laptop start niet meer na bios update

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patrick 1

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2010
Hallo,

Na bios update start hp pavilion dv5000 niet meer op (zwart scherm).
Alle informatie van hp site opgevolgd doch zonder resultaat.
Nu zou het mogelijk zijn het bios te resetten via jumpers op het motherbord,
maar hoe begin ik daar aan ?

mvg,
Patrick

Is er iets vreemds gebeurd tijdens de update? En waarom heb je in vredesnaam de BIOS geupdate? Had je problemen die je dacht daarmee op te lossen? Hoe heb je de BIOS geupdate?

Hoe dan ook: als er iets mis gaat tijdens het flashen, kan je je moederbord weggooien, wat in dit geval dus op de hele laptop uitdraait.

Laptop werkte niet meer (traag, vastlopen en blauwe schermen) geformatteerd
en drivers van HP gedownload en ook bios update gedaan.
Na herstarten zwart scherm.

Patrick

Ok, K1pje zit er bijna altijd goed bij, in dit geval gaat het echter om een HP, & dan is er inderdaad een kans dat er een backup-bios ingebouwd is. Zoniet, krijgt K1pje alsnog gelijk...

Eerst even een resume waar je waarschijnlijl de fout in bent gegaan: Na de bios-flash had je de laptop uit moeten zetten & er de stroom 5 seconden ervan af moeten halen (net + accu).
Daarna had je eerst naar de bios moeten opstarten om daar de Standaard-instellingen te laden, dan op te slaan & af te sluiten.
Eventueel daarna nog eens de bios in om naar wens - indien aanwezig: inzicht - in te stellen.

Zoek even op hp.com de Service- and maintenance Manual op, of de grootste met alle blok, stroom, & electrische schema's, daar staan ook de jumpers in, & of er een backup-bios inzit.
Zet de link ervan in je volgende bericht.

Heb je al geprobeerd om gewoon de BIOS te benaderen?

Via F10, toets-combinatie b , windows en starttoets, bios bat. verwijderd en dit volgens de info van hp
doch zonder resultaat.
Nu heb ik gelezen dat door het verplaatsen van de bios jumpers het soms lukt het bios te resetten.
Maar hoe begin ik daar aan?

Hallo

Deze symptomen , met een laptop van deze leeftijd.

"Laptop werkte niet meer (traag, vastlopen en blauwe schermen) geformatteerd"

Mogelijke oorzaken:

Zo goed als zeker opbouw van stof in c.p.u. fan / heatpiperadiator ( c.p.u. klokt zichzelf terug door te hoge t°)

Misschien bad clusters/leesfouten op de harddisk ... (crystaldiskinfo kon u meer info hierover geven)

Het flashen van de b.i.o.s. op een onstabiel systeem is risicovol ... en was in dit geval niet nodig.

Volgens mij is de enige oplossing de b.i.o.s. chip extern terug te programmeren.

Meestal is deze gesoldeerd , en dient de laptop zo goed als volledig te worden gedemonteerd. (arbeidsintensief)

Ik hoop voor u dat er een andere (voor mij onbekende) oplossing bestaat.

Peter

BIOS benader je middels de DEL of F2 toets...

Overigens hebben laptops geen jumpers om de BIOS te resetten, dus dan moet je de BIOS-batterij gaan opzoeken (en daar kan je wel eens de gehele laptop voor uit elkaar moeten halen).

Goed, maar hoe zit het met het bios-resetten door verplaatsen van jumpers.

Gaat niet, een laptop heeft geen jumpers om de BIOS te resetten, dat heb ik je net ook al gezegd.

Oke, de laptop is goed voor de schroot.
Toch dank voor de informatie.

mvg,
Patrick

Hallo

"Oke, de laptop is goed voor de schroot"

Verkoop deze voor wisselstukken ... recupereer je toch nog iets.

Uiteraard vermelden wat je er mee hebt uitgespookt.

peter

Je hebt nog wel een paar dingen die je kan proberen hoor, je kan alleen niet de BIOS resetten middels jumpers...

1. kijk of je de BIOS kan benaderen. Dat heb je volgens mij nog steeds niet geprobeerd.

Het bios kan ik niet benaderen. Bij het opstarten geen hp logo, scherm blijft zwart.
F10 of F2 of Esc of dell indrukken tijdens het opstarten verandert daar niets aan.
Bios bat. verwijderd en alle richtlijnen van hp gevolgd dit alles zonder resultaat.

Dan is de flash waarschijnlijk mislukt en heb je er niets meer aan. Laat dit een wijze les wezen wat het flashen van de bios betreft: don't fix it if it's not broken ;)

Goed de laptop is definitief kapot.
Ik dank u allen voor de informatie.

mvg,
Patrick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan