Laptop maakt een piepgeluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blubbr

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2009
Berichten
44
Hallo,
Mijn laptop maakt de laatste dagen een zeer irritant piepgeluid.
Het zijn altijd een paar piepen achterelkaar dan stopt het even en begint die terug te piepen.
Heb hem al opengeschroeft om het stof eruit te halen, maar dit gepiept stop maar niet.
Iemand een idee? want dit gepiept maakt me echt gek!
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Lijkt mij dat het bios piepjes zijn dus als je de bios weet kan je hier de betekenis van de piepjes bekijken.
Start het notebook wel op?
 
Bedoel je een mechanische piep, bv een as die geen smering heeft, of bedoel je een elektronische piep?

In het laatste geval: de bios kent een aantal piepcodes in geval er iets fout gaat en er geen beeld is.
In dat geval willen we graag van je weten:
- start je pc nog wel normaal op en kun je er mee werken (ondanks de piep),
- merk pc
- merk bios (staat op het startscherm als je hem aanzet)
- versie bios (dit nr staat ook in het startscherm)
- eventueel de volgorde van de piepjes (kort lang lang bv, of iets dergelijks)
 
Hey, bedankt voor de reacties.

-Ja, mijn pc start nog normaal op en kan er nog perfect mee werken
-Alienware m17x
-Phoenix bios
-bios versie Ao3

Heb even naar die bios beep codes gezien en volgens mij liegt het aan een Overheating CPU, want ik krijg constante piep geluidjes achterelkaar.
 
Ja als je handig bent (en voorzichtig!) dan zou je hem moeten openmaken en eens grondig schoonmaken - overal het stof verwijderen. Dan krijgt de normale koeling weer een kans!
Daar ben je geloof ik al eens mee bezig geweest, maar als de piepcode aangeeft dat er iets te warm wordt, check dan ook of de koellichamen goed bevestigd zitten, of de ribben vrij zijn van stof en vooral of de (alle!) fans blijven draaien (stekkertjes ok? niet kapot?).

Weet ook dat de kans bestaat als je met de stofzuiger een fan "schoonzuigt" en de fan begint door de luchtstroom snel te draaien, dat je de boel om zeep kan helpen.
Een fan is niet alleen een motor (spanning er op en hij draait) maar ook een generator; als de wind hem doet draaien ontstaat er een spanning over de uitgang, en die zit op je moederbord...
Hou een fan altijd tegen als je er de stofzuiger op zet of koppel hem los, en check erna de stekkers.
 
Laatst bewerkt:
Oke, piepgeluid is er nog steeds en het komt toch niet van een overheating cpu, want hij piept zelf als hij nog maar net opstaat, iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?
 
Komt die piep uit de speaker of uit de kast (fan?) zelf.
 
Piep komt uit men kast.
Ook vreemd is als ik men laptop ondersteboven hou stop die met piepen en begint het een klikgeluid te maken.

Wat zou het met een fan te maken hebben?
 
Klik geluid, neig ik naar een hardeschijf probleem.
 
Ik gaf aan "Ik neig" wil niet zeggen dat ik het zeker weet. Laat de harde schijf eens testen met de diagnostische tool van de fabrikant.
 
Op de site van de harde schijf fabrikant. Sorry mijn glazenbol is voor APK weg, kan niet zien welk merk harde schijf je hebt.
 
Harde schijf is een serial ATA.
Crystaldiskinfo geeft aan dat de gezondheidstoestand goed is.
 
Wat je kunt proberen is de harde schijf uit je laptop halen (aangenomen dat dit de garantie niet ongeldig maakt) en vervolgens de laptop opstarten vanaf een Live CD (bijvoorbeeld met OpenSuse of Ubuntu). Als het geluid dan weg is ligt het inderdaad waarschijnlijk aan je harde schijf, zo niet dan moet je verder zoeken.

Al denk ik zelf eerder dat de ventilator het probleem is, als een harde schijf dit soort geluiden maakt leeft een PC vaak niet lang meer.

Ook de ventilator kun je trouwens testen door de ventilator softwarematig even uit te zetten. Dit programma schijnt dat bij Alienware laptops te kunnen.

EDIT: Hoe oud is het beestje trouwens?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan