Laptop start absurt langzaam op!

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister 9

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2004
Berichten
648
Hallo,

Ik heb hier een laptop (Toshiba SPA10). Deze laptop start absurt langzaam op, duurt zeker 20 á 30 minuten!! Ik zie een zwart scherm met een hele rij met ìììììììììììììììììììììììììììì. In dit scherm blijft hij al die tijd hangen.
Als mijn bureaublad eenmaal gestart is dan gaat het verder wel.

Ik heb de partitie al geformateerd en XP opnieuw geinstalleerd.

Het is een vrij oude laptop, maar zo lang heeft ie er nog ooit over gedaan. Er zit 512 aan geheugen in, en heeft een 30 gb harde schijf.

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen.

Alvast super bedankt.

Sam
 
Dus de laptop is zo langzaam sinds de nieuwe installatie?

Zo ja, heb je wel je drivers geinstalleerd?
 
Ik heb xp opnieuw geinstalleerd omdat de laptop zo langzaam was. Maar dat hielp dus niets. Ik heb alle drivers geinstalleerd en geupdate.
Ook alle windowsupdates zijn geinstaleerd.
 
Sam, het is natuurlijk moeilijk om virtueel gerichte oplossingen te geven.
Hierbij enkele tips voor punten die mogelijk een vertraagd opstarten veroorzaken. (512MB geheugen is niet erg veel voor WinPro)
1. Een ander bureaublad met een groot bestandsgrootte ?
2. Sommige virusscanners vragen veel tot zeer veel systeembronnen
3. Brandersoftware. Nero 8 ?
4. Bekijk ook eens het (opstart-)logboek. Fouten gemeld ?
5. Met Hijjackthis kun je alle opstartende softwar automatisch laten beoordelen bij www.hijackthis.de (Engels)
6. Grootte van het wisselbestand.
7. Wat geeft Apparaatbeheer aan mbt eventuel fouten ?
Mocht je verdere hulp nodig hebben,laat maat weten.
Succes, Ton
 
Ik heb AVG-free als virusscanner.
Ik heb nog geen brandsoftware geinstalleerd.
Hoe kom ik bij dat logboek?
Hoe zie ik de grootte van mijn wisselbestand.
Apparaatbeheer geeft verder geen fouten weer, alles werkt zoals het zou moeten.

512 is niet super voor xp, maar ook niet zo dat ie er 25 minuten over doet om op te starten. Dat gebeurt zelfs met 256 nog niet. En zeker niet nu de hele laptop verder nog leeg is, op xp en de drivers na. Alleen office is verder geinstalleerd, maar verder staat er nog niets op.
 
Stap voor stap:
Dé-installeer AVG (netwerkverbinding even uitschakelen).
Helemaal verwijderd na opnieuw opstarten.
Dan nog eens opnieuw opstarten ter beoordeling. Resultaat ?
 
Vreemd. Had een snelheidstoename verwacht. OK
Logboeken: Configuratiescherm - Prestatie en Onderhoud - Systeembeheer - Logboeken. Vooral die van Toepassingen en Systeem zijn belangrijk. Deze eerst wissen (rechtsklikken), opnieuw opstarten en nagaan op foutmeldingen.
Wisselbestand: Rechtsklikken op Deze Computer - Eigenschappen - Geavanceerd - Instellingen - Geacanceerd - Virtueel geheugen.
Heb je het logboek van HijachThis al laten beoordelen ?
Succes, Ton
 
Sam, toen je opnieuw hebt geinstalleerd is toen de C-schijf eerst geformateerd (tijdens installatieproces) of over de"bestaande versie heen geschreven ? Bij problemen MOET je op een schone partitie installeren en dus eerst formateren.
 
Ik heb de HD eerst geformateerd tijdens de installatie, en vervolgens xp opnieuw geinstalleerd.

Het log zal ik morgen posten, de laptop staat op mijn werk.
 
Ik heb de logboeken geleegd, en opnieuw opgestard. Ik heb alleen informatielogs, en 1 waarschuwing. Die meldt: Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.

Wat wil dit zeggen?

Thanks.

Sam
 
Ik heb helaas maar 1 partitie.

Maar zijn de slechte blocks de reden dat die zo langzaam opstart? En is dit een hardwarematig probleem? En is de enige oplossing dan een nieuwe HD?
 
De fora geven voor zover ik ze gelezen heb geen eenduidige oplossing. Wel lijkt het erop dat het wel de oorzaak is van je probleem.
Kun je niet een extra partititie aanmaken ?
EASUS partition manager is freeware.
 
Ok, en als ik dan die extra partitie aangemaakt heb? Moet ik dan daar xp weer installeren?
 
De C-schijf blijt wat hij is. Ik heb aangegeven een poging om het wisselbestand op D: (D-schijf ca 5Gb en als FAT32 formateren) te zetten de moeite waard is om mogelijk het probleem op te lossen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan