opgelost na verwijderen hybernation file (zelf gedaan). Heb intussen W7 32bit vervangen door W8.1 64bit waardoor ook de volledige 4G ram kan worden benut die er in zit. Ook gelijk meer ruimte op de HD omdat W8.1 minder ruimte inneemt. Daarna de hybernationfile ook verwijderd. Die had toch geen nut omdat bij energiebeheer het uitschakelen is uitgezet. Hij draait nu weer als een speer. Bedankt voor alle adviezen. Was leerzaam.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan