Laptop of desktop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SwampMan

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2002
Mijn huidige desktop doet het nog uitstekend, maar is al weer wat jaartjes oud en begint moeite te krijgen met supersnelle websites en de laatste nieuwe versies van grafische software. Ik hoop hem nog lang zonder problemen te kunnen gebruiken, maar heb wel besloten er nog een PC bij te nemen.

Nu twijfel ik echter tussen een laptop en een desktop. De huidige laptops doen qua snelheid, geheugencapaciteit en andere prestaties nauwelijks meer onder voor de desktops. Ik heb het bij een paar leveranciers nagevraagd en die zeggen dat alleen als je spelletjes speelt, met hardware wilt knutselen of de PC later wilt uitbreiden laptops in het nadeel zijn. Alleen het uitbreiden van het RAM-geheugen zou bij een laptop even probleemloos kunnen als bij een desktop. De keuze voor de een of de ander kan dus voor een groot deel worden bepaald door persoonlijke voorkeur.

Ik denk aan een laptop omdat ie compact is. Het is de bedoeling dat ie geregeld (niet dagelijks) gebruikt wordt.
Windows XP pro. Tekstverwerking, spreadsheets, databases, internetten (nu inbel, later ADSL), mailen, chatten en faxen. Af en toe CD’s en DVD’s branden. Af en toe foto’s bewerken. Vaak maar een uurtje, maar geregeld ook wel een paar uur of een halve dag. Geen spelletjes en hij hoeft niet buitenshuis meegenomen te worden.

Ik moet het uiteindelijk zelf beslissen, maar heb geen enkele ervaring met een laptop. Misschien zijn er ervaren gebruikers met ervaring met laptops en desktops. Misschien zelfs doorgewinterde gebruikers die zweren bij een laptop en zelfs niet eens meer een desktop hebben?

Bij voorbaat dank!
:8-0:

Een belangrijk punt is dat een laptop duurder is.
Dus bij een desktop heb je veel meer PC voor je geld.
En je kunt hem event. zelf configureren (samenstellen).

En zelf ben ik gebruiker van een laptop (acer travelmate) en een "normale" pc.
De normale pc gebruik ik een beetje voor het branden van dvd en cd.
De laptop is daarom mijn bank vriend.
Deze gebruik ik veel en is voor mij een uitkomst.
Contact houden met de huisgenoot die een beetje tv kijkt is dan heel makkelijk.
Mijn laptop kan ook dvd branden maar daar gebruik ik het niet voor.
Ik zou niet meer zonder laptop willen.

Zelf samenstellen vind ik ook een belangrijk punt. En ook het prijsverschil hou ik in de gaten. Ik heb een leverancier gevonden waar je ook laptops voor een groot deel zelf kunt samenstellen. Hij zegt dat een laptop in prijs tegenwoordig niet veel meer verschilt van een vergelijkbare desktop.
CD's en DVD's branden doe ik maar montjesmaat, dus dat zou best met een laptop kunnen.
Mijn oude desktop hou ik er ook bij en daar kan ik CD's (maar helaas geen DVD's) mee branden. :confused:

ik gebruik beiden, maar de voorkeur gaat naar desktop wegens gebruiksgemak, men laptop is een ibm T41 centrino 1.7, is bijna even snel als men P4 2.8 ( beiden 512 ddr ) maar werkt toch minder handig en gebruik ik daarom alleen op verplaatsing. Als ik moet kiezen kies ik voor desktop, de laptop kost immers rond de 3000 €, en daar heb je heel veel desktop voor ( laptop is van bedrijf )

En toch wel belangerijk, in een latop is niet altijd alles maar zomaar te upgraden, dit gaat bij een desktop toch al wat makkelijker.
Daar zul je toch ook aan moeten denken.

Ja dat met het upgraden is inderdaad ook een nadeel. Ik was dan ook van plan om, als ik voor een laptop zou kiezen, er een op de groei te nemen.

uiteraard een zeer verstandige gedachten, ik probeer ook niet tegen te spreken hoor dat je geen laptop moet nemen, heb er zelf ook een maar denk erg goed na.
De keuze is niet al te makkelijk nee.
+ punten
mobiel, mooi, makkelijk, altijd de pc bij de hand, vrouw of man niet boos, kinderen tevreden, lekker in de tuin, even naar een vriend een spel spelen over netwerk, ga maar door.
- punten
duure aanschaf, niet upgradebaar op geheugen na, stuk is dure onkosten, battarij raakt een keer op, firmware problemen, software moeilijk vindbaar als cd weg is (compaq) dus die niet nemen.

Ik zou een laptop op dezelfde vaste plaats gebruiken als een desktop. Als je mobiel wilt internetten met ADSL-snelheid heb je ook weer een UMTS-verbinding nodig. En dat is nog niet bepaald goedkoop.
Ik heb inmiddels een aantal modellen gezien en de bijbehorende prijzen vergeleken, en ik kan melden dat ik nu toch een lichte voorkeur voor een desktop begin te krijgen. :thumb:

Tja,
Als je het bestedings bedrag van een laptop omzet naar desktop dan krijg je voor de desktop meer waar voor je geld.

Als je echt niet van plan bent om te gaan "hoppen" met de laptop dan zou ik een mooi plaatsje in huis zoeken waar je dan gebruik kunt maken van je desktop.

Uiteindelijk is het toch een desktop geworden.
(Voor het prijsverschil met een vergelijkbare laptop kan ik een weekje of twee weekenden naar Parijs of iets dergelijks.) :D :p

Geplaatst door Will-Well
Een belangrijk punt is dat een laptop duurder is.
Dus bij een desktop heb je veel meer PC voor je geld.

Dat zeg ik Gamma !

Nou veel DeskTop plezier dan maar.
Goede keuze gemaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan