laptop met Linux en Windows formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geyzes

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2009
Een vriendin van mij had een laptop overgekocht via het internet.
Ze wou hem zelf formatteren maar nu staat er linux en XP op de pc en lijkt het haar niet te lukken. Ik heb het net ook geprobeerd en ik krijg steevast de melding dat er geen vasteschijfstation in zit.
Nu heb ik ook nog het probleem dat ik niet kan aanmelden op de huidige besturingssystemen. De vorige gebruiker had ze beveiligd met paswoorden...

Wie kan me op een goed spoor zetten
Het is een Fujitsu Siemens C1320D

In welke OS start de laptop dan standaard op? Het kan veroorzaakt worden door de GRUB-loader van Linux.

Je zal even wat meer moeten uitleggen, wat er precies gebeurd als je hem aanzet. En gewoon vanaf XP-cd opstarten werkt dus niet?

Dowload GParted Live CD en formatteer daar je schirjf mee.
Hier te halen, is open software en gratis: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Het kan ook zijn dat je iets in de BIOS uit moet zetten, om datj e zegt dat de HD eigenlijk niet gezien wordt. Dit had ik met een HP laptop waar ik Vista van af wilde halen.

Ik had op internet gezien hoe ik dat moest doen, ik zal het even opzoeken.

Edit: gevonden!
Zet de sata native op disable en hij vind de harddisk weer!!

Schakel de native-SATA in het BIOS uit
Als het BIOS een optie biedt voor het uitschakelen van de native-SATA-configuratie in het BIOS, voert u de volgende stappen uit.

1.
Schakel de computer uit.
2.
Druk op de aan/uit-knop en druk op F8 om de BIOS-instellingen te openen. (of wat voor jullie pc nodig is)
3.
Gebruik de cursor om door de Configuratie -opties te bladeren om de native-SATA-instellingen te vinden.
4.
*
Als er een SATA-instelling is, selecteert u de optie Disable (Uitschakelen) en vervolgens drukt u op F10 om de wijzigingen op te slaan en de computer opnieuw op te starten.
*
Als er geen SATA-instelling is, gebruikt u een van de andere opties in dit document om de instellingen te wijzigen.

Zie ook http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01537198&cc=nl&lc=nl&dlc=nl&product=3754026

Jullie hebben dan wel een Fujitsu Siemens C1320D maar het is te proberen waard.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips maar ik ben ondertussen al Vista aan het installeren

Mijn moeder heeft een Siemens laptop en de originele Vista cd (en ik dacht daar zitten waarschijnlijk soortgelijke Harddrives in en dus dezelfde drivers, had ondertussen ookal gelezen dat SATA het probleem ging zijn)
En nu geeft hij geen foutmelding meer, is nu zelfs aan het installeren.
Dan maar hopen dat ik straks Vista eraf kan gooien en XP erop kan zetten ;)

Bedankt voor de tips!

De SATA drivers ontbreken op de XP cd.

Oplossing: nieuwe XP cd maken en de SATA drivers hierop integreren (slipstreamen) m.b.v. het programma nLite.

Op dit forum even zoeken voor de uitleg.

Heb een geslipstreamde cd gemaakt en gebruikt...
nu krijg ik een ander probleem..
Ik doe F12 Boot device kiezen - CD rom (de geslipstreamde met de SATA driver)- dan laadt hij even en start gewoon vista...
Hij ziet de Cd niet ? wat kan het probleem zijn?

Dan is de CD niet bootable of er is bij het branden iets mis gegaan.

Dan is de CD niet bootable of er is bij het branden iets mis gegaan.

Dus nieuwe Cd proberen te maken?
Is dit ook mogelijk met een DVD'tje ik heb wel een dvd-lezer, maar vormt dat geen probleem?
(ik zit door de cd'tjes door)

Nee, alleen bij het branden dus voor DVD kiezen.

Je kunt ook via nLite direct branden, kies voor de zekerheid niet de hoogste snelheid, maar 1 of 2 stappen lager.

nlite.gif

Laatst bewerkt:
Zou het kunnen dat ik een verkeerde driver heb?
Want ik heb het geprobeerd (nu wel bootable) maar blijft het SATA probleem geven..

Dat kan, de driver kun je meestal vinden op de site van de fabrikant van de laptop. Wel het goede type kiezen.

Je hebt het aan het begin van deze topic over een laptop met XP en Linux. Een paar antwoorden terug heb je het ineens over Vista... Dat kan kloppen want Vista is zo ingesteld dat als je er een XP cd in stopt dat 'ie de harde schijf niet kan vinden. Ik heb ditzelfde probleem gehad en verholpen met een slipstream inderdaad, maar dan moet je wel exact de goede drivers kunnen vinden.
Succes.

Je hebt het aan het begin van deze topic over een laptop met XP en Linux. Een paar antwoorden terug heb je het ineens over Vista... Dat kan kloppen want Vista is zo ingesteld dat als je er een XP cd in stopt dat 'ie de harde schijf niet kan vinden. Ik heb ditzelfde probleem gehad en verholpen met een slipstream inderdaad, maar dan moet je wel exact de goede drivers kunnen vinden.
Succes.

ja,

ik had XP er niet op gekregen maar met Vista kon ik wel formatteren en installeren.
Dus vista staat er nu op.
De laptop is niet optimaal voor Vista en ben er ook geen voorstaander van dus wil ik er nu Xp op...
Morgen nog eens proberen een andere driver te vinden voor die harde schijf.

Oke, dan snap ik het. Ik hoor wel wat eruit komt. Wat is trouwens het type laptop exact? Anders kun je ook altijd nog overwegen Windows 7 erop te gooien, werkt erg lekker.

En is die bugvrij?

Want is voor een vriendin en die is nog minder computeraangelegd dan ikzelf...
Daarom vroeg ze aan mij om XP erop te zetten...

en is Windows 7 niet te zwaar ofzo?

Het toestel is 1,73 Ghz Pentium M Centrino
1 Gb Ram
...

Fujitsu Siemens C1320D

Ja Windows 7 is al erg goed als final beta maar ik vraag me dan inderdaad wel af of deze machine hier geschikt voor is. Dan zou ik het inderdaad liever bij XP houden.

Windows 7, Vista......
Ga gewoon voor XP, alleen de juiste drivers vinden.

Met welk programma is de cd/dvd gebrand?

Je kunt ook vanuit nLite direct de cd/dvd branden.

"geeft de boot-cd nog steeds aan dat er geen correcte harde schijf inzit"?

De pc start dus wel op van de cd/dvd, maar kan nog steeds geen schijf vinden?
Dan heb je in nLite iets verkeerd gedaan, of de verkeerde driver geinstalleerd

Laatst bewerkt:
Ik heb via Nlite gebrand.

even alles op een rijtje

- linux en xp zijn eraf (waren beveiligd met wachtwoord)
- daarvoor heb ik vista erop moeten zetten en die staat er nu op

Ik heb even gezocht en deze harde schijf zit er in
http://reviews.cnet.com/internal-ha...npoint-m40s-hm060ii/1707-9998_7-31579150.html

ik heb al een boot cd gemaakt met driver van Fujitsu site en dat werkte niet
kan ik een driver vinden die bij de schijf hoort of is deze afhankelijk van mijn chipset?

alvast bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan