Laptop met Win XP start niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
Het volgende probleem hier met een Sony Vaio laptop met Win XP Home

- Laptop gaat aan
- Sony opstartscherm wordt getoond
- Windws XP scherm wordt getoond
- Windows XP scherm verdwijnt
- Daarna volledig zwart scherm met alleen muisaanwijzer die gewoon te bewegen is
- Verder niets

Al gedaan:
- Opstarten vanaf Windows XP cd
- CHKDSK /r
- Fixboot
- Fixmbr

Geen resultaat tot nu toe

Wie heeft de gouden tip??

Kleine update:

Opstarten in veilige modus begint wel, maar stopt ook op gegeven moment

Start op met F8 drukken, en kies voor Logboekregistratie voor opstartprocedure inschakelen. De pc loopt dan vast (natuurlijk), maar als je de harddisk uitbouwt en even aansluit op je eigen computer kun je in \Windows\ntbtlog.txt kijken of je daar wijzer wordt waar het schip strandt. Je kunt dan kijken of je in Herstelconsole de 'diensten' (=services én drivers) kunt uitschakelen die verantwoordelijk zijn/is voor de problemen. Kijk hiervoor hier: Listsvc en Disable commando's.
Noteer vóórdat je Disable gebruikt even hoe het ingesteld staat (via Enable servicenaam, waarmee het huidige starttype wordt weergegeven).

Overigens moet je van ntbtlog.txt niet alles verwachten, maar het zou je een hint kunnen geven welke driver 'verdacht' is, bijv. omdat die als laatste geladen werd vóórdat de pc 'vastloopt'.

Probeer bij je analyse ook in aanmerking te nemen welke drivers niet (direct) nodig zijn voor een succesvolle opstart. Ook die kun je uitschakelen om ze uit te kunnen sluiten als oorzaak van het probleem.

Als je dan tóch de harde schijf aan je pc hebt hangen, maak alvast een backup van de relevante gebruikers bestanden én maak een image van de schijf, zodat als je werkzaamheden het probleem niet verhelpen je de harde schijf weer terug kunt zetten naar de status waarin je 'm kreeg voor verdere analyse/reparatiepogingen etc.

Succes,

Tijs.

Start op met F8 drukken, en kies voor Logboekregistratie voor opstartprocedure inschakelen. De pc loopt dan vast (natuurlijk), maar als je de harddisk uitbouwt en even aansluit op je eigen computer kun je in \Windows\ntbtlog.txt kijken of je daar wijzer wordt waar het schip strandt. Je kunt dan kijken of je in Herstelconsole de 'diensten' (=services én drivers) kunt uitschakelen die verantwoordelijk zijn/is voor de problemen. Kijk hiervoor hier: Listsvc en Disable commando's.
Noteer vóórdat je Disable gebruikt even hoe het ingesteld staat (via Enable servicenaam, waarmee het huidige starttype wordt weergegeven).

Overigens moet je van ntbtlog.txt niet alles verwachten, maar het zou je een hint kunnen geven welke driver 'verdacht' is, bijv. omdat die als laatste geladen werd vóórdat de pc 'vastloopt'.

Probeer bij je analyse ook in aanmerking te nemen welke drivers niet (direct) nodig zijn voor een succesvolle opstart. Ook die kun je uitschakelen om ze uit te kunnen sluiten als oorzaak van het probleem.

Als je dan tóch de harde schijf aan je pc hebt hangen, maak alvast een backup van de relevante gebruikers bestanden én maak een image van de schijf, zodat als je werkzaamheden het probleem niet verhelpen je de harde schijf weer terug kunt zetten naar de status waarin je 'm kreeg voor verdere analyse/reparatiepogingen etc.

Succes,

Tijs.

Bedankt, ik ga aan de slag!! :thumb::thumb:

Hoi !

Ben ook benieuwd, wacht dit even af, @Berry.

Greetz,

Harry,

Ok, 1e deel gedaan, harddisk van laptop hangt nu aan Win 7 desktop middels USB

Alleen, om de schijf te kunnen benaderen, zegt Windows deze eerst te moeten initialiseren.

Mijn kennis strekt niet zover: raak ik daarbij alle data kwijt???

Hoi !

Gewoon in schijfbeheer schijfletter toewijzen zou voldoende moeten zijn.

Greetz,

Harry.

Wanneer ik de harddisk aansluit en bij schijfbeheer kijk, heb ik eerst een keuze mogelijkheid:

2gsikcm.png

Zou altijd nog denk ik een herstel-installatie kunnen uitvoeren, maar wil gewoon weten eigenlijk wat hier het probleem is

Hoi !

Met MBR aangevinkt uiteraard op OK klikken !

Dan kun je toch een schijfletter toekennen ?

Greetz,

Harry,

Initialiseren is niet hetzelfde als formatteren of het weggooien van alle partities.

Not Initialized

The Not Initialized status occurs when a disk does not contain a valid signature. After you install a new disk, Windows XP or must write a master boot record (MBR) or GUID partition table (GPT) before you can create partitions on the disk. When you first start Disk Management after installing a new disk, a wizard appears that provides a list of the new disks detected by . If you cancel the wizard before the disk signature is written, the disk status remains Not Initialized until you right-click the disk and then click Initialize Disk. The disk status briefly changes to Initializing and then Healthy status.

For instructions describing how to fix disks with Not Initialized status, see Troubleshooting

Oftewel: Als Windows voorstelt de schijf te initializeren kun je 'm daarna bekijken in Schijfbeheer etc.
De tip van Harry Snor lijkt mij dus in orde.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wanneer ik dat doe krijg ik een foutmelding:

het apparaat is niet klaar

Dus als ik kies voor initialiseren

Kun je 'm niet (veiligheidshalve) aan een pc hangen met XP erop of gestart vanaf een BartPE (o.i.d) cd?

Tijs.

Hoi !

Naar mijn mening is een foutmelding bij een poging tot initialiseren het gevolg van een beschadigde partitietabel, beschadigde segmenten o.i.d.

Mogelijk kun je met Testdisk wat duidelijkheid krijgen.

Greetz,

Harry.

ppppffff

Met als reden: tijd is geld, toch maar gekozen om een her-installatie te doen, maar nu:

- opgestart vanaf originele XP Home cd
- werkt prima
- alle bestanden worden gekopieerd
- laptop start dan automatsich opnieuw op zoals het hoort om her-installatie te beginnen
- Windows logo en laadscherm verschijnt keurig, balkje loopt
- Windows scherm verdwijnt en..............

Zwart scherm met wel de muisaanwijzer (deze keer groter dan eerst) in beeld, ook te bewegen maar verder NIETS:o

Hoi !

@Berry, schijn es met een zaklamp op het beeldscherm; zie je dan niet een vaag beeld ?

Het zou ook een defecte back-light/converter kunnen zijn.

Greetz,

Harry,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan