Laptop gebruikt verkeerde videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

AartvdK

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2012
Hallo allemaal,

Laat ik ten eerste even zeggen dat ik geen computertechneut ben, maar meestal mijn problemen oplos door eerst intensief te googlen en de handleiding van het product door te lezen. Ik ben nu ongeveer 5 uur bezig geweest en ik krijg het niet voor elkaar, heel frustrerend!

Het geval: Ik heb een nieuwe laptop (Asus A55V) met een intel core i7 processor en 2 videokaarten, namelijk de Intel HD Graphics 4000 en de nVIDIA GEFORCE 610M 2GB. Nu wil ik een game spelen, maar mijn laptop pakt tijdens het spelen alleen de intel kaart en niet de nvidia kaart waardoor het spel vaak hapert. Ik ben nu al uren bezig een oplossing te vinden, maar het wil niet lukken. Ik heb de drivers opgeschoond en opnieuw geïnstalleerd, ik heb de BIOS bekeken (waarin ik weinig instellingen kan veranderen), ik heb de intel videokaart via apparaatbeheer uitgeschakeld om te kijken of de laptop dan op de nvidia kaart over zou gaan. Geen van alles heeft tot op heden gewerkt. De laptop blijft tijdens het gamen de intel kaart pakken.

Ook heb ik in het nvidia configuratiescherm het spel toegevoegd en ingesteld dat ik deze toepassing via de nvidia kaart wil draaien. Het mocht allemaal niet baten...

Wie kan mij helpen?!?! Ik zou u zeer dankbaar zijn!

Is dit probleem vanaf begin af aan? Heb je de drivers van de site van de fabrikant van de laptop?

Ja is al vanaf het begin. Ik heb hem sinds vandaag ook pas. De drivers komen van de site van asus ja.

Klik met de rechter muisknop op het programma dat je wilt uitvoeren, en kies voor de optie 'uitvoeren met grafische processor' en kies voor de NVidia.

Bedankt voor je tip, die had ik nog niet geprobeerd. Het heeft helaas niet gewerkt. Weer pakt ie de intel kaart, ik snap er echt niets van...

Ik heb het hier overigens over de game GTA IV. Als ik hem dus start op alle mogelijke manieren dan laadt hij wel en ik kan ook wel spelen. Alleen wanneer ik in een auto stap en begin te rijden dan hapert het spel. Bij rechtdoor rijden niet maar zodra ik rem of een bocht wil maken dan hapert het spel. De graphics zien er verder wel goed uit en beweging te voet in het spel gaat wel vloeiend evenals de animaties tussen de missies door.

Ik heb al tig keer de 'Benchmark' optie van het spel gestart, maar telkens geeft hij daar in dus aan dat de intel kaart in gebruik is. Grrr...

Heb je in je BIOS de mogelijk heid om de optimus setting aan/uit te zetten?
Ze die om en check dan nog eens

Ben zelf nog niet helemaal achter de werking van een en ander. Je zou verwachten dat je door middel van de optie 'uitvoeren met grafische processor' het gebruik van de juiste kaart afdwingt. Ik heb hier echter ook 1 spel dat zich niets van de gekozen processor lijkt aan te trekken. Tot nu toe heb ik zelf geen oplossing kunnen vinden. Moet daarbij wel toegeven dat ik niet enorm hard heb gezocht.

@ Ellasar: ik heb gekeken in de BIOS maar ik kan daar echt helemaal niets vinden over de instellingen van de videokaart. Het lijkt wel alsof je dit niet zelf kunt aanpassen.

@ RogerS: Ja dat zou je inderdaad wel verwachten. Deze laptop/game (weet niet aan welke van de 2 het nu ligt) wil er niet aan...

UPDATE: Yeahh.. het probleem is opgelost! Waarschijnlijk was er toch iets mis met de game zelf. Ik heb in een wanhoopspoging een no-cd crack gedownload en een patch. En nu speelt de game vloeiend! Echter geeft ie in de benchmark nog wel aan dat de intel kaart wordt gebruikt, maarja.. De game loopt nu in ieder geval goed :-)

Klinkt misschien heel stom, maar de Intel HD 4000 is beter dan de NVIDIA Geforce 610M (kijk maar eens naar de benchmarks):o.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan