Laptop komt niet verder dan opstartscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Allard

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2001
Ik wilde daarnet mijn muziek backuppen naar een externe HD..tijdens het kopieren (28 gb) is er iets mis gegaan, heb ik een blauw scherm gekregen (weet niet meer welke melding) en is mijn pc opnieuw opgestart (heb ik zelf niet gedaan, zat tv te kijken en zag het gebeuren)...

maar nu als ik mijn laptop opstart.. komt hij niet voorbij het windows opstart scherm ... XP logo met lopend balkje..

ik kom dus niet eens in windows, dus kan ik ook niet zien wat er aan de hand is. Safe boot en zo werkt allemaal niet

het enige wat ik belangrijk vind is dat ik mijn muziek kan backuppen, de rest van de data kan ik gerust verliezen. Is er een manier om bij die map te komen en te kopieren voor windows? Of weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
thanks!

ps het is een fujistu siemens amilo laptop.. en een MSI startbox HD extern

Hey,

Je hebt nodig: een tweede computer en een CD-writer.
Heb je dat?

Groetjes,
Robert

Hey,

Das heel mooi.
Als je je gegevens toch wilt bekijken zou je dat op een alternatieve manier moeten doen: zonder Windows.
Daarom moet je een ander besturingselement hebben.
Nu denk je natuurlijk meteen aan Mac, en alle euro's die je eraan moet uitgeven :P
Maar das helemaal niet nodig.
Ik ben er totáál geen fan van, maar bij deze dan toch maar: je moet Ubuntu Linux downloaden.
Dat kun je gratis op hun website downloaden - zo'n 700MB ofzo.
Dat bestandje dat je download is helemaal veilig :)
Als je het bestandje binnen hebt (is een ISO) brand je hem op CD (geen DVD, gewoon een lege CD)
Het branden duurt niet zo lang, als het branden echter voltooid is, haal je de CD uit je brander.
Vervolgens ga je naar de computer die "gecrasht" is, en doe je hem aan.
Als Windows aan het laden is, doe je je CD-laadje open en doe je de gebrande CD in de cd-speler.
Vervolgens doe je de CD-lade dicht en doe je je PC uit en weer aan.
Als het goed is, want je PC opstart, zie je nu "Boot from CD:" nog iets.
Dat hoeft niet, en als je het ziet, zal het binnen enkele seconden verdwenen moeten zijn.
Ubuntu Linux gaat nu laden vanaf je gebrande CD, en je zal op je scherm groot zien staan "Ubuntu" met wat opties eronder.
Selecteer dat je Ubuntu Linux vanaf de Testdrive wilt starten (ik weet niet precies welke optie dat is, volgens mij de eerste?)
Dan krijg je een laadbalk, het laden duurt wel wat langer, maar dat komt omdat je vanaf een CD aan het booten bent.
Als Ubuntu Linux is geladen zie je - als het goed is - een soort Windows, alleen dan met een geheel andere indeling.
Ga naar Applications of Programma's (bovenin) en zoek tussen de vele programma's en menu's naar File Manager ofzo (ik ben totaal niet bekend op het Ubuntu Linux-gebied, dus zou het neit zo uit mijn hoofd weten, dat zou je even moeten opzoeken ;))
Wanneer je in File Manager bent kun je alle bestanden op je PC beheren.
Zoek naar je MP3'tjes en maak een backup - zet ze bijvoorbeeld op een USB-Stick ofzo, of zet ze via FTP op een tijdelijk map op het internet, ik weet niet hoe je dat wil doen.

LET OP: Wanneer je in Ubuntu Linux Testdrive werkt mag de cd van Ubuntu Linux NIET uit de cd-lade worden gehaald! Pas als je Ubuntu Linux hebt afgesloten, en er staat dat het veilig is de CD uit de lade te halen, mag hij er pas uit! Dat betekend automatisch dat je je muziek niet op een CD'tje kunt branden om te backuppen! Je zou een alternatief moeten vinden als je je muziek op een CD wilt backuppen!

Als bovenstaande niet werkt, zal er hoogswaarschijnlijk iets met je hardeschijf zijn, en ben je alles kwijt...
Als je alles hebt gebackupped (doe trouwens niet in één keer die 28GB, dat kan crashes veroorzaken, doe het gewoon in kleine stapjes ;)) ga je bovenaan rechts in het scherm naar een rood knopje.
Klik daarop en kies voor Shutdown in het verschijnende dialoogvenster (of Afsluiten, ligt eraan welke taal je hebt ;))
Er verschijnt weer een balkje met in grote letters Ubuntu erboven.
Het balkje loopt deze keer niet vol, maar leeg.
Als er uiteindelijk een rode tekst tevoorschijn komt met een melding dat je je CD uit je computer kunt halen, haal je de CD uit je computer, en druk je op Enter.

Ik hoop dat dat een goede oplossing is - het downloaden kan echter wel een tijdje duren, hier duurt het zelfs meer dan uur! Neem er dus de tijd voor!

Groetjes,
Robert.

PS:
Als er nog vragen over het downloaden van Ubuntu Linux zijn, moet je maar even een gil geven, dan zou ik je proberen verder te helpen wat betreft Ubuntu Linux. Ik ben echter niet een ster op het gebied van Ubuntu Linux, dus verwacht neit al te veel :o

Hetzelfde kan met ultimate boot cd.
Nadat je dit op cd heb gebrand, vanaf de cd opstarten. Je komt dan in een windowsachtige omgeving en kun je bij je harde schijven. Ook bart pe is een goede bootcd.:thumb:

Nog ff de link: http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Laatst bewerkt:
Hetzelfde kan met ultimate boot cd.
Nadat je dit op cd heb gebrand, vanaf de cd opstarten. Je komt dan in een windowsachtige omgeving en kun je bij je harde schijven. Ook bart pe is een goede bootcd.:thumb:

Kan ook, maar je weet nooit of hij wel Windows Vista heeft, en een Ultimate CD, dus ik dacht: ik doe gewoon via Ubuntu Linux, dan weet ik zeker dat het moet werken ;)

Groetjes,
Robert

Kan ook, maar je weet nooit of hij wel Windows Vista heeft, en een Ultimate CD, dus ik dacht: ik doe gewoon via Ubuntu Linux, dan weet ik zeker dat het moet werken ;)

Groetjes,
Robert

maar nu als ik mijn laptop opstart.. komt hij niet voorbij het windows opstart scherm ... XP logo met lopend balkje

Hij heeft dus xp!:p

ik ga er mee aan de slag mensen, ik hou jullie op de hoogte, super bedankt !

waarom niet?

bootcd downloaden via andere pc, branden en draaien op zijn pc!

Waar wil je die Ultimate CD vandaan halen dan?
Als hij XP draait kan hij niet even herstellen via een Vista Ultimate CD, overigens zijn die dingen stinkend duur :P

Waar wil je die Ultimate CD vandaan halen dan?
Als hij XP draait kan hij niet even herstellen via een Vista Ultimate CD, overigens zijn die dingen stinkend duur :P

Ik denk dat je iets anders bedoeld!
Ik bedoel niet de vista ultimate dvd. Druk maar eens op de link die ik geplaats heb!
Deze is wel degelijk voor xp vista zou er meer moeite mee hebben juist!

De ultimate boot cd is een speciale cd waarvan je kunt opstarten als je pc niet meer wilt
opstarte. http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Ik denk dat je iets anders bedoeld!
Ik bedoel niet de vista ultimate dvd. Druk maar eens op de link die ik geplaats heb!
Deze is wel degelijk voor xp vista zou er meer moeite mee hebben juist!

De ultimate boot cd is een speciale cd waarvan je kunt opstarten als je pc niet meer wilt
opstarte. http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Aha, zeg dat dan meteen XD
Ja, ik dacht idd aan iets heel anders ;)
Mijn fout :P Srry

Aha, zeg dat dan meteen XD
Ja, ik dacht idd aan iets heel anders ;)
Mijn fout :P Srry

Maakt niets uit, misverstandje:p Hoop dat de ts er wat aan heeft in ieder geval.
Maar met de linux live cd moet het ook prima lukken!:D

ubuntu zegt dat hij mijn hd niet kan mounten, dus weet niet zeker hoe dit moet werken

met die ultimate boot cd kom ik wel in zon menuutje..maar heb geen idee waar ik dan naar toe moet..

iemand?

ubuntu zegt dat hij mijn hd niet kan mounten, dus weet niet zeker hoe dit moet werken

met die ultimate boot cd kom ik wel in zon menuutje..maar heb geen idee waar ik dan naar toe moet..

iemand?

Das zekers niet best!
Volgens mij is er een schrijffout op jou harddisk, en ben je nu alles kwijt.
Ik kan het natuurlijk (hopen :P) fout hebben, maar het klinkt ernaar dat je schijf is gecrasht.
Heb je misschien een Worm of een Trojaans Paard op je pc gehad?

Groetjes,
Robert

Welk menuutje bedoel je precies?Je zult iets duidelijker moeten zijn Kom je in een windowsachtige omgeving? Je kunt dan een usb stick inpluggen en dan via "computer" ofzo (weet het zo niet uit mijn hoofd) bij je c: schijf komen en je gevens redden.

in dat ultimate boot cd menuutje..helemaal blauw..lijkt meer op bios omgeving
ik denk dat ik hem ergens moet opstarten die windows omgeving..maar weet niet waar...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan