Laptop HP traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

model

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2011
Goede avond Computer gebruikers,

Heb vraagje en misschien de nodige tips om de laptop wat sneller te laten werken .Het betreft een oudere laptop ( einde 2012 ) van HP met een AMD proc A4-4300 M , 4gb ram ..hij is van de dochter , en ze vond de laptop zeer traag worden . Bij het inschakelen was het geen uitzondering dat het 30 min duurde , alvorens ze er mee kon werken .Dan bij bv het aan klikken van de brouwser of een icoon op het bureaublad ,zeer trage reactie 20-30 sec.

ik heb hem naar hier gehaald ( ben geen comp. deskundige ) heb er Malware bytes opgezet ,Ccleaner en een aangekochte versie van McAfee en speccy . Meermaals gescand met malware bytes en de éérste keer detecteerde hij toch een 8 bedreigingen , gescand met Mc Afee ....geen probleem , Ccleaner deed ook zijn werk .

ik heb ook een update gedaan voor win 10 , dus de recenste zou er nu opstaan .

Enfin als ik hem nu opzet kan ik na een 2:45 haar paswoord ingeven en daar komt dan nog eens een 3 min bij ,en dan is hij opgestart .Als ik dan klik op bv google chrome , duurt het toch nog een 20 sec . alvorens hij echt naar het internet gaat .

wat ik wel vreemd vind is bij Speccy ...ik zie daar de proc. temp van 100 -120°c ...en dit is mij toch wat hé ...ik hoor hem wel regelmatig koelen ,maar de laptop voelt toch maar lauw aan , dus niet echt warm ....maar als ik die temp. van die processor zie , dan schrik ik toch even hoor.

op speccy staat bijj de proc. ook stock kernsnelheid 2500Mhz en dan een variatie van 1300 Mhz tot 3000 Mhz bij kern 0 en kern 1 bussnelheid is een 100Mhz.

nu het opstarten is met mijn handelingen wel beter geworden , maar de reactie na iets aan te klikken duurt lang ...en dan die proc. temp !!

misschien zijn er nog tips

groeten

Met zo'n processor temperatuur was dit ding al finaal vastgelopen. Kijk eens met Core Temp wat eruitkomt.

Verder kan het geen kwaad om Windows eens opnieuw te installeren, en dan niet via je recovery methode van HP, maar een USB-stick.

Er is een nieuw BIOS voor deze laptop vermoed ik: https://support.hp.com/nl-nl/drivers

De bios laten afzien van Turbo zou verschil kunnen maken omdat de processor dan op een ander voltage werkt. Wees verdacht op andere versnellingsfuncties omdat deze de processor bij weinig vraag minder actief kunnen maken.

Een manier van versnellen is hardwareversnelling, dan werkt de grafische chipset actief mee en hier reageert niet iedere computer goed op. Dit zou voor kunnen komen in de BIOS instellingen of in de Internet browser instellingen.

De driver van de grafische chipset moet absoluut geladen worden want anders is een computer doorgaans maar half zo snel. Dat kunnen jullie controleren bij Apparaatbeheer. Als er een grafisch stuurprogramma is dan kan er, vaak met een schuifbalk hierin worden gekozen tussen Kwaliteit en Snelheid.

Bij oververhitting werkt een computer misschien ook niet helemaal goed. Maak het goed schoon en stofvrij van binnen en zorg voor lucht onder de laptop. Bij verkeerde aangegeven waarden zou je kunnen kijken of er een maximale waarde van temperatuur in de BIOS staat ingesteld ter beveiliging.

Laptops reageren slecht op zaken als indexeren (Windows Search service of cloud opslag diensten) en achtergrond scans van bepaalde virusscanners. Ziet u een stuurprogramma dat niet wordt gebruikt, voor geluid van bijvoorbeeld Realtek, probeer het dan zonder. U krijgt een overzicht van wat er opstart met de lijst die AutoRuns van Sysinternals opstelt. Misschien kan u updaters vinden en uitschakelen binnen die programma's want dit soort programma's geven systeembronnen vaak niet goed vrij. Ik moet erbij zeggen dat de eerste weg om te controleren wat er allemaal opstart is; kritisch wezen bij Programma's en onderdelen, na het geven van de opdracht "msconfig" op het tabblad Opstarten en misschien ook Services én in de programmagroep Opstarten.

Kijk of FastBoot staat uitgeschakeld bij Energiebeheer en gedrag van de aan en uit knoppen want dan gaat de laptop altijd in slaapstand en worden de updates mogelijk niet binnengehaald maar wel er op gecontroleerd. Kijk bij geschiedenis van Windows Update ook of updates mislukten. Succes

Er zijn een aantal ( mogelijke ) oorzaken:
a) de A-serie APU van AMD zijn van zichzelf al enorm traag, het zijn low budget processors.
b) de conditie van de harde schijf kan intussen ook behoorlijk achteruit zijn gegaan.
Je kunt dat controleren m.b.v. Crystal Discinfo.
c) Zoals @alfred hierboven reeds opmerkt: bij zulke hoge temp. wordt de processor afgeknepen om schade te voorkomen.
Anders gezegd: de laptop wordt nog trager als hij normaal is.
Tijd voor een grote schoonmaak beurt: stof verwijderen.
Hoe je dat doet:
link1
link2

Hallo allemaal,

heb de laptop terug gebracht naar de dochter , ze kan nu even proberen en toch wel zien dat het al VEEL beter is .

in mijn éérste bericht ben ik vergeten te vermelden , dat ik via macrium reflect een copy van de HD heb gemaakt ,via zo'n usb adaptor naar een Samsung SSD en die zit er nu in ,als hij nu wordt aangezet ( een 3 tal keren gedaan ) start hij op rond de 4 min ...wat een groot verschil is tussen een half uur en een uur !!

ben maar een gewone comp . gebruiker en een ssd plaatsen lukte nog net wel .

speccy geeft wel heel hoge waardes van temp ......core temp geeft helemaal wat anders 50-60 ° ....dus de helft.

ik wacht nu nog even af , of het nu te doen is om er mee te werken .......

groeten

Inderdaad een hele verbetering maar toch lijkt het nog steeds nergens op.
Met een SSD aan boord zou een laptop binnen de 20 tot max. 45 seconden opgestart moeten zijn tot het bureaublad zichtbaar is dus 4 minuten is wel absurd lang.
Dit wordt mede veroorzaakt door de trage cpu zoals eerder vermeld maar ook een mogelijk "vervuilde" Windows-installatie.
Een schone installatie is uiteraard altijd beter als een kloon op SSD, maar dan moet je alle gebruikte programma's opnieuw installeren en je data ( documenten etc ) terugzetten.
Maar als je dochter ermee kan leven: prima.

Hallo Scrapheap,

Ben het wel eens met je uitleg , ik had ook liever er een versie win 10 opgezet ,maar dan moet je natuurlijk alle programma's opnieuw installeren , en dan nog de microsoft office ,ze gebruikt nog outlook 2007 voor mails en momenteel werkt het nog , het was ook een gekochte versie en ze wil veel mails niet kwijt..De win 10 die er nu opstaat is in feite een upgrade van win 8.1 ( die er bij de aankoop opstond ) upgrade naar win 10 , ik was altijd van het idee ...dan is het geen echte win10 ,MAAR een 14 dagen geleden heb ik gemaild met microsoft en hun die vraag gesteld , en zij beweren dat deze upgrade naar de win 10 , toch een echte win10 is en dat er niets mis mee is en hetzelfde is dan een nieuwe win10.....dus ,ja dan weet ik het ook niet.

grt

In geval van Office 2007: dat werkt ook gewoon op Win 10 en als in Outlook de mail is ingesteld als IMAP ( i.p.v. pop3 ), dan blijft de mail ook behouden want die blijft gewoon op de server staan totdat je mails zelf verwijderd.
Maar dat is uiteraard afhankelijk van hoe e.e.a.is ingesteld.
Een zgn "upgrade" van Win 7 / 8 / 8.1 naar Win 10 is uiteraard een echte Win 10 alleen zijn er na zo'n "upgrade" altijd nog oude overblijfselen / restanten van de vorige Windows-versie aanwezig waaronder delen van het register.
Daarom is het desondanks toch aan te raden om een schone installatie te doen, omdat er al Win 10 op stond is een licentie-sleutel / code niet nodig.
Win 10 zal in zo'n geval, na installatie èn een werkende internetverbinding, automatisch opnieuw worden geactiveerd.

Laatst bewerkt:
Hallo,

volgens mij ( heb het destijds zelf niet gedaan ) is het met dat Pop gedoe ingesteld , op welke manier kan ik dat controleren .Als ik je mail dan lees , zullen dan de mails niet op de server staan ( is dat dan in mijn geval de server van telenet ? ) en geraakt die dan nooit vol ? Bij de dochter en bij mij , zullen ze dan op de laptop staan .

grt

In Outlook, onder Bestand => Accounts => Accountinstellingen kun je zien of het Pop of IMAP is.
Ook heb je daar, in geval van pop3, de mogelijkheid te kiezen voor: * kopie van de mail op de server laten staan.
Als dat niet staat aangevinkt wordt betreffende mail, na downloaden door het mail-programma, van de server verwijderd.

Indien je een mail-adres van je provider gebruikt, in jouw geval dus xxx@telenet.be, dan heb je een vastgestelde mailbox grootte.
Hoe grroot die is moet je zelf bij Telenet nakijken maar zal iets van 1 of 2 Gb zijn.

In dit artikel kun je er alles over lezen.
I.c.m. de info van Telenet moet je er dan wel uitkomen lijkt mij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan