Laptop probleem met voeding!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

cornemuijlwijk

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2009
Hallo,

Ik heb een probleem met een laptop. Van deze laptop was de harde schijf kapot. Dus ik nieuwe HD gehaald, extra stikje geheugen erbij geprikt, WinXP Pro opnieuw geinstaleerd en hij draait weer als een trein!! Maarr...
als ik de laptop alleen op de accu laat draaien is de temperatuur van de processor netje 42 graden en de HD 27 graden. Als ik nu de adapter erin doe en ook in het stopcontact, loopt de proc.temp op tot 72 graden en de HD tot 45!!

De eigenaresse van de laptop had hier zelf ook problemen mee, maar ik wil dit graag oplossen. In de BIOS heb ik al geprobeerd iets te rommelen met de fan-speed, maar deze optie staat er in de BIOS niet bij.

Weten jullie wat het probleem is en wat evt. de oplossing kan zijn? Als jullie meer info nodig hebben:

Merk: XXODD
Chipset: Intel i945PM
Proc: Intel Pentium T2060 @ 1600 MHz
Memory: 2048 MB (2x 1024)

Als een laptop zo heet wordt is stof en vuil in de ventilatie openingen vaak de veroorzaker.
Het beste is om hem open te maken zodat je er goed bij kunt, maar dan moet er geen garantie meer opzitten (want die en je kwijt als je hem open maakt) en je moet de handleiding hebben hoe je hem open moet maken, anders maak je snel iets kapot.
Het beste is om een busje met perslucht te gebruiken om de ventilatiegaten goed uit te blazen (te koop in bijna elke PC winkel).

Hij is zowieso al uit de garantie, tweede hands gekocht ;)!

Maar ik heb hem al open gehad (nieuwe HD, geheugen), cpufan los gehaald, doorgeblazen/schoongemaakt en weer teruggezet. Zonder voeding gaat het prima, maar zodra de voeding erin gaat, loopt het uit de hand.

Ik neem aan dat de performance met externe stroom erop ook beter is dan alleen op de batterij? Als eens in de power/reformance settings gekeken of daar wellicht iets is in te stellen, zowel in Windows als in de BIOS?

Welke settings bedoel je precies? In de bios kan ik nl. weinig instellen. Weet niet of een BIOS-update zin heeft? Welke instellingen in Windows bedoel je precies? Waar kan ik deze vinden?

Sommige laptops hebben zo'n faciliteit om de performance te regelen. Die van mij (ACER) heeft dat onder Windows. Via Start-Instellingen-Energiebeheer krijg ik dan iets dat heet epower management. Daarmee kan de snelheid van de verschillende onderdelen geregeld worden. Natuurlijk zit dat bij elke laptop weer anders. Het is dus even rond zoeken.

Klopt dat Acer dat heeft, die heeft wel meer van die Utilities, ook met beamers enz. Maar dat heeft deze helaas niet.

Wat er dus eigenlijk gebeurt is dat als de laptop extra voeding krijgt, dat hij de processor harder laat werken, maar wel iets te hard blijkbaar. Ik vind het ook raar dat ik in de bios niets kan wijzigen, zit allemaal er in gebakken...

wellicht dat anderen op dit forum weet hebben van een tooltje waarmee dit, merk onafhankelijk, geregeld kan worden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan