Laptop slaat vast bij enige belasting (beeldscherm 'bevriest')

Status
Niet open voor verdere reacties.

RemcoK

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2013
Hallo Allen,

Ik ondervind sinds enige tijd (denk nu een geruime week) een probleem met mijn laptop: zodra ik deze minimaal belast (bijv. bij het afspelen van een youtube filmpje of film van de HD) bevriest het beeldscherm en slaat de laptop vast, vervolgens reageert hij nergens meer op (de cursor beweegt niet, en het normaal draaiende icoontje om een laadproces aan te duiden staat ook stil.
Als ik op de uit knop druk komt de laptop na 30 a 60 sec uiteindelijk in de standby mode waarop ik hem gewoon weer op kan starten (en alles werkt dan weer). Echter hoe vaker dit gebeurt, hoe minder ervoor nodig is om de boel vast te laten slaan (uiteindelijk 2 keer vastgeslagen bij enkel het invullen van de registratie hier van het forum).

Dit probleem is opeens/uit het niets ontstaan en doet zich nu consequent voor iedere keer dat ik met de laptop werk. Met mijn beperkte kennis van computers gok ik dat het misschien te doen heeft met een vollopend tijdelijk geheugen (?) of een probleem met de koeling (geheugen of videokaart te warm) de CPU koeler schakeld overigens gewoon in.
Enkele maanden terug draaide ik hierop nog probleemloos zware 3D tekenpaketten als Inventor en Unigraphics NX, of had ik zowel VLC Media Player en Windows Media Player gelijktijdig (en probleeemloos) aan het draaien.

Systeem:
Asus K72F (2,5 jaar terug nieuw gekocht)
Intel Core i3 CPU M350, kloksnelheid 2.27GHz
4GB Ram
Windows 7 64bits, Versie 6.7.7601 Servicepack 1 Build 7601
C schijf, 25 Gb van 75Gb beschikbaar
D schijf, 105 Gb van 205Gb beschikbaar

Wat ik zelf (zonder succes) heb geprobeert:
- Met C Cleaner de C schijf leeggemaakt
- Met de Windows optie de C schijf leeggemaakt
- Alle schijven gedefragmenteerd (na bovenstaande)
- Diverse programma's verwijderd
- Diverse programma's uit het opstart menu gehaald
- HitmanPro laten scannen op rotzooi (zonder resultaat)
- Diverse gebruikersaccounts geprobeert (eigenaar en administrator)
- Diverse media spelers en browsers (VLC/WMP en IE9/Google Chrome) geprobeert

Ik hoop dat iemand hier me verder kan helpen, iedere reactie word in ieder geval zeer gewaardeerd :thumb:

Laatst bewerkt:
Hi, na 2 1/2 jaar kan zich heel wat stof in de fan en koeling hebben verzameld. Wat jij beschrijft kan heel goed door onvoldoende koeling komen. Heb je je laptop ook al eens fysiek schoongemaakt? Ook van binnen? Rooster van de uitlaat, de inlaat roostertjes?
Zou zo maar kunnen schelen!

Hallo

Op regelmatige basis stofvrij maken zal de uiteindelijke levensduur van deze laptop verlengen , en is uiteraard een aanrader.

Om nu snel te weten of het softwarematig is , of de hardware , zou ik memtest eens laten lopen.

Deze bestaat in diverse versies ... neem een bootbare iso versie , zodat je een bootbare versie van dit prg bekomt.

Start hiermee de laptop op.

Memtest zal het geheugen beginnen testen , en zo het systeem belasten.

Indien het systeem nu ook vastloopt , is het zo goed als zeker een hardware probleem.

Indien niet ---> softwarematig (win installatie) , of misschien zelfs een defekte harddisk , wat later nog kan worden gecontroleerd.

Mits deze p.c. niet korrekt werkt , zal dit uiteraard moeten gedaan worden op een wel korrekt werkende p.c. ...

peter

Bedankt voor de reacties!

Ik heb de laptop inderdaad nog nooit schoongemaakt, daar komt bij dat ik hem meestal op m'n benen neerzet bij gebruik en vaak wegzet op de bank of op de vloerbedekking (dus zal zeker een hoop stof verzameld hebben), de CPU koeler is ook redelijk rumoerig (vermoed een stukje onbalans door de stof).

Maakte eerder m'n desktop regelmatig stofvrij maar heb geen ervaring met het demonteren van laptops, ik heb maar 1 klein servicerooster en volgens mij zit daarachter enkel het RAM geheugen. Om bij de processor/videokaart te komen lijkt het erop dat het algehele ding uit elkaar moet, kan dat kloppen?

Ik zal eens een memtest uitvoeren.

Ik heb de functie van Windows: 'Geheugenproblemen van deze computer weergeven' geprobeert (het enige resultaat dat ik kreeg op 'mem'), ik neem aan dat dat is wat je bedoelde? Hieruit kwamen helaas ook geen bijzonderheden naar boven.

Daarna maar de hele laptop gedemonteerd en schoon gemaakt, wat mij persoonlijk opviel (maar het kan bij laptops maar zo de normaalste zaak van de wereld zijn hoor:D) was dat er slechts 1 fan in zat verbonden met een grote koperen strip en verder geen losse heatsinks of kleinere fans (wat ik gewend ben de desktops die ik in het verleden open heb gehad).
Nou draaide de fan maar af en toe en wanneer deze aanging ook niet heel lang. Dus vraag ik me af of het wel een koelingsprobleem is (ik zou verwacht dat die ene fan dan vrijwel constant of minimaal de helft van de tijd aan het blazen is).

En helaas hij crashed dus nog steeds (hetzelfde probleem), ik heb hem net koud opgestart en direct tweemaal Youtube opgezet, en direct loopt ie weer vast.

Voor het opstarten van Youtube heb ik eerst nog even het taakbeheer opgestart zodat ik bij prestaties het geheugen en processor verloop kon terugzien (na een crash), wat me daar opvalt is dat het geheugengebruik vrij constant lijkt terwijl de processor enorme pieken heeft (regelmatig tot 100%). Wederom, heb ik niet de kennis om daar conclusies uit te kunnen trekken, geeft dat jullie allicht nog ideeën over mogelijke oorzaken?

Ik ben met het Memtest bezig geweest, maar snap er helemaal niets van...

Ik heb programma gedownload, volgens de handleiding moet je hem op een CD-ROM branden (heb ik gedaan), maar vervolgens staat er nergens wat je dan moet doen? Vervolgens de CD openen kan in ieder geval niet.

Hieronder trouwens een printscreen van de prestaties tijdens het vastslaan (bij de piek in het processorgebruik), zoals te zien lijkt het fysiek geheugen gewoon vrij constant te lopen.

524005_416228345140284_1064991827_n.jpg

Ik heb de temperatuur ook even gemoniteerd met het programma 'FanSpeed', bij 50 graden Celcius slaat de CPU fan, de termpatuur schiet dan een keer door tot 52 graden oid. maar de koeler heeft hem daarna zo weer tot ca. 45 graden gekoeld.

Dit lijken mij geen schikbarende waarden?

Hallo

50°C is een normale waarde voor een laptop ... een heatpiperadiator begint slechts te werken bij deze temperatuur.

Hoe je deze snel/eenvoudig zou zuiver kunnen maken , meestal zonder te openen staat hier # 19 :. (indien uiteraard niet extreem vuil) :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

De bedoeling van de reeds eerder door mij aangehaalde "memtest" , is om zonder uw huidig o.s. het systeem eens te laten draaien. (controle of hij nu ook nog vastloopt , en ... uiteraard ook eens het geheugen te testen ...)

http://www.memtest86.com/

Er bestaan recentere versies van deze software , maar dit is voldoende voor deze test.

Indien hij nu wel vlot draait zonder vast te lopen --> huidig geinstalleerde software probleem.

Mocht deze nu ook nog vastlopen ---> hardware probleem.

peter

Laatst bewerkt:
Nou, hij doet het weer!

Ik heb vanochtend Windows er opnieuw opgezet en alles werkt nu weer naar behoren.

Nog bedankt voor alle reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan