Laptop harddisk valt steeds uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnens

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2007
Onlangs heb ik windows 8 geïnstalleerd op mijn laptop. Na de installatie merkte ik dat mijn laptop regelmatig 'bevroor'. Ik dacht dat dit met drivers te maken had en heb alle drivers van mijn laptop apart geïnstalleerd. Echter bleef het bevriezen. Inmiddels heb ik door dat het met mijn harde schijf te maken heeft. De laptop reageert niet meer wanneer het controle lampje uit is. Pas wanneer het lampje weer begint te knipperen(wat soms wel 3 minuten duurt) kan ik weer verder werken. Ook heb ik het idee dat ik de schijf tegenwoordig meer hoor, vooral net rond het bevriezen.
Zelf dacht ik dus op een falende harde schijf. Maar ik heb afgelopen dagen wat testjes gedaan en die geven aan dat de schijf in prima conditie is. Daarom heb ik het testprogramma van seagate zelf gedownload. Tijdens het testen is de laptop weer een paar keer bevroren geweest en de test wou niet meer verder.
Is er nog een andere manier om de harde schijf te testen?

Wanneer de schijf namelijk defect is zou ik er graag een ssd inzetten. Deze zou ik dan het liefst vandaag nog bestellen zodat ik vanaf morgen weer ongestoord verder kan werken.
Daarmee mijn volgende vraag, past elke 2,5inch harde schijf in een laptop. Er zit nu een SATA 2 schijf in, maar als ik zo lees is een SATA 3 schijf sneller, maar dezelfde aansluiting.
En het klonen van de schijf, moet dit met een programma of kan ik ook gewoon letterlijk alle bestanden etc kopieren via een andere laptop?

Ik hoor graag!

Het probleem kan ook in Windows 8 zitten. En dan zal vervanging van de HD niets oplossen.
Wat had u daarvoor erop staan? Windows 7? Zo ja, verwijder dan win8 en installeer win7 en kijk of het probleem zich nog steeds voor doet.

Dan uw tweede vraag, vervanging door een SSD.
Vandaag heb ik net een Samsung 840evo in mijn PC gezet en daar werd een cd bij geleverd die alles van de bestaande HD overhevelt naar de SSD. Daar is dan wel een faciliteit voor nodig om de SSD als externe HD via een USB-poort aan de PC te hangen (dat is overigens nodig voor elke oplossing die er bestaat om de bestaande HD inhoud over te zetten naar een andere HD/SSD).
Verder moet u wel even opletten hoeveel ruimte nu in beslag genomen wordt door de HD (hoeveel MB/GB er nu gebruikt wordt), daar dan zo'n 30% bovenop doen en dat is dan de hoeveelheid ruimte die de SSD minimaal moet hebben.

Laatst bewerkt:
Als de laptop eerste werkte en nu niet dan lijkt het eerder aan Windows te liggen dan aan de schijf zelf.

Tip voor srpchulp. Als je nog lang wilt genieten van je nieuwe aankoop dan heel snel de geschedulede defragmentatie uitzetten en de TRIM aan ( http://lifehacker.com/5640971/check-if-trim-is-enabled-for-your-solid-state-drive-in-windows-7 ). Bij het klonen blijft namelijk defrag aan staan en dat sloopt je SSD in no time. Defrag bij een SSD is nog zinlozer dan bij een HD.

Inmiddels ben ik nu online via een installatie van windows 7 naast windows 8. Tijdens het installeren leken er een keer happeringen te komen, maar dit bleef gelukkig uit. Ik zal morgen iig verder met windows 7 werken zodat ik de stabiliteit echt kan meten.

Mocht ik wel overgaan op aanschaf van een SSD, waar moet ik dan op letten? Kan ik gewoon de Samsung 840evo kopen en deze in een keer er in schroeven, of moet ik nog een frameplaatje en kabbels hebben. Ik dacht namelijk dat de kabels hetzelfde zijn. Dus dan zou ik alleen een usb verloop nodig hebben voor het overzetten....

Elke ssd van het formaat van een hd in een laptop kan er zo ingezet worden. In een PC is een extra frame nodig als de SSD op dezelfde plek als de HD gezet moet worden, maar daar een SSD geen bewegende delen heeft en dus ook niet kan trillen, kan ie gewoon ergens in een ruimte in de PC-kast neergelegd worden (doe ik zelf ook in mijn pc).

Als Windows 7 opneiuw geinstalleerd wordt op een SSD is windows zo slim om de aanpassingen te doen die nodig zijn voor een SSD (zie hier voor een overzicht hiervan: http://www.schoonepc.nl/instal/instellingen-ssd-schijf.html
Als Windows wordt overgezet dan zult u die aanpassingen zelf meoeten doen (zoals RogerS hierboven al op wees).
Een handig tooltje dat dat voor u doet is SSD Twaeker http://www.elpamsoft.com/?p=ssd-tweaker

Hallo

De fysieke toestand van een harddisk kun je uitlezen d.m.v. crystaldiskinfo.

De status kan zijn (good/caution/bad) , afhangkelijk van hoe voorzichtig men met deze laptop heeft omgegaan.

http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

In 99% van de gevallen , kun je er zelfs harddisken in een u.s.b. casing mee controleren (afhangkelijk v/d gebruikte chipset in de casing)

Peter

Ik heb nu 1,5 dag met windows 7 gewerkt en geen vastlopers meer gehad. Het probleem lijkt dus in windows 8 te zitten. Waar zou dit aan kunnen liggen? Alle drivers zijn geïnstalleerd en systeem is up to date

Windows 8 is gewoon crappy. Microsoft maakt nu eenmaal eens in de zoveel tijd een versie van Windows die totaal de plank mis slaat. Windows 8 is er zo een. Gewoon wachten op Windows 9 en ondertussen Windows 7 gebruiken (wat een excellent systeem is, veel beter dan win8).

Ik ben al meerdere jaren een tevreden gebruiker van windows 7. Echter vanwege de toevoegingen die windows 8 heeft in het uiterlijk( bijvoorbeeld bij taakbeheer of in verkenner) hebben mij over gehaald om windows 8 te gaan gebruiken. Ook is mijn ervaring dat dit os sneller opstart dan windows 7. Daarom zou ik graag willen weten waarmee ik dit stukje stabiliteit krijg, want dit moet gewoon kunnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan