Laptop gevaarlijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RSIAlert

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Laptops blijken steeds vaker de oorzaak zijn van rugklachten en RSI. Ik leid een initiatief om dit onder de aandacht te brengen, maar dat zoveel mensen de veerkeerde werkhouding aannemen, had ik ook niet verwacht.

Hier het bericht van sociale zaken:
http://www.arbo.nl/nieuws/landelijke-waarschuwing-bij-laptops-campagne-rsi-alert

Nu weet ik dat velen van jullie deze post vanachter een laptop bekijken. Daarom wil ik je toch even wijzen op de correcte zithouding achter een laptop.

Zit je goed? Mooi zo! Maar waarschuw dan toch ook even die vriend waarvan je weet dat hij het niet op orde heeft.

Wat denk je van dit initiatief? Heeft het uberhaubt nut?

Heeft het nut?

In mijn ogen niet. Een notebook wordt doorgaans gebruikt door mensen die vaak op pad zijn en eventueel wisselende werkplekken hebben.

Als ik dan mijzelf als voorbeeld neem:

Ik kom per dag bij verschillende klanten en vaak is het een plekje zoeken en je werk doen en daar staat vaak een stoel die arbotechnisch niet kan en ook geen laptopsteun. Ik doe dit werk nu 10 jaar en heb eigenlijk geen last van RSI. Wellicht dat ik geluk heb geen aanleg te hebben.

Is echt weer iets Nederlands.
Ook daar moet men zich weer mee bemoeien en hebben ze weer iets ontdekt.
Je kan tegenwoordig niks meer doen of je krijgt er wel iets van.
Lijkt mij geen nut hebben.
Ik heb zelf jaren in de zorg gewerkt en daar heb je ook allerlei til en beweeg regels i.v.m. ARBO maar als ik me daar aan moest houden was het vrijwel onmogelijk om mijn werk te doen.

Het gaat vooral om de houding die je gebruikt.
RSI komt vooral voor bij "beeldscherm" volk :) mensen die voor hun werk / vrijetijd meer als 6 uur per dag achter een beeldscherm zitten.

Dus zou idd denken dat het bij PC's => vaste werkplekken eerder voorkomt.
Een laptop is idd bedoelt voor een flexibele werkplek.

"pijn" aan de pols / schouders zijn meestal een eerste indicatie. => vaak een te gespannen houding + weinig beweging

Zeg ook niet dat het onzin is.
Met m'n stage heb ik destijds op een tekenkamer gezeten van een installatie bureau. Hele dagen dezelfde houding alleen wat beweging tijdens de pauze / koffie halen.
Steeds vaker een zwaar gevoel in je schouder, tot een moment dat ik m'n arm gestrekt niet meer hoger kreeg als schouder hoogte.

Gewoon om het uur ff lekker rondlopen / koffie halen doet wonderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan