Laptop gezoht

Status
Niet open voor verdere reacties.

geertmt

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2010
Beste forummers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en zie even door het bos de bomen niet meer.

Nu hierbij mijn voornaamste wensen :

=Breedbeeldscherm (liefst 16-17 inch, hoewel 15.6" eventueel ook nog wel het overwegen waard is)(ik heb nu een 17" maar is toch wat lomp om mee te sleuren.)
=Ik ben een multitasker (internet, foto-videobewerking, muziek, kantoorapplicaties gelijktijdig)
=Batterijduur is heel belangrijk voor mij, 2,5u tot 3 uur is toch wenselijk.
=Goede videokaart, vermits ik regelmatig film kijk op mijn lappie terwijl ik anderzijds vaak met grafische applicaties bezig ben.
=Dvdlezer/brander, hoewel een blu-raylezer ook welkom zou zijn,(al weet ik niet of dat mogelijk is voor mijn budget en dus geen vereiste.)
=Indien mogelijk Bluetooth en fire-wire (geen vereiste)
=Indien mogelijk geïntegreerd numeriek keypad (echter geen vereiste)
=harde schijf capaciteit 250GB of meer (indien mogelijk 500)
=gewicht, tja, zo licht mogelijk. ook niet te te dik;
=Budget -> Bij voorkeur <800€ (bij uitzondering of echt interessant model uitbreidbaar tot 1000€

Zelf had ik de merken Dell, HP of ASUS en zelfs Sony(hoewel nogal kostelijk) in gedachten, vermits deze toch frequent worden aanbevolen. Maar ik moet toegeven dat ik soms het verschil tussen bepaalde typen, binnen éénzelfde merk niet meteen opmerk.
Ook een "Aldi"Medion zou ik overwegen, omwille van de toch wel vaak positieve commentaren (ook een kennis heeft al 4 jaar een Medion en nog geen enkel probleem terwijl ik met mijn Toshiba al 2 jaar constant problemen ondervind).
Toshiba(wegens persoonlijke slechte ervaring), Acer en Packard Bell(wegens meerdere negatieve kritieken) vallen zowieso al buiten de boot.
Zijn er overigens nog zaken waar ik bij aankoop moet op letten ?

Nu ben ik iemand die vrij vlot met programma's an sich overweg kan maar de rest wil niet altijd vlotten.
Vb; ik zou bij aanschaf meteen Norton of McAfee erafgooien en een gratis, bescheidener doch degelijke virusscanner als bvb Avast, AVG oid installeren. Dat installeren gaat nog maar een programma als Norton/McAfee erafgooien, ben ik al niet zo stoer in, deels uit angst teveel te verwijderen.
M.a.w. ik ben nog te frequent van een dealer dan wel computerkenner afhankelijk.
Bijgevolg zal de aankoop vermoedelijk opnieuw bij de dealer gebeuren, hoewel die, bij navraag meestal maar enkele modellen aanwezig hebben, wat overigens perfect begrijpelijk is.

Zo, een hele boterham maar ik heb geprobeerd een zo goed mogelijk beeld te geven met de hoop op goede tips.

Alleszins dank bij voorbaat voor jullie ongetwijfeld nuttige tips.

Met vriendelijke groet
Geert

Hoi,

Neus voor een overzich eens hier bij Kieskeurig

Een Googelen levert je veel info op wat betreft de batterijduur.

Kennelijk wil je én een 'handzame' (in elk geval lichte) Laptop, maar ook één met de kwaliteit om er films en foto- en videobewerking mee te doen.
Zelf hád ik een 17" laptop en die was inderdaad nogal zwaar.
Nu heb ik een 15,6" en die is lichter ... maar voor veel mobiel gebruik, vooral bij reizen met de trein, nog aan de gewichtige kant.
Thuis sluit ik de laptop aan op een externe monitor, toetsenbord en muis, wat in de praktijk echt een stuk minder RSI-gevoelig is en comfortabeler werkt.
Uiteraard is de kwaliteit van de grafische kaart hierbij belangrijk

Laatst bewerkt:
HP is een topmerk qua laptops.. Ik zou eens kijken bij de HP Pavillions.. Met kiezen van de laptop wel selecteren op Intel processors, AMD hebben over het algemeen wat mindere cache

Beste,

Dank voor de snelle reacties.
Zijn er processors die speciale aandacht verdienen. Met welke term wordt het 'werkgeheugen' aangegeven ? Want daar heb bij het opzoeken wat moeite mee.
Zijn er nog dingen waar ik moet op letten ?
Heeft de hoeveelheid openstaande programma's op het batterijverbruik, ik dacht van wel.
Welke videokaarten zijn het meest geschikt/kwaliteit ?

Met vriendelijke groet
Geert

Beste,
Additioneel vraagje. Een kennis stelt mij net Mac (of Apple) voor. Zij werken daarmee op hun kantoor en zijn er tevreden over.
Had het merk ook al overwogen maar, met mijn 'kennis' schrik ik daar wat voor terug want het is een heel ander systeem, toch. Hoe zit dat met interactie(o.a. uitwisseling van programma's/bestanden) met andere windowssystemen ?

Met vriendelijke groet
Geert

Mac is zoals je dan wel zal weten uiteraard een heel andere omgeving.. veel programma's waar de meeste mensen mee omgaan werken ook niet op de Mac. Echter komen er als maar meer comaptible programma's daarvoor. Beste advies zou je van een Mac gebruiker kunnen krijgen. Helaas ben ik alleen van de windows series ;) Misschien handig om nog eens met je kennis te gaan praten! Google eventueel op je vraag en zoek wat forums.

Zelf heb ik een BTO P-BOOK 15C30 sinds 2 weken. Mijn gebruik is vergelijkbaar als die van jou en ik was iets meer dan Euro 1200,- kwijt maar heb de nieuwste technology van INTEL en ATI inside. Hierdoor is hij voor multitasking uitermate geschikt en de batterijduur is om en nabij de 2,5 uur wat wel minder wordt als Games mee gespeeld worden.

http://www.bto.eu/html/detail_home.asp?PartnerID=1&lang=nl&DisplayPartnerID=1&ProductID=463

Mijn broer heeft een vergelijkbare Alternate Notebook van een oudere generatie gekocht vorig weekend Hij was ruim 200 Euro minder kwijt. We zijn nu benieuwd wie gemiddeld het best af is geweest in 2012:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Oké.. ik verkoop zelf HP en Acer.. over de HP producten zijn de klanten in het algemeen meer tevreden over dan de Acer producten. HP heeft daarnaast een uitstekende service verlening (Garantie afhandeling). 1x een laptop opgestuurd ter reparatie aan moederbord en kreeg gelijk een nieuw scherm.. en dat terwijl de garantie al een ruime maand was verstreken. costfree!

Verkoop deze laptops al 3-4 jaar en nog steeds geen klachten gehad (op een enkele die hem laten vallen, maarja dat moet je ook niet doen met een laptop :))

Oké.. ik verkoop zelf HP en Acer.. over de HP producten zijn de klanten in het algemeen meer tevreden over dan de Acer producten. HP heeft daarnaast een uitstekende service verlening (Garantie afhandeling). 1x een laptop opgestuurd ter reparatie aan moederbord en kreeg gelijk een nieuw scherm.. en dat terwijl de garantie al een ruime maand was verstreken. costfree!

Verkoop deze laptops al 3-4 jaar en nog steeds geen klachten gehad (op een enkele die hem laten vallen, maarja dat moet je ook niet doen met een laptop :))

tjah feiten liegen niet HP gaat voornamelijk om kwantiteit
terwijl asus of toshiba voor kwaliteit gaan vandaar ook dat die merken duurder zijn

je moest eens weten hoeveel laptops ik heb moeten repareren en het waren 75% acer en hp's

en dat was voor mijn stage ben nu geslaagd! :D en ben van plan om door te leren:cool:

Beste,

Uiteraard heeft elk merk zijn kaf en zijn koren is het quasi-onmogelijk een oordeel over een merk te vellen adhv één model. Maar (mijn persoonlijke) research onder kennissen alsook internet/fora ervaringen heeft mij tot nu toe 'geleerd' dat bvb Acer zeker af te raden is terwijl HP, Asus, Toshiba en in mindere mate Dell en Sony dan weer net wel aanraders zijn.
Natuurlijk heeft elk merk zijn eigen kaf dan wel koren maar dan is, voor mij althans, de service van groot belang.
Voorbeeld: hoewel Toshiba altijd als één van de betrouwbaarste merken werd en nog steeds wordt beschouwd, is mijn ervaring een nachtmerrie. Ik kocht twee jaar geleden een Toshiba laptop bij een erkende dealer, reeds na enkele dagen problemen, Bsod, op twee jaar tijd minstens 5 keer bij de dealer binnen, zelfs één keer een maand weg naar Toshiba sevice-center in buitenland, dealer heeft probleem erkend, Toshiba echter niet. Na enkele 'rechtstreekse' mails tussen mijzelf en Toshiba, ging men zelfs de indruk wekken dat ikzelf aan de basis van het probleem lag.
Get my frustration? No more Toshiba for me! Ook mijn Acer had ik destijds constant problemen hoewel dat dus normaal schijnt te zijn.

Voor alle duidelijkheid ; zowel de Acer als de Toshiba werden bij aankoop door evenveel dealers aangeprezen als, op dat moment, het nieuwste van 't nieuwste en kosten beiden meer dan 1500€ wat toch een aanzienlijk bedrag is, voor mij toch.
Daarom wil ik ook, rekening houdend met de verhouding kwaliteit/prijs recentelijk, niet meer dan 800€ spenderen aan een nieuwe laptop.
Anderszijds moet ik toegeven dat dit Sony-model mij aanspreekt, omwille van de aanwezige Blu-raylezer.
Maar gezien mijn beide, negatieve, ervaringen met "duurdere" merken/modellen zoals beschreven, en de, eerlijk is eerlijk, 200-300€ meerprijs(alleen omdat er een BRlezer inzit) ten opzichte van bvb HP, Dell, MSI of Medion, doen mij danig twijfelen.

BTW : ik lees weinig meningen over Dell, Medion en MSI. Vooral Dell (en zelfs Medion) lijkt mij toch een degelijk prijs/kwaliteit merk.
Verdere tips blijven uiteraard welkom.

Met vriendelijke groeten
Geert

dat is niet waar
http://tweakers.net/nieuws/63815/hp-laptops-gaan-vaker-stuk-dan-die-van-asus-en-toshiba.html
check dit maar
HP gaat vaker kapot dan elke andere laptop fabrikant

dus waar je zeker NIET moet voor gaan is
acer of HP

Beste Firestorm,

Hoewel ik zeker jouw mening/ervaringen respecteer en waardeer, moet ik toegeven dat ik, uit 'ervaring', geleerd heb dat dergelijke "gepubliceerde" enquètes/onderzoeken niet altijd even representatief dan wel realistisch zijn.
Representatiever dan wel betrouwbaarder vind ik in dat geval consumentenreviews en fora.
Overigens vind ik het verband 'duurder >> beter' behoorlijk overtrokken om niet te zeggen achterhaald. Dat is al vaker gebleken, op eender welk vlak.

Met vriendelijke groet,
Geert

Laatst bewerkt:
Beste,

Bij deze mijn wensen nog eens, enigszins aangepast, op een rijtje gezet. De voornaamste cq. belangrijkste vereisten/wensen zijn gemarkeerd met uitroeptekens.

Budget blijft 800€ of (bij voorkeur) minder.
Processor => minimum. 2000 Mhz (Intel Dual core/ core 2duo) !!!
Geheugen => minimum 3072 Mhz !!!
Mogelijkheid tot multitasking (ev. 2-3 zwaardere progs + muziek/mp3 + internet{soms 4-5tabbladen}) !!!
Autonomie => minimum 2.5u (ook bij zware belasting, dvd/bluray kijken en multitasking) !!!!
Scherm => 15.6” – 17.3” Breedbeeld

Foto/videobewerking
Goede grafische kaart
Blu-ray(indien mogelijk voor dat budget)/ dvd-brander
Geïntegreerd numeriek toetsenbord(geen absolute vereiste)
HDMI

De merken die, ondertussen mijn voorkeur zijn gaan genieten (deels voortgaand op reviews/ fora en persoonlijke mening' zijn Dell, HP en Asus.
Voorstellen, algemeen of specifiek in model, blijven welkom en gewaardeerd.

Met vriendelijke groet
Geert

Laatst bewerkt:
Beste,

Vorige week bij een dealer geweest. Mijn wensen uitgelegd. Nu raadt deze mij de Samsung R530 (15" -- 599€) of de R780(of was het R730) (17" -- 745€) aan.
Kloksnelheid >> +/- 2.2Ghz
Geheugen >> +/- 4Gb

Nu ken ik Samsung als een betrouwbaar merk; ik had reeds een gsm, tv en dvd-speler van hen, maar zijn hun laptops van eenzelfde kwaliteit?
Voordelen; volgens de dealer leveren ze een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding (wat ook mijn ervaringen waren met bovengenoemde toestellen) en hebben zij een eigen servicecenter in België.

Wat denken jullie?

Met vriendelijke groet
Geert

Beste,

Vorige week bij een dealer geweest. Mijn wensen uitgelegd. Nu raadt deze mij de Samsung R530 (15" -- 599€) of de R780(of was het R730) (17" -- 745€) aan.
Kloksnelheid >> +/- 2.2Ghz
Geheugen >> +/- 4Gb

Nu ken ik Samsung als een betrouwbaar merk; ik had reeds een gsm, tv en dvd-speler van hen, maar zijn hun laptops van eenzelfde kwaliteit?
Voordelen; volgens de dealer leveren ze een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding (wat ook mijn ervaringen waren met bovengenoemde toestellen) en hebben zij een eigen servicecenter in België.

Wat denken jullie?

Met vriendelijke groet
Geert

Niemand die deze Samsungs kent?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan