Laptop morsdood na het onstoffen van fan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mebo870

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2008
Even in het kort uitleggen, wat rand informatie.
Tweedehandse laptop gekocht (Acer aspire 7738G) die na enkele dagen met oververhitting bleek te kampen, na een 20 tal minuten liep die vast.
Hij viel niet uit, maar het beeld bevroor, op de achtergrond werkte het programma gewoon door.
Het probleem zat duidelijk bij een slechte luchtdoorstroming.

Eerst van alles geprobeerd om de fan en de koelvinnen stofvrij te maken, zonder de boel open te maken, maar dat lukte niet.
Er zat niks anders op dan de laptop helemaal te demonteren, het hele moederbord eruit om het koelblok + fan te kunnen verwijderen.
Die koeling bestaat uit één geheel voor processor en grafische kaart.

Ik haal alle stof eruit, de oude en verharde koelpasta voorzichtig verwijderd.
Met nieuwe koelpasta en de nodige voorzichtigheid het koelblok er terug op, laptop terug in elkaar gezet.

Ik start op en het scherm blijft zwart, de backlight verlichting gaat niet aan, terwijl de harde schijf wel draait maar niet wordt aangesproken en de FAN draait even.
Nu las ik hier en daar dat het bij dit type laptop al eens fout gaat met hun grafische kaartjes.
Eens het IC oververhit raakt, bestaat het risico dat soldeerverbindingen gaan lossen.

ik vermoed nu met de koeling te verwijderen en terug op te schroeven dat er daar toch iets is misgelopen.
ik heb nochtans alles gevolgd zoals het hoort, ook de volgorde van vastschroeven.
Ik ben geen beginneling om elektronica te repareren, maar met laptops heb ik weinig ervaring, eerder pech.
Maar nu moest het ding wel open.

Nu zit ik met de vraag wat is er stuk gegaan.
Het kan zowel de verwisselbare grafische kaart zijn als de processor die het heeft begeven.
Hoe pak ik dat best aan.

Ik persoonlijk denk eerder dat het aan de processor ligt, want als ik de num lock en caps lock intoets brand er geen enkel led.

Iemand tips ? want nu zit ik wat in het duister te tasten, wat hoort er nog te werken bij een defecte grafische kaart of processor.

HDD , DVD en wifi zijn al eens losgemaakt, om uit te sluiten.

Patrick

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ben even zo vrij geweest om je vraag naar de laptopsectie te verplaatsen. Succes met je vraag:thumb:

Ik ben nog nooit een post tegenkomen van iemand waarvan de processor stuk is gegaan. Wel legio moederboarden.
Wat betreft je videokaart: (als je die verwijdert) zou ik verwachten dat de laptop gewoon doorstart, ook al zie je niets.
Als je denkt dat het een losse verbinding is:
Wat sommige dapperen in het uiterste geval doen is hun mobo bij 200 °C een poosje in de oven! Zelf vind ik het erg dapper, maar als er toch niets meer te verliezen is! Search daar maar eens op. Bv. met "motherboard" "oven" "trick": https://www.google.nl/#q=motherboard+oven+trick of https://www.google.nl/#q=motherboard+oven+temperature

Hoe heb je ontstoft ? Heb je anti statisch gewerkt ?
Aan statische elektriciteit zal het zeker niet liggen.
ik heb zo'n antistatisch armbandje, en voor ik een onderdeel aanraak neem ik eerst nog eens de massa op de print vast.
Nadat ik het koelblok er af had is heel het zaakje gereinigd in een andere ruimte.

ik ga nu de grafische kaart eruit halen, en opstarten, maar of de laptop dan verder komt dan zijn bios betwijfel ik.
Dat was de reden waarom ik hier mijn licht eens kwam opsteken, wat kan ik verwachten bij bepaalde stappen.
Het zal toch de eerste Acer laptop niet zijn met zo'n probleem.
Hoe traceert men de fout.
Verhinderd de bios iets, bijvoorbeeld spanning schakelen, zo'n zaken wil ik weten.
Aan al die andere rand antwoorden heb ik niet veel.

Het is geen desktop waar onderdelen uitwisselbaar zijn en men snel een ander grafische kaart instopt om te testen.

Het is jammer dat VDK_P nog niet online is geweest. Hij heeft in andere topics er vaak op gehamerd dat door langdurige oververhitting de soldeerverbindingen van de grafische kaart/chipset losraken waardoor de laptop grafische artifacts gaat geven (kort door de bocht: strepen door het beeld). Wanneer de laptop vervolgens uit elkaar wordt gehaald, raken de soldeerverbindingen volledig los met als gevolg dat deze onderdelen niet meer werken.

Iemand tips ? want nu zit ik wat in het duister te tasten, wat hoort er nog te werken bij een defecte grafische kaart of processor.

Je bent eigenlijk al te laat. De enige wat je nog kunt doen is zoals Veng al zei het moederbord een paar minuten op 200 graden in de oven te geven zodat de soldeerverbindingen zich kunnen herstellen. Zelf raad ik je aan dit niet te doen, in verband met brandgevaar.

Koop daarom dus nooit een laptop voordat je deze getest hebt. Als deze namelijk snel oververhit (dus dat de CPU over de 80 graden gaat bij een beetje internetbrowsen), kun je aannemen dat de laptop al langer op deze manier gedraaid heeft en dus ook nooit is schoongemaakt. Een laptop moet minstens 1 keer per jaar (afhankelijk van de omgeving waarin hij gefunctioneerd heeft) worden schoongemaakt. Dit kan door er een flinke dosis lucht door de ventilatieopeningen tegen de luchtstroom in te jagen. Maar het kan ook door de laptop volledig te demonteren en de ventilator door middel van een wattenstaafje en een stofzuiger op lage stand schoon te maken.

Brandgevaar zal wel meevallen, maar laat niemand de fout maken om een oven te gebruiken waar per ongeluk de magnetronfunctie van kan worden ingeschakeld, want dan denk ik dat het echt einde oefening is.

Zou even alle connectoren nalopen en losmaken en weer terugdoen, kijk met name naar de kabel die loopt naar je scherm, aangezien je aangeeft dat je scherm donker blijft.
Misschien heb je een connector verkeerd om ingeprikt (hoewel dat eigenlijk niet kan).

Groeten Marcel

De aansluitingen zijn zeker goed, er zijn er maar 3 noodzakelijk; flatkabeltje voor de powertoets, voedingskabel en die van het beeldscherm.
Wat bassie9, aangeeft zal wel de juiste diagnose zijn.
Dezelfde uitleg was ik op Engelstalige forums ook al een paar keer tegen gekomen, niet toevallig met ACER ervoor.
De vorige eigenaar zal wel geweten hebben dat er iets niet pluis was, dan snel nog proberen er geld van te maken.
Die laptop werkte op het eerste zicht wel goed, ook die koeling leek oké, het is pas beginnen opvallen na een tweetal weken, dat er wat loos was.
Ik ben nog verder gaan zoeken op het internet, ik ben daar gestuit op iemand zijn antwoord, die hetzelfde had meegemaakt met een identieke acer aspire 7738G laptop.
Haalde ook het koelblok er af om te ontstoffen en nadien weigerde het ding dienst(dood).
Met een andere grafische kaart er in te stoppen was het dan weer in orde.
Ik ga nu op zoek naar een grafische kaart en hopelijk lukt het hiermee dan toch nog.

Het is erg te moeten vaststellen dat een toestel van 1300 € doelbewust zo is opgebouwd dat het kapot moet.
Wat mij daar vooral opviel is dat er nogal kwistig omgesprongen was met koelpasta, die keihard geworden was, dan wordt het een isolator in plaats van een warmte geleider.
En dan die IC van de grafische kaart is nog erger, daar is de naam NIVIDA ingestampt, waardoor er onevenheden inzitten die de warmte afvoer zeker geen deugd gaan doen.

Als je denkt dat je videokaart toch defect is, heb je niets te verliezen zodat je hem gerust even in de oven kunt "bakken". Nee heb je, ....
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is tin geen stabiel vast metaal. Als er een kracht op wordt uitgeoefend, hoe klein ook, zal het tin langzaam vervormen. Trillen is zo'n kracht. Als er bv. niet voldoende soldeer is gebruikt, kan een verbinding rondom de draad langzaam loslaten. Reflow solderen, zeker loodvrij, is zo eenvoudig nog niet.
Je kunt het proces nog verbeteren door de soldeerverbindingen in te smeren met soldeer flux (http://is.gd/e9X3nV). Dat laat de tin beter vloeien.

Ja, correct en daarnaast zal tin ook nog breken door de grote verschillen in temperatuur, bij warmte zet alles wat uit en bij het afkoelen weer inkrimpen.
Als dat proces zich duizend keer herhaalt dan treed vroeg of laat een breuk op.
Bij Tv toestellen was dat vroeger een veel voorkomende fout, vooral soldeerlassen van weerstanden of IC's die behoorlijk heet werden.
Die tijd is voorbij, nu is het allemaal van die weggooi micro electronica.
Ik zal eens proberen in de oven, veel verliezen kan ik niet.

Klopt. Zoals iemand die er verstand van had het formuleerde: "Gradiënten in tijd en plaats".
Ik ben zelf nooit op het idee gekomen om een defecte videokaart of mobo te bakken.
Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Heb een aantal keren een Acer in de handen gehad... voelt niet bepaald degelijk aan.... die van mijn nicht de image terug gezet... o wat een vreselijk oud bios voor een laptop van 3j ... kon niet eens van usb booten....

Hallo

De naam acer is hier reeds ettelijke malen gevallen ...

Laat het duidelijk zijn , dat dit ook voorkomt bij mishandelde medion of asus toestellen.

Hoofdoorzaak veel te lang , veel te heet verder blijven werken met deze toestellen.

De minuscule soldeerverbindingen tussen het motherboard en de chipset worden uiteindelijk bros , en scheuren.

Met deze symptomen , waren deze reeds geraakt ... , door het verwijderen van de koeling is er trekkracht op de soldeerverbindingen gekomen , waardoor deze nu geen verbinding meer maken.

Een deftig uitgevoerde "reflow" kan dit toestel terug tot leven wekken ...

Zelden of nooit komen deze symptomen terug ... indien toch , dan voer ik een "reball" uit.

Voor zowel een "reflow" als een "reball" heb je specifiek materiaal nodig , uiteraard ook de nodige ervaring.

Hou je af van ovenescapades , of verfstripper toestanden .

Hiermee kun je nooit een deftige/stabiele herstelling verkrijgen.

Het maakt tevens een deftige/stabiele herstelling zo goed als onmogelijk.

Peter

Reflowen is idd niet zo eenvoudig. Goed reflowen gaat volgens een temperatuur profiel. Daarbij zijn de temperaturen, die voor je oven worden opgegeven, oude waarden voor het loodhoudende tin. Tegenwoordig is loodvrij verplicht en dat vraagt weer heel andere temperaturen (260 °C ipv 215 °C)
Profielen zijn eenvoudig te vinden door in Google afbeeldingen te zoeken op "reflow" "profile" en "reflow" "profile" "lead" "free"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan