Laptop nog te gebruiken met 1 videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wastef

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2010
Hallo, ik heb een HP Pavilion g7 1160sb, met twee videokaarten.
Intel HD Graphics 3000 en Radeon HD 7400M Series.

Beide zijn zichtbaar in Apparaatbeheer. Alleen zie ik dat alleen 1 videokaart werkt.
Dat van Radeon toont geen leven in mijn laptop. En dat zeg ik omdat ik hem niet zie staan bij furmark onder detected videocards.
Wel in apparaat beheer maar niet in furmark of bij andere gpu stress test proggies.

Ook als ik een gpu stress test doe, dan valt deze laptop uit. Heb deze laptop opengemaakt en gekeken voor stof. En zag dat deze gwn stofvrij was.
Dus ik kan geen oplossing bedenken, drivers enso waren ook up2date en prima geinstalleerd.

Mijn vraag is, of deze laptop veilig te gebruiken is met huidige intel videokaart? Gamen doe ik toch niet. Van mij part mag die van radeon niet werken.
Maar is dat wel een goed idee en veilig voor laptop?

En zijn de intel hd 3000 videkaart die nu wel werkt, betrouwbaar genoeg om lang genoeg mee te gaan voor lang prive gebruik?
Of kan ik deze laptop liever verkopen? en een andere halen die wel helemaal werkt?

Hoi,

Ja hoor is gewoon te gebruiken met de intel videoschip en nog veilig ook . Maar bij nvidea is in het configuratiescherm van Nvidea in te stellen waarneer je de nvideakaart wilt gebruiken standaard ook op de inte is dat bij het amd (ati) configuratiescherm ook niet zo?

In CCC kun je die kaart configureren wanneer hij moet worden gebruikt maar hoeft niet en gebruik je de Intel.
In de Intel configuratie staat naar mij weten ook zoiets.

Of kan ik deze laptop liever verkopen? en een andere halen die wel helemaal werkt?
Dat snap ik niet als de Intel al voldoende voor je is.

In CCC kun je die kaart configureren wanneer hij moet worden gebruikt maar hoeft niet en gebruik je de Intel.
In de Intel configuratie staat naar mij weten ook zoiets.

Dat snap ik niet als de Intel al voldoende voor je is.

In CCC kan ik inderdaad bepalen of mijn videokaart gebruikt moet worden of niet, of prestatie keuzes kan ik ook maken.
Alleen heb ik niet echt het voel dat deze werkt.

Ik wil een andere laptop halen, omdat ik deze niet vertrouw want ik ben bang dat huidige intel videokaart het ook begeeft en mijn laptop niet meer bruikbaar is.

EDIT: Sorry heren, ik snap het zelf nu ook niet meer. Ik zie verschillende dingen. Enkele dingen wijzen erop dat Radeon videokaart wel werkt, en andere dingen wijzen er weer op van niet.

Laatst bewerkt:
Hij zal alleen gaan werken als het nodig is vermoed ik, als je aangeeft dat het bij een game moet dan wordt dat ook gedaan.

Ik wil een andere laptop halen, omdat ik deze niet vertrouw want ik ben bang dat huidige intel videokaart het ook begeeft en mijn laptop niet meer bruikbaar is.
Wat nog meer dan? of had dat betrekking op de werkende AMD?

Hoi,

ik denk dat je gewoon een nieuwe wil:p want zo te lezen doet het alles het wel alleen vertrouw je het niet .maar je kan gewoon op de intel alleen draaien en ja die kan stuk maar zo zijn er nog wel meer onderdelen die stuk kunnen maar ik zie niet waarom de intel nu stuk zou gaan

In vrijwel alle laptops met dubbel uitgevoerde videokaart ( onboard en een "losse") is het zo dat bij de normale dingen als internetten, emailen etc. de onboard kaart wordt gebruikt.
Pas als het systeem grafisch echt wordt belast ( bij gamen bijv. ) gaat de losse kaart het overnemen omdat deze beter presteert zoals L.P. ook al aangeeft.

Ik zie in jouw verhaal nergens een reden om aan te nemen dat dit niet functioneert, tenzij je dat zelf op 1 of andere manier in de diverse instellingen van je videokaart hebt aangepast.
Je moet er dus op vertrouwen dat het werkt, werkt het niet of trekt de gebruikte kaart het niet, krijg je vanzelf een foutmelding.
Er is ook, zoals Modag opmerkt, geen enkele reden om aan te nemen dat de onboard-kaart kapot zou gaan..
Ik denk dat toetsenbord of harde schijf eerder stuk gaat dan je videokaart...:)

Als AMD videokaart niet stuk is, dan is erop zijn minst wel wat mis is met een van de videokaarten.
Ten eerste kan ik bij Furmark onder "Detected cards" geen Radeon videokaart zien, maar wel die van Intel.

Als mijn laptop aangesloten is op netstroom, en ik de GPU stress test start met Furmark, dan draait de fan heel wat sneller en valt mijn laptop uit. (Binnen 1 minuut)
Maar als ik deze GPU stress test start met Furmark, maar dan de laptop niet aansluit op netstroom maar gewoon op Accu draai. Dan houdt mijn laptop het wel makkelijk vol.

In CCC Software van AMD onder instellingen Powerplay, is te zien dat Radeon videokaart maximaal prestaties levert als netstroom erin zit. Dat verklaart waarom laptop uitvalt met netsnoer erin. (GPU wordt warmer bij maximale gebruik.)
Maar dat verklaart niet waarom mijn laptop überhaupt uitvalt, want een videokaart moet dit toch gewoon aankunnen?

Laatst bewerkt:
De laatste verklaart het wel als een onderdeel van een systeem veel te heet word valt je desktop/llaptop uit veiligheid uit

Wat je hieraan kan doen laat ik aan andere helpers over

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan