Laptop soms in tijdelijke bootloop, soms niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mormeltje1992

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
Hallo,

Sinds een tijdje komt mijn laptop soms tijdelijk in een bootloop terecht bij opstarten of als hij in stand-by modus is geweest.
De laptop probeert op te starten, maar het scherm blijft altijd zwart en vervolgens gaat hij uit waarna hij zichzelf weer probeert te herstarten.
Dit kan soms 10x zo doorgaan waarna hij vervolgens normaal opstart alsof er niks aan de hand is.
Het probleem is ook niet standaard elke keer aanwezig, de laptop kan zo 6x normaal opstarten en vervolgens de volgende keren wel weer eerst in een korte bootloop terecht komen.
Nu dacht ik misschien aan een los contact of iets dergelijks, maar heb niks kunnen vinden.

Het betreft een Acer Apire V5-573G met besturingssysteem windows 10.
Heb er zelf een SSD kaart in de msata slot gezet een jaar geleden.

Ik hoop dat jullie misschien een idee hebben wat het probleem zou kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Hallo

Hopelijk voor u , heb ik geen gelijk , maar ....

Symptomen lijken sterk op een sneuvelend motherboard ...

G.p.u./motherboard chipset , intermitterende verbindingen.

De meest voorkomende oorzaak --> langdurige/extreme oververhittng , waardoor de verbindingen chipset/motherboard sneuvelen.

Peter

De laptop is onderhand al 3 jaar oud en veel mee geweest tijdens reizen, waarbij ik ook vaak naar warme landen moest... zoals dubai e.d.
Zou kunnen dat u gelijkt hebt, hoop het alleen niet :D

misschien mensen met een soortgelijk probleem?

Dag, We zullen moeten weten wat het precies inhoudt. Wat komt er op het scherm voordat het zwart wordt. Klinkt het korte piepje, van dat het geheugen wordt getest in dat geval en kunt u dan nog in de BIOS komen. In de BIOS of Setup kan daar geselecteerd worden dat de computer vanaf USB of DVD opstart en lukt dat dan steeds wel? Kan u een controle doen met chkdsk van de schijf en misschien het bestandsysteem repareren? Maak de laptop eens stroomloos door de batterij er korte tijd uit te nemen en de aan uit knop te bedienen, soms wordt de batterijmeter daardoor gereset. Draait de ventilator wel vrij rond en is deze niet stoffig want soms doen computers het niet wanneer deze weigert. Laat het niet hard ronddraaien met stofzuigen bijvoorbeeld. Het programma Open Hardwaremonitor doet de temperaturen zien, een verkeerd aangegeven temperatuur kan de computer ook niet toestaan om op te starten. Bekijk in de waarden onder voltages en iets dergelijks als V-bat of de BIOS batterij nog 3 Volt is. Anders kan de informatie daar mogelijk niet worden gelezen of de laptop werkt niet goed met standaard waarden. Voor UEFI BIOS moet de versie trouwens geschikt zijn voor het gebruikte besturingssysteem. Bij updates van Windows kan dat opspelen. Ook bij Windows Update kijken of er geprobeerd wordt om iets te installeren dat niet werkt of wat zich herhaalt.

Alfred bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb het een en ander geprobeerd wat je me aangedragen hebt.
Ten eerste bij opstarten blijft het scherm zo'n 3 seconden zwart en vervolgens krijg je inderdaad een piepje waarna hij uitschakelt en opnieuw probeert op te starten.
Als hij in deze loop zit kan ik wel in de BIOS komen. Ik heb ook chkdsk uitgevoerd op mn C schijf, maar daar is ook niks uit gekomen.

Ik heb de batterij los gemaakt en een aantal keren op de aan/uit knop geduwd. Vervolgens opnieuw gestart en meteen weer in de loop, dus geen succes.
De ventilator zijn schoon en naar mijn weten draaien ze ook goed.

Ik heb het programma ook gedownload, maar zie daar geen v-bat waardes staan.
Heb gezocht naar een ander programma en kwam bij CPUID HWmonitor uit.
Deze geeft bij het moederbord twee voltages:
vid#0 0.700
vid#1 0.700

Ik weet niet of dit de voltages zijn die je bedoeld, maar V-bat zie ik ook hier niet staan.

Voor de rest heb ik geprobeerd mn bios een update te geven, maar geloof niet dat dat helemaal goed gegaan is. aangezien ik een error kreeg.

https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/5977;-;Aspire E5-573G
Indien je wel in de bios kan komen lijkt het mij dat bij het starten van SSD/Windows het probleem ontstaat, reseat de harde schijf eens en is het probleem ontstaan gelijk na het plaatsen van de SSD?
En welke bios versie wordt er gebruikt?

1 beep bij Acer betekend o.a. dat het geheugen niet wordt geïnitialiseerd terwijl 1 beep juist betekend bij computers dat de boel wel goed is geïnitialiseerd.
http://www.memtest.org/#downiso

Batterijtje vergeten, das een fettish van @Alfred, ding start gewoon door, ook met een leeg batterijtje als er geen beveiliging voor opzit wat meestal het geval is, je krijgt dan een bios melding.

Je zou er een geheugentest op los kunnen laten als het reseaten niet heeft geholpen.

Hallo lange pier,

Bios versie is V2.28
GOP version: intel(R) GOP driver [5.0.1028]

Ik zag op de site dat er een bios versie V2.30 bestaat.
Deze heb ik proberen te installeren, maar na de installatie ging hij weer in bootloop en krijg ik ook een error.
Dus vraag me af of dat gelukt is.

Bedoel je met de reset van SSD dat ik heb moet leegmaken en windows opnieuw installeren?
De SSD zit er al meer dan een jaar in en heb pas sinds kort dit probleem.

Moet ik die memtest doorlopen die je in de link heb geplaatst?

mvg

Nee, niet de SSD, schreef de HDD reseaten, wat gewoon betekend even loshalen en opnieuw plaatsen.
Zie dat ik een verkeerde link heb gegeven maar je had zelf al de goede en de bios update heeft niet geholpen dus, wilde alleen weten welke versie je had.
Klopt het opgegeven type wel?

En die geheugentest kun je v.a. een USB stick doen, F12 intrommelen bij booten met eventueel de FN toets, kom je in het boot menu.

Ok de HDD zal ik even resetten.
Ik zal die geheugentest ook eens uitvoeren.
Moet ik dan de volgende op een usb stickje installeren?: Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7)

Welk type bedoel je precies?

mvg

Die auto installer voor een usb stick lijkt mij het makkelijkst en ermee booten.
Maare was dat opgegeven type goed? niet te vinden bij Acer.

Hey, Als de waarde van het batterijtje niet wordt doorgegeven, het zijn trouwens niet de door u gesuggereerde vid#0 0.700 en vid#1 0.700, dan is het pech maar je kan altijd proberen om het te vervangen. Het komt aan op volharding, want waarom kon de BIOS eigenlijk niet geupdate worden? Dat zou bij UEFI juist zo gemakkelijk moeten zijn.

U kan proberen de BIOS op standaard waarden te zetten en op te slaan, meestal de laatste menu pagina. Ook aan te raden wanneer u versnellingsfuncties gebruikt. Gezien het stadium waar het opstarten stopt zijn deze adviezen belangrijk.

In de BIOS kan u verder zien of de schijfstations worden herkend, op één van de eerste pagina's. Wat verder van belang is, is dat u de lijst van de opstartvolgorde een keer zo eenvoudig mogelijk maakt. Het station wat op moet starten bovenaan en de rest als niet actief kenmerken. Het is te proberen.

Ziet u in de diagnose programma's niet hoge temperaturen staan? Bijvoorbeeld boven 80 graden terwijl de laptop net aan gaat?

Opstartproblemen worden vaak automatisch gedetecteerd en gerepareerd door op te starten vanaf de Windows schijf, in ieder geval voordat de installatie opties komen.

Hoe doet de computer het wanneer u opstart van een bootbare schijf of stick, zoals die voor geheugen testen en de installatie schijf of USB stick van Windows?

U schrijft over een nieuw BIOS. Bij de uitgaveopmerkingen van de fabrikant van de computer..., staat daar dat de BIOS versies die u gebruikt geschikt zijn voor uw Windows versie? Bij UEFI BIOS, dat vanuit Windows te configureren is, moet de BIOS geschikt zijn voor het besturingssysteem. De gebruiker is dan met de gewenste Windows versie wel eens verder dan de fabrikant met de BIOS.

Dit was het voor mijn advies. Ik laat mij uitschrijven voor dit onderwerp. Prettig weekend. Alfred 2

Bedankt alfred voor de hulp!

Ben weer even bezig geweest en heb alles op default gezet in de BIOS.
Overigens kom ik ook lastig in de bios, het is net als bij het opstarten van de laptop. Hij komt in de bootloop en als ik geluk heb start de laptop op of in het geval ik in de BIOS wil, kom ik in de BIOS. Dit lukt soms pas na 10 restarts.

De BIOS update van acer is voor Windows 10 64 bit, dus dat zou goed moeten zijn.
Maar bij het uitvoeren van de update als hij weer opnieuw opstart geeft hij de volgende melding;

InsydeH20 - Secure Flash
Error: Invalid firmware image!!!

Niet goed dus:D

De temperaturen bij opstarten zijn niet opvallend hoog, dus dat ziet er ook goed uit.

@Lange pier, D2D recovery optie is aanwezig en staat enabled.

Zet die eens uit en reboot.

Ondanks dat ik het niet geloof, toch maar de de bios backup batterij vervangen als bovenstaande ook niet wil.

Ok, heb de D2D recovery uitgezet. Helaas ook geen resultaat.
Ook even een batterijtje gehaald en deze vervangen, geen resultaat.
Had verwacht na het vervangen van de batterij dat de datum en tijd in de bios opnieuw ingesteld zouden moeten worden, maar dat hoefde dus niet.

nog andere ideeen? :D

Langer eruit laten, of die bios eerst resetten.
Dan opnieuw instellen.

Heb je het ook als je boot via de USB stick?
Koppel dan eerst die SSD los en doe het nogmaals, en?

Irri gedoe hoor.

Ik raak een beetje ontmoedigt hier:(
Heb de batterij er nu al voor langere tijd uitgehaald en de power button voor een aantal seconden ingeduwd.
Nog steeds zijn de klok en datum niet gereset.
Tevens ook geprobeerd de laptop te booten via een USB-stick die ik gemaakt heb met de mediacreationtool van microsoft.
Alleen wordt deze USB niet herkent bij een reboot.

Nadat ik uit wanhoop dan toch maar een nieuwe laptop besteld heb, omdat ik toch echt een betrouwbare nodig heb.
Lijkt het ineens of het probleem verholpen is...
Al een paar dagen geen last meer gehad, wat apart is maar toch :D

wil iedereen in ieder geval bedanken voor de hulp en wat mij betreft kan deze topic gesloten worden.

mvg,

Ingebouwde accu met het restten?
Maar goed, tis opgelost en een nieuwe laptop, vervelend.;)

Maare, je kunt je topic zelf als opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan