Laptop hapert steeds na 1 seconde

Status
Niet open voor verdere reacties.

haaswijk

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2006
Hallo,

ik heb een probleem met mijn laptop. Ongeveer elke seconde springt het CPU gebruik van 0% naar 33%! Daarna gaat hij weer terug naar 0%, maar een tel later ontstaat dezelfde piek weer. Dit blijft steeds zo, ook al doe ik niets in Windows..

Dit heeft als gevolg dat zelfs het bewegen van de muis om de seconde blijft hangen. Dit is behoorlijk irritant. Internetten, spelletjes spelen etc. wordt op die manier erg vervelend. Weet iemand misschien de oplossing?

Groetjes,
Haaswijk

Dell Latitude C610
512 Mb RAM
Windows XP Home Ed. SP1

Zie screenshot voor Windows Taakbeheer. Het is een continu op en neer gaan van CPU-pieken :( terwijl ik niets doe en geen enkel programma actief is.

Bijlagen

• 1.JPG
    1.JPG
    49,3 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Kijk eens welke programma's er op de achtergrond draaien; misschien dat er programma af en toe flink bezig is; dat kan een virusscanner zijn maar kan ook een programma zijn dat niet belangrijk is. En check je systeem natuurlijk op spyware e.d.; kan ook de boel vertragen. Desnoods kun je een HiJack logje maken (op een ander forum kun je zo'n logje laten beoordelen)

Laatst bewerkt:
In het zelfde Windows Taakbeheer (tabje processen) kun je kijken welk programma het veroorzaakt, dat is handig om te weten.

Even een aanvulling op bovenstaande:

Ik heb zojuist met Everest de temperatuur gemeten, zowel in normale als in Windows veilige modus. De uitkomsten hiervan zijn:

Normaal:
CPU - 51 C
HDD - 59 C

Veilige modus:
CPU - 59 C
HDD - 58 C

De temperatuur in normale modus is dus het laagst, maar de laptop hapert dan zoals boven omschreven.

Als ik de laptop opstart in veilige modus is er geen enkel probleem! Alles draait dan goed. Vaag he?

Ik heb even gekeken in tabblad Processen in taakbeheer. De volgende programma's draaien dan:

explorer.exe
taskmgr.exe
svchost.exe
StarWindService.exe
ati2evxx.exe
alg.exe
spoolsv.exe
svchost.exe
svchost.exe
svchost.exe
svchost.exe
lsass.exe
services.exe
winlogon.exe
csrss.exe
smss.exe
ctfmon.exe
pctspk.exe
atiptaxx.exe
System
Niet-actieve systeemprocessen

Ik ben al een stap verder!!

Op de laptop zit een wireless-netwerkadapter en een gewone LAN-aansluiting (bekabeld).

Als via Configuratiescherm --> Netwerkverbindingen de LAN-verbinding uitschakel is het probleem verholpen.

Zodra ik de LAN-verbinding weer inschakel is het probleem ook weer terug. Enig idee hoe dit komt? Als ik deze verbinding uitschakel kan ik niet meer bekabeld internetten :confused:

Wellicht een rottig netwerk driver'tje, misschien helpt een nieuwe versie.

Opgelost!

Zojuist op advies van maniac2003 drivers van de NIC ge-update via Apparaatbeheer... en dat bleek de oplossing! Het CPU-gebruik is nu stabiel en ik kan rustig bekabeld internetten.

Wel een typisch probleem trouwens. Voor de NIC-update had ik alleen een IPX-protocol toegevoegd om oudere spellen te kunnen spelen over een thuisnetwerk. Dat vond die oude driver blijkbaar niet leuk ;)

Bedankt voor alle adviezen!

Het is inderdaad wel warm ja, wat extra koeling zal geen kwaad kunnen.

Ow dat is inderdaad niet best. Weet iemand hoe ik het beste de harde schijf beter kan koelen in een laptop? Het is een Dell Latitude.

Je kunt van die speciale 'onderzetters' kopen, deze blazen met 1 of meer fans op de onderkant van de laptop.

Zelf heb ik er 1 van Cooler Master, linkje
plaatje
file1186571555162.jpg

Hoi maniac, ik lees in de specificaties van deze koeler dat de stroomvoorziening via USB gaat. Er staat: USB2.0/1.1 x2.

Nu heb ik maar 1 USB-poort op de laptop, en deze wordt meestal gebruikt door een muis. Is er nog een andere mogelijkheid om de koeler van stroom te voorzien?

Nee stroom gaat bij dit soort koelers zover ik ze ken altijd door de USB. Maar de Coolermaster heeft zelf ook een USB-poort dus je verliest geen USB-poorten. Er is/komt een nieuwe versie met nog meer USB aansluitingen.
Je muis kan je dus nog steeds aansluiten. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan