Laptop sluit af tijdens opstarten...

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik heb geen idee wat de reden is; wist dus ook niet precies in welke groep ik dit moest plaatsen...

Omdat het zich voordeet bij Vista en nu ook met (onlangs geinstalleerde) Windows 8, denk ik dat een hardware-issue is.

Tijdens het opstarten, meestal net nadat het Windows logo verschijnt, sluit de laptop spontaan af, maar start later toch weer door en is normaal te gebruiken. Als het bureablad beschikbaar komt, verschijnt er een blauwe balk (bsod) waarin staat dat er minidump is geweest. In de dump staat onderin de bestandsnaam ntoskrnl.exe. De tips, hoe te handelen, lopen nogal uiteen.

Na wat googelen, heb ik het progammaatje BleuScreenView ontdekt. Hierin staat dat het bestand hal.dll? er mee te maken heeft. Ergens anders staat dat ik dit moet overschrijven door een nieuw (te downloaden) bestand. Probleem is dat ik het originele bestand niet verwijderd krijg. Ook niet in de veilige modus. Als... het hier al aan ligt....

Dan maar sfs/scannow gedraaid. Hier komt uit dat er corrupte files zijn die niet te repareren zijn (unable to fix some of them) en wordt verwezen naar het bestand cbs.log. Dit is een enorm bestand van honderden pagina's waar ik niks van snap....

Maar weer verder zoeken... Op basis van tip 'HDTune' gedraaid. Hier staan, bij 'Health' 2 items in geel, t.w. 'Realoccated sector found 99 99 10 25' en 'Reallocated Event Count 100 100 3'. En..... (vandaar de vraag hier) in het rood Airflow temperature: 56 35 45 791085100 failed. Maar de temperatuur ligt meestal zo rond de 45, en bij zeer intensief gebruik tegen de 55. Ik heb begrepen dat dit niet bijzonder is voor een laptop. Overigens: de HD is goed, allemaal groene blokjes..

Nou zeg, een heel verhaal, maar anders zou ik onvolledig zijn. Ik hoop dat iemand mij met dit vervelende probleem kan helpen.

Hallo

Laat crystaldiskinfo eens los op deze harddisk.

http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

"en bij zeer intensief gebruik tegen de 55. Ik heb begrepen dat dit niet bijzonder is voor een laptop"

Volgens mij is deze harddisk t° te hoog , en vermoedelijk te wijten aan slechte airflow in de laptop.

Ik zie geen melding merk/typenr/ouderdom van deze laptop , indien deze al gedateerd is , zou ik deze toch een controleren op stof , en desnoods zuiver maken.

Hoe je dit snel/eenvoudig kunt doen , heb ik reeds ettelijke malen hier gepost , hierbij nogmaals.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Indien een harddisk blootgesteld wordt aan te hoge t° degradeert de magnetische laag op de platters , en krijg je snel bad cluster/leesfouten ,etc ...

Te hoge temperaturen , en het nodige smijt en gooiwerk zijn de meest voorkomende oorzaken van voortijdig harddisk sneuvelen.

Peter

Laatst bewerkt:
Dag Peter,

Bedankt voor je uitgebreide reactie...

Omdat het verhaal al vrij lang was heb ik niet alles opgesomd. Ik had al met ChrystalDisk getest en de 'gezondheidstoestand' is goed.
Ook met chkdsk/ f getest, maar daar kwam niets bijzonders uit.

Ook heb ik wat deksteltjes van de onderkant losgeschroefd en daar was geen stof te bekennen. Om bij de koeling te komen moet je het toetsenbord eraf halen en dat is bij deze laptop (Compaq Presario CQ60 van ongeveer 4 jaar oud) nogal ingewikkeld. Belangrijk is denk ik wel dat de laptop er nog als nieuw uitziet, niet in een stoffige ruimte staat en vrijwel uitsluitend gebruikt wordt om de mail te lezen.

Nog even aanvullend, de test met ChrystalDisk was van een tijdje geleden. CD geeft 'nu' ook het volgende aan: 'Realoccated sector found 99 99 10 000000001A'

Inmiddels duidelijk (vraag ook op andere fora voorgelegd) dat het de harde schijf moet zijn.

Allen nogmaals bedankt voor de hulp!

hoi,

Even je vraag naar laptop of aankoop daarvan geplaatst.

hoi,

Even je vraag naar laptop of aankoop daarvan geplaatst.

Begrijp je vraag niet goed. Dit had ik al eerder vermeld "(Compaq Presario CQ60 van ongeveer 4 jaar oud)"

Hoi,

Is geen vraag geef alleen even aan dat de vraag in de verkeerde sectie stond;)

Hoi,

Is geen vraag geef alleen even aan dat de vraag in de verkeerde sectie stond;)

Sorry, even verkeerd begrepen. Kan ik gelijk even een vraag stellen: Het is mij niet duidelijk wanneer ik nu moet/kan quoten en wanneer 'snel reageren'. Quoten alleen als je specifiek de persoon die het antwoord geeft, wil beantwoorden?

Nieuwe hd gekocht, Windows geinstalleerd en het lijkt nu goed te gaan..

Nogmaals allen dank voor de hulp...

Goedemorgen,

Fijn dat het opgelost lijkt te zijn:thumb:
Nu even antwoord op de vraag over quote en snel reageren
Een quote gebruik je om op een `gegeven antwoordt een bepaald zin / onderwerp uit te lichten
snel reageren zegt het al je kan gelijk onderin reageren hoef je niet eerst op reageer op vraag te klikken is wel wat beperkter met functies maar dan zou je weer onderin op geavanceerd kunnen klikken.

Laatst bewerkt:
Mooi, weet ik dat ook weer. Bedankt..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan