Laptop kan tijdens vakantie niet online, alleen smartphone lukt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

johnmon

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
25
Goededag allemaal.

Ben blij dat dit forum bestaat! Hopelijk is er een oplossing voor mijn probleem.

Na lang ziektebed (3 jaar) eindelijk op vakantie in zuid-Spanje. Laptop meegenomen, smartphone want wifi is aanwezig.

Laptop draait onder windows XP, SP3.

Mijn smartphone (S4) werkte meteen. Geen enkel probleem. Maar mijn laptop gaat niet online. Wel "ziet" hij de router en laat zien dat het signaal erg goed is (54 Mbps) maar zodra ik online wil gaan krijg ik de bekende melding: "Deze webpagina is niet beschikbaar".

Ik heb de volgende stappen ondernomen:

1. De router 10 minuten uitgezet.
2. De router opgestart.
3. De computer gestart.
4. Via ikoon van wifiverbinding, rechtermuisknop -> open network connections (heb Engelse XP-versie) ->met rechtermuiknop geklikt op wireless network connection 2 connected (er staat bij: Broadcom 802.11g-netwerkadapter).
Gekozen voor Internet Protocol (TCP/IP) -> eigenschappen.
Onder tabblad Algemeen stonden IP adres en DNS server adres op automatsch verkrijgen.
Onder de tabblad ernaast (Alternate Configuration) heb ik "user configured" aa gevinkt en IP nummer van hosting network getypt. Subnetmask 255.255.255.0

Opnieuw computer opgestart maar geen enkel positief resultaat. Wat zie ik zo grondig over het hoofd? Wie kan ons helpen?
Ik weet geen subnet mask of default gateway nummers dus dat kon ik niet invullen.

Heb ook geprobeerd onder start, run, cmd: ipconfig /release en daarna ipconfig /renew maar ook dat biedt geen soelaas.

Heeft iemand nog een andere suggestie die ik als leek zelf kan doen?

Alvast onze dank!
John
 
Wat ik vergeet te melden: jaren geleden, toen we voor de laatste keer op vakantie waren, had ik dezelfde problemen met deze laptop. Iedereen kon wifi-internetten behalve ik. Toen kon ik het ook niet oplossen. Zal dit altijd zo blijven zodra ik van huis ben met mijn laptop? Er is blijkbaar heel relevante informatie welke ik niet weet.

Mijn laptop (geen pc) is ca. 7 jaar oud. De router is 6 maanden oud volgens de eigenaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je misschien een internet kabel bij en probeer het dan nog eens

Want volgensmij ligt het aan je ingebouwde wifi ontvanger dat die de nieuwste signalen niet kan ontvangen want er zijn veel nieuwe signalen gekomen in zeven jaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee heb geen kabel. Router staat in ander vakantiehuis naast ons. Hij was bereid die router 10 minuten voor me uit te zetten.

Ik zie op mijn computer: 802.11g netwerkadapter staan wanneer ik op de routergegevens check.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hier ook problemen mee gehad, bij mij was het mijn firewall van comodo. Deze helemaal opnieuw geinstalleerd en toen deed mijn laptop het weer. Misschien is het bij jou ook je firewall, probeer deze uit te schakelen(op eigen risico).
 
Bovendien, thuis heb ik ook een nieuwe router en daar mijn laptop wel op. Dus ik denk niet dat het daaraan kan liggen.

Mijn windows XP firewall had ik gisteren al uitgezet. Was dit bij de opsomming vergeten te melden. Andere firewalks heb ik volgens mij niet. De AVG-firewall heb ik niet geïnstalleerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
plukkies en johnmon,

Graag in het vervolg gebruik maken van de "bericht aanpassen" optie indien u nog wat extra te vermelden hebt binnen een korte tijd.
Dit zorgt er voor dat er een goed overzicht blijft binnen de vraag.
 
Moderator, dat kan ik helaas niet want met met smartphone kan ik niet naar beneden scrollen in een reactie die ik zou willen aanpassen. Met een PC of laptop kan dit wel, maar aangezien dat helaas geen optie is ip dit moment (zie topic) kan ik er helaas niets aan doen. Tenzij iemand met de gouden tip komt waarmee ik weer ik weer online kan met mijn laptop. Dus sorry maar ik kan niet aan het vriendelijk verzoek gehoor geven door overmacht.
 
Fijn dat je de topic hebt opgeschoond. Ik hoop dat vanaf nu inderdaad normaal wordt gerageerd op een normale vraag waar ik nu mee zit zonder sarcasme. Dank.
 
Ik hoor zojuist van een Spaanse computerdeskundige dat het vrij simpel kan worden opgelost door b.v. met mijn smartphone de router te benaderen met http://192 168.1.1 en dan gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om daarna in wireless settings WPA2 te veranderen in WPA/WPA2 zodat XP er ook mee uit de voeten kan. Probeer de eigenaar te bereiken om naar die gegevens te vragen aangezien hijzelf een complete conputerleek is.

Er zijn meer gasten met Windows XP die dezelfde encryptieproblemen hebben. Hou jullie op de hoogte of het probleem hiermee verholpen is. Een nieuwe laptop kopen voor zoiets simpels is geen goede raad.
 
Laatst bewerkt:
De problemen zijn eindelijk opgelost. Maar niet door de router te benaderen via een gebruikersnaam en wachtwoord. De eigenaar was namelijk het briefje kwijt waar hij die gegevens op had genoteerd. Een reset waardoor de fabrieksinstellingen de aanpassingen zou overschrijven, vond hij te link omdat een bedrijf de router met wifi-antenne op dak, dat voor hem gedaan had.

Toen met mijn smartphone verder gezocht. Uiteindelijk een patch gevonden van Microsoft waar de oude XP ook met WPA-2 beveilingen om kan gaan. Het programma gedownload met m'n smartphone en overgezet naar de laptop. Tijdens installatie werd naar een key gevraagd. Gaf het toen op omdat mijn XP-Eng weliswaar origineel is maar die is er door een bedrijf in Polen waar ik woon, over mijn destijds vastgelopen XP-NL gezet. Dus de keynummer onder mijn laptop had geen zin en ik gaf het maar weer voorlopig op.

Groot was mijn verrassing toen we vanavond thuiskwamen en de laptop plotseling na 2 weken alsnog internet heeft. Gelukkig zitten we hier nog 2 weken dus lijkt het helemaal opgelost te zijn. Zonder key en dat snap ik dan weer niet.

Ik zal de topic de status opgelost geven (knocking on wood).

In elk geval allen bedankt die hebben meegedacht aan een oplossing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan