Laptop schoonmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

xFelic

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2015
Ik heb een vraagje en het is heel ingewikkeld ik heb sinds anderhalf jaar de Asus K75VJ-TY004H en ik vind nu dat hij erg warm word, wegens ziekte van mijn moeder durft zij hem niet op te sturen om te laten schoonmaken en er is ook een probleem met de camera, nu vroeg ik mij af kan ik ook mijn laptop ontstoffen zonder hem open te maken, ik durf dit namelijk zelf niet. de temperaturen zitten tussen de 60 en 80 graden, de 70 bereikte die vandaag al in een kwartier. Nu sims ik graag maar dat durf ik nu niet meer omdat mijn laptop dan zelfs 90 graden word...

Met een busje perslucht kom je al een heel eind maar als je hem open schroeft kun je alles nog beter schoon blazen met perslucht en/of een kwastje.
Op Youtube zijn vaak wel filmpjes te vinden over hoe je een bepaald merk/type open schroeft.
Bijv. DEZE.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Maar dan hoef je hem dus niet open te schroeven? Ik ben bang dat ik iets beschadig of wat dan ook, vandaar dat ik het liefst niet open schroef.. wat is eigenlijk een goede temperatuur voor en laptop?

Soms ontkom je er niet aan om hem open te schroeven.
Alleen dan kun je hem grondig schoonmaken.

Ik vind wel de temperatuur dusdanig hoog is (al na 15 minuten) dat het goed zou kunnen dat er een fan niet draait.
Voel je een luchtstroom uit 1 van de ventilatieopeningen komen?

Als je de achterkant van je laptop losmaakt zoals ook in het filmpje te zien is (na 1:30) dan heb je al toegang tot een fan.
Je hoeft daarvoor nog geen stekkertjes/bedrading los te maken.
Deze fan hoort natuurlijk te draaien wanneer de laptop ingeschakeld is, of in ieder geval wanneer ie net ingeschakeld is.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
waar kan je de ventilatie fans vinden, ik voel aan de zijkant wel warmte komen...

In het filmpje zie je dat er 1 aan de onderzijde zit, waarschijnlijk zuigt ie lucht aan door de vierkante openingetjes aan de onderzijde en blaast ie het aan de zijkant weer uit.
Je moet dus wel duidelijk een luchtstroom voelen. (of misschien kun je het horen)

Open schroeven en inspecteren of ie echt draait en kijken hoe ernstig ie vervuilt is (stofophoping) blijft toch de beste manier.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Ja ik hoor ze wel draaien haha, ik durf het totaal niet, bang dat de garantie vervalt....

hmm het probleem is dat ik er toch niet veel van begreep, dacht dat doe ik wel even haha... Waar moet je die perslucht spuiten?

Hallo

"hmm het probleem is dat ik er toch niet veel van begreep, dacht dat doe ik wel even haha... Waar moet je die perslucht spuiten? "

Ik denk dat de veiligste raad dan eerder is ....

Laat dit uitvoeren door iemand met ervaring.

peter

wat ik nu wel merk is dat die 70 graden na een kwartier was waar wel een spel aan stond die vrij zwaar was... nu heb ik dat even niet aan en zit die op 45 graden en hij staat nu ong tien minuten aan..

45 70 graden na een kwartier zwaar gamen is niet echt verontrustend.
Als ie veel heter wordt kunnen er componenten beschadigd raken.

Het scheelt ook of je laptop op een harde ondergrond staat waardoor er makkelijker lucht onderdoor stroomt.
Als je hem bijv. op je schoot hebt staan dan bestaat de kans dat je openingen afsluit aan de onderkant van je laptop.

Ik gebruik zelf zo'n ding van Ikea zoals hieronder:
S4HuCon.jpg

Ook bestaan er zgn laptop coolers zoals hieronder:
aNJkm9t.jpg

Groeten Marcel

Ik gebruik een tafelschootkussentje.. Aan de onderkant zacht en waar die op staat is gewoon hard. Het spel dat ik speelde was Hay Day via Bluestacks...

Ja ik hoor ze wel draaien haha, ik durf het totaal niet, bang dat de garantie vervalt....
Ik zie nu pas dat er nog garantie op zit.
In dat geval moet je hem beslist niet open schroeven.
Neem HIER gewoon contact op met de fabrikant en leg je probleem voor. (Mail, Chat, Telefoon)

Waarmee check je de temperatuur?
Als je gewoon je laptop opstart en aanmeld, hoe hoog wordt de temperatuur dan na ongeveer een 20 minuten ?

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
mijn laptop is nu na ongeveer 20 minuutjes 54 graden, het enige wat aanstaat is internet.

mijn laptop is nu na ongeveer 20 minuutjes rond de 54 graden, het enige wat aanstaat is internet of mocht dat ook niet? Ik meet met Speccy.

Zijn geen temperaturen waar je van zou moeten schrikken hoor.

Groeten Marcel

scheelt weer, wegens financiële situatie wil ik graag zo lang mogelijk met mijn laptop doen en zorg er ook goed voor! Wekelijks de virusscanner er overheen elke dag schoonmaken en maandelijks alle programma's opruimen en oude bestanden verwijderen.

Als ie onverwacht uitschakeld zou het kunnen dat dat komt omdat de temp een bepaalde kritische waarde heeft bereikt.
Je kunt vanuit je post-screen in je BIOS komen, daar vind je waarschijnlijk wel wat de drempelwaarde is.

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan