Laptop ineens zo traaaag!

Status
Niet open voor verdere reacties.

janwillem117

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2009
sinds ongeveer een week is mijn laptop ineens traag en hij loop de hele tijd vast.
Als ik gewoon aan het surfen ben op het internet gaat om de zoveel tijd alles vastlopen, mn muis doet niks een paar seconden later gaat alles weer gewoon door en ik kan ook geen films meer kijken, zelfde probleem loopt om de zoveel tijd enkele seconden vast.
Ik heb Vista en 4gb werkgeheugen en minstens nog 40gb op beide partities vrij dus daar ligt het niet aan.
Heb de laptop ook al gescand geen virussen..
Iemand een iedee wat het zou kunnen zijn en hoe te verhelpen?

Het zou heel simpel een "warmteprobleem" kunnen zijn.... veroorzaakt door stof... Haal eens een stofzuiger langs alle openingen die je kunt ontdekken....
De meeste CPU's hebben een "zelfmoordprotectie" , als ze te warm worden schakelen ze eerst een paar tandjes terug in snelheid en daarna stoppen ze er helemaal mee........

mijn laptop is de laatste paar weken wel warmer als eerst aan de onderkant, heeft dit daar misschien mee te maken?

Als je al gemerkt hebt dat het apparaat warmer wordt zou stof best wel eens de oorzaak kunnen zijn.......

Koeling is altijd een probleem bij een laptop... en aangezien de meeste nogal eens gebruikt worden in omgevingen die je niet direct een "clean room" kunt noemen, zuigen ze gemakkelijk stof aan.... Dit stof blijft in de ventilator en het koelblokje hangen waardoor de koelcapaciteit terugloopt.... remedie is de stofzuiger...

Met hwmonitor kun je zien of het inderdaad om een temperatuur probleem gaat.

Als je de stofzuiger gebruikt, is het wel zaak dat je er voor zorgt dat de fans niet gaan spinnen (bv vastzetten met bv een lucifer), dat kan de lagertjes nl beschadigen.
Kijk ook even dat de ventilatie openingen vrij zijn, b.v bij gebruik op een zachte ondergrond.

mvg leo

Laatst bewerkt:
ik heb het met de stofzuiger geprobeerd maar hij is nog steeds sloom..

Ik heb ook het programma geprobeerd(CPUID)
Hij geeft bij processor aan 70 graden, maar ik weet niet wat normaal is..

70 graden is beslist zeer warm, afhankelijk van het type CPU dat je hebt, zelfs veel te warm..... :shocked:

Kijk ook eens in de taakmanager/taakbeheer (ctrl+alt+del) of er geen proces draait dat (ongewenst) heel veel CPU activiteit vraagt...... want daardoor kan de temperatuur ook akelig oplopen...

In rust zou de cpu 2- 4 % bezig moeten zijn.......

Ik heb ff een printscreen gedaan van de prestaties
cpu staat de hele tijd op 100%

mijn processor is trouwens een Intel core 2 Duo Mobile

Bijlagen

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    46,2 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Dan is het dus geen stof, maar dan is dat de oorzaak.... Kijk even onder het tabje "processen" welk proces dit veroorzaakt....... en sluit het eventueel af... (als dat lukt)

op het plaatje zie je een blokje met geheugen: 2gb, is dat wat ie gebruikt?Heb namelijk 4gb

er zijn niet echt grote processen, het grootste is Firefox en dat is 140mb voor de rest een aantal kleine processen

Het gaat niet om de hoeveelheid geheugen maar om de hoeveelheid cpu activiteit....
Kijk even in het juiste kolommetje in taakbeheer onder het tabje "processen" !

attachment.php

Bijlagen

• processen.jpg
    processen.jpg
    68,4 KB · Weergaven: 79
Laatst bewerkt:
Welk proces vraagt de overige 10-20%?

svchost (meestal draaien er meer tegelijk in processen) roept services voor dll's op... maar doet dat in opdracht van een ander programmaonderdeel.... en die laatste is de "dader"...

Het kan ook een virus zijn? Heb je recentelijk gescand op virussen?

Laatst bewerkt:
firefox gebruikt ook nog zo'n 0 tot 15%

ik heb eergisteren nog een volledige scan gedaan met Kaspersky

Ik krijg als ik de laptop opstart en inlog een melding van een gevaarlijk bestand ofzo dat wachtwoorden opslaat, ik zal als ik het weer krijg even een printscreen er van maken..

Dit is wat ik eerder zei:

Dit stond erbij als ik verder klikte:
Categorie:
Wachtwoorddief

Beschrijving:
Dit programma is gevaarlijk, het slaat gebruikerswachtwoorden op.

Advies:
Deze software onmiddellijk verwijderen.

Bronnen:
process:
pid:4104

Samenvatting:
Uitvoeren van toepassingen wijziging opgetreden.

Deze agent voert een scan uit op software voordat deze wordt uitgevoerd. U wordt gewaarschuwd wanneer de software mogelijk schadelijk voor uw computer is.

Controlepunt:
Processen uitvoeren

Meer informatie over dit item online weergeven

Heeft dit er misschien mee te maken?

Bijlagen

• waarschuwingwindowsdefender.jpg
    waarschuwingwindowsdefender.jpg
    26,4 KB · Weergaven: 24
Het werkt!
Ik heb een snelle scan gedaan met het programma en het cpu gebruik is ver gedaald, hij is weer snel.
Morgen ga ik nog een volledige scan doen..

Bedankt!!:D

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan