Laptop scherm Sony flikkert en valt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

lonelydragonfly

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2008
Berichten
48
goede middag mensen,


ik had een vraag over mijn laptop, het is een Sony VAIO PCG-8T1M

hij heeft het een hele tijd goed gedaan, werd alleen wat slomer, maar dat is een ander verhaal.
mijn probleem is nu dat als ik de laptop aanzet dat het beeld begint te flikkeren en daarna helemaal uitvalt, nu heb ik al wat research gedaan op internet, ben er achter gekomen dat veel Sony laptops dit hebben, maar ik kon geen goede oplossing vinden, iemand suggesties?

ps. externe monitor werkt wel.
 
Het lijkt er op dat de inverter (het voorschakelapparaat van het backlight) de geest gegeven heeft... deze zijn los te koop.... maar wel prijzig...
 
Het lijkt er op dat de inverter (het voorschakelapparaat van het backlight) de geest gegeven heeft... deze zijn los te koop.... maar wel prijzig...

dankjewel voor deze informatie, kan je me ook vertellen wat de juiste naam van dit component is als ik deze ergens zou willen kopen? en is dit zelf te doen of alleen voor professionals? (ik heb me laptop gister zelf uit elkaar gehaald dus ik ben geen complete noob)
 
Dat ding heet "inverter"..... is meestal wel zelf te vervangen (zit in het schermdeel, vaak is het losmaken van het "lijstje" rond het scherm voldoende, weet niet hoe dit bij een Sony zit, maar bij mijn Tosh is het een "piece of cake")
 
Dat ding heet "inverter"..... is meestal wel zelf te vervangen (zit in het schermdeel, vaak is het losmaken van het "lijstje" rond het scherm voldoende, weet niet hoe dit bij een Sony zit, maar bij mijn Tosh is het een "piece of cake")

ja, ik denk dat ik wel weet waar die zit, alleen nog even uitvogelen waar ik die inverter kopen kan. hoe duur zijn ze meestal?
 
Ik heb mijn inverter eruit gehaald, enig idee hoe ik deze kan doormeten of het hier aan ligt? ik heb een multi-meter
 
Die dingen zijn niet makkelijk te testen.... (je moet zowel voltage als frequentie testen, spanning is (erg) hoog: 500 tot 700 Volt)

Zoals gemeld is de inverter meestal de zwakke schakel... maar je backlight zelf kan natuurlijk ook kapot zijn (komt veel minder vaak voor).

Schakelt het scherm ook uit als dit in een andere positie staat? (meer achterover of meer voorover) Want wat ook vaak voorkomt is dat de kabel van het computergedeelte naar het beeldschermgedeelte beschadigd raakt in het scharnier waar deze doorheen loopt.
 
Die dingen zijn niet makkelijk te testen.... (je moet zowel voltage als frequentie testen, spanning is (erg) hoog: 500 tot 700 Volt)

Zoals gemeld is de inverter meestal de zwakke schakel... maar je backlight zelf kan natuurlijk ook kapot zijn (komt veel minder vaak voor).

Schakelt het scherm ook uit als dit in een andere positie staat? (meer achterover of meer voorover) Want wat ook vaak voorkomt is dat de kabel van het computergedeelte naar het beeldschermgedeelte beschadigd raakt in het scharnier waar deze doorheen loopt.

dit is mij niet helemaal duidelijk, want soms (heel soms) doet hij het gewoon en kan je hem draaien zoals je wilt en gebeurt er niks, maar soms doet hij ook helemaal niks meer hoe je hem ook went of keert
 
In één van de scharnieren zit een flatcable (of een rij contactjes) die het signaal van de videokaart (en ook van het geluid als de speakers onder het beeldscherm zitten) doorgeeft aan het beeldscherm... als daar een slecht contact zit of een "bijna" kabelbreuk doet het beeldscherm ook "raar".... maar dat zou je moeten kunnen testen door het beeldscherm heen en weer te bewegen en kijken of je dat "flitsen" ziet of zelfs dat het beeld weer terugkomt.... zoniet dan is het toch waarschijnlijk de inverter.....
 
nee het ligt toch waarschijnlijk aan de inverter, keren van de monitor helpt niet echt, als hij aanstaat sist hij trouwens, ik weet niet of dit iets meer info geeft over waar het aan zou kunnen liggen,

ps. waar kan ik een vervangende inverter kopen?
dit is het type nummer: 02028-B0001-P2-0 hoe erg moet de vervanging erop lijken?

bij voorbaat mijn dank
 
Flikkerend PC scherm

Ik heb met mijn ASUS hetzelfde flikkerende scherm-probleem. Al het bovenstaande gelezen te hebben, denk ik dat bij mij om het volgende gaat:

"In één van de scharnieren zit een flatcable (of een rij contactjes) die het signaal van de videokaart (en ook van het geluid als de speakers onder het beeldscherm zitten) doorgeeft aan het beeldscherm... als daar een slecht contact zit of een "bijna" kabelbreuk doet het beeldscherm ook "raar".... maar dat zou je moeten kunnen testen door het beeldscherm heen en weer te bewegen en kijken of je dat "flitsen" ziet of zelfs dat het beeld weer terugkomt.... zoniet dan is het toch waarschijnlijk de inverter....."

Mijn scherm is dus idd quasi volledig zwart (je ziet nog een zeer klein beetje), als je de hoek dan verkleind of vergroot krijg je met wat geluk het beeld terug (zij het niet altijd voor lang).

Vraag is dus: wat kan er gedaan worden om die flatcable te maken, en kan deze eventueel zelf vervangen worden (kostprijs?)

Bedankt!!!
 
Hoi !

Als je nauwelijks nog 'n heel donker beeld kunt zien is de inverter kaduk !

Kun je kopen bij de Handyman (universeel) of exact voor je merk, bijv. hier: http://www.invertershop.nl/home.php

Ben je handig kun je 'm evt. zelf vervangen, laten doen zal zp'n 80 euri's kosten.

Greetz,

Harry.
 
Ok bedankt!!

Is het ook de inverter als ik voor onbepaalde tijd terug een normale weergave krijg (full beeld)?
 
Hoi !

Ja, voorgoet voorgoed het licht uitgaat begint het meestal zoals je hier beschrijft.

Bij 'n defecte kabel zie je een of meerdere kleuren niet, of helemaal geen beeld.

Greetz,

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan