laptop gaat spontaan helemaal uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelkok724

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2003
ik heb een hp dv 9500 laptop en hij heeft onlangs een reball gehad ivm met slecht solderingen op de gpu. Alles werkt tip top temperatuur is goed etc.

Er is echter 1 bepaald spel wat standaard er voor zorgt dat de laptop na 10 a 15 minuten uit gaat. Omdat de accu overleden is en de laptop aan de stroom hangt vermoed ik dat het een spanningsdip is ofzo. Het is als of je de stekker er uit trekt, laptop is ineens helemaal dood.

Waar kan ik zien wat die is? Heb de betreffende software al keer opnieuw geïnstalleerd maar dit geeft geen verbetering, op andere laptop en desktop werkt de zelfde software wel prima.

Hallo

Deze reeks laptop's van hp bezit een slechte reputatie.

Meest voorkomende defekten zijn losgekomen g.p.u. of chipset.

De hoofdoorzaak van deze defekten is stofophoping in de heatpipe radiatoren , waardoor de laptop onvoldoende of zelfs geen koeling meer krijgt.

De temperatuur loopt zo hoog op , dat de soldeerverbindingen van deze i.c.'s loskomen , met uiteraard een defekte laptop als gevolg.

Indien mijn geheugen goed is , bezit deze laptop 2 heatpipe's.

1 voor de c.p.u.

1 voor de chipset en de g.p.u.

Mits er een reball is uitgevoerd op de g.p.u. (wegens te heet gelopen) , is het zo goed als zeker , dat de chipset ook te warm is geworden.

Het uitvallen zoals jij het beschrijft , versterkt enkel het vermoeden , dat de soldeerverbindingen van de chipset ook defekt zijn.

Zo lang alles koel is , werkt de laptop , door de warmte zet deze iets uit , waardoor de solderingen geen verbinding meer maken met het motherboard.

Persoonlijk had ik een reflow gedaan van chipset en g.p.u. om dit te voorkomen.

Mits je reeds een reball hebt laten uitvoeren , zou ik kontakt opnemen met de hersteller , en vragen wat je hiermee moet/kunt aanvangen.

Zeker zelf niet aan knutselen.

Hopelijk heb je hier iets aan .

Misschien hebben anderen nog ideeen , wacht even af , je weet maar nooit.

Peter

Duidelijk een geval van te weinig koeling.
Kan zijn dat lucht inlaat, ventilator en of uilaat wat verstoft is waardoor de koeling niet meer optimaal is.
Hierdoor wordt het nogal warm binnen in en schakelt de bios de PC vanzelf uit om schade te voorkomen.

Ik sluit me geheel aan bij vdk_p,

Laatst bewerkt:
ik heb idd alleen een reball uit laten voeren op de gpu, ik wist helemaal niet dat de cpu ook zo'n probleem kon geven.

Ik moet dit toch ook ergens kunnen controleren? Dat bios hem automatisch uit heeft gezet?

Hoe meet jij die temperaturen dan?
geef eens wat temperaturen.
die reball is niet gedaan wegens slechte solderingen maar die soldeertin is gewoon gesmolten zo heet word die door een produktiefout,de gpu chip ligt te laag tov de cpu.
Als die gpu niet verhoogd is door bijv. een koper plaatje dan is het van tijdelijke duur en gebeurd dit binnen afzienbare tijd weer.

http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc&feature=related

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/512220-Grafische-kaart-defect

Laatst bewerkt:
ik heb idd speciale shims gekocht voor de hp laptop, kwamen uit engeland via ebay dus dat zit wel goed. Temperaturen ga ik zo eens nakijken maar er ligt 1 kopere strips als cooling dus als gpu koel is moet cpu dit ook zeker zijn.

Wat is een mooi free ware progie om temp te meten, zie net dat na het terug zetten van mijn image ik de software die ik daar voor had nu niet meer heb staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan