Laptop heeft minder geheugen dan werd gezegd

Status
Niet open voor verdere reacties.

*Baia*

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2001
Dag mensen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende 'probleem'.

Ik heb vorige week een Acer 5100 gekocht en hierbij werd vertelt dat deze 1024 MB geheugen heeft (ram o.i.d.). Dit staat tevens op de sticker die op de laptop zelf zit.

Nu zie ik in windows vista bij systeemgegevens dat het geheugen: 766MB is.

Wat moet ik nou geloven en kan ik eventueel geld terug krijgen wanneer de fabrikant verkeerde gegevens heeft gegeven?

Met vr. gr.
Jeroen

als het los geheugen zou zijn dan wel ja
of in ieder geval ff mee teruggaan en vragen hoe dat zit

maar ik zie ook dat videokaart shared geheugen heeft en da zullen ze er wel bijtellen

maar dat weet ik niet zeker

Laatst bewerkt:
dat zou dus eigenlijk eenbeetje verkeerde informatie zijn die ze mij gegeven hebben, of zie ik dat verkeerd? Is dat shared geheugen wel toepasbaar voor andere toepassingen?

Jeroen

Ja, dat is 'm inderdaad!

volgens die zou die 2 bankjes van 512 mb hebben
1024-128mb voor de kaart is 896

dat is niet die 766 wat jij vermeldt

je zou ff kunnen kijken als je de bankjes eruit haalt wat er opstaat

Eigenlijk ben je wel een beetje "genept" , maar zo schijnt het soms te werken in "computerland".... Je kunt meestal, in bios, het deel wat door de videokaart gebruikt wordt instellen... dus dat kun je terugbrengen tot 128 MB, dan gaat je beschikbare geheugen er weer wat op vooruit, en als je geen "heavy gamer" bent, zul je dat ook niet merken... Verbaast me dat ze het geheugen van de L1 en L2 cache van de CPU er niet bij geteld hebben..... Heavy gamers hebben trouwens een hekel aan "shared video geheugen" omdat het super sloom is in vergelijking met de RAM die op videokaarten wordt gebruikt.......

ik vindt het ook raar ja

de kaart is 128 shared

renzij die in de bios op hoger staat ja

maar waarom zouden ze da al doen he???!!!!

Ok, in ieder geval allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal morgen eens contact opnemen met de winkel want ik voel me inderdaad genept zoals ik het nu bekijk.

Bedankt en als jullie nog meer 'feitjes' of 'tips' hebben dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten,
Jeroen Bakker

Ik zie op computerland.nl de laptop die ik heb gekocht bij hun:

http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00455636

Main Specifications
Processor / Fabrikant AMD
Processor AMD Turion 64 X2 mobiele technologie TL-50 / 1.6 GHz ( Dual-Core )
RAM 1 GB (genstalleerd) / 4 GB (max.) - DDR II SDRAM ( 2 x 512 MB )

Video
Videogeheugen Gedeeld videogeheugen (UMA)
Grafische processor/leverancier ATI Radeon Xpress 1100
Max. resolutie (extern) 2048 x 1536
Maximaal toegewezen RAM-grootte 128 MB

RAM
Technologie DDR II SDRAM
Grootte genstalleerd 1 GB / 4 GB (max.)
Configuratiekenmerken 2 x 512 MB

Zegt dit jullie meer en verheldert dit de zaak?

Jeroen

Zoals het hier staat heb je , helaas, weinig grond om te protesteren.... er staat heel duidelijk dat van de RAM maximaal 128 Mb wordt toegewezen aan de videokaart....

Dagdag,

Ok, het een en ander is duidelijk. Is het een probleem als ik i.p.v. 128 MB dat nu aan de videokaart wordt gegeven hier 64 of zelfs 32 per geheugenkaart (er zitten er 2 in) van maak?

Ik speel op de laptop geen enkele game en is puur voor het werk en het onderweg werken met o.a. word, excel, photoshop, illustrator enz enz..

Met vr. gr.
Jeroen

hoezo kwijt?

Er gaat nu 2x 128MB naar de videokaart = 256

1024 MB - 256 = 768MB over...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan