laptop start opeens opnieuw op

Status
Niet open voor verdere reacties.

cageman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2006
tijdens het werken start mijn laptop af en toe opnieuw op en onregelmatig.

na het opnieuw opstarten krijg ik dan ook een foutmelding met een bericht van windows.

deze zegt dat de fout wordt veroorzaakt door een apparaatstuurprogramma.
de fout het een "stopfout" en microsoft heeft geen oplossing.
ik heb zelf al aardig wat geprobeerd en ik post hier ook even de eventlogs van mijn systeem:
foutmelding 1:

Foutcode; 000000b8, parameter1: 00000000, parameter2: 00000000, parameter3: 00000000, parameter4: 00000000.

foutmelding 2:

Kan geen DCOM-server starten: {FB7199AB-79BF-11D2-8D94-0000F875C541}. Foutmelding
"Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden. "
is opgetreden bij het uitvoeren van de opdracht
"C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe" -Embedding'

Verder:

processor: 1.73 Ghz
Ram: 1gb

Adaptertype: Intel(R) 915GM/GMS,910GML Express Chipset, compatibel met Intel
Corporation

meer dingen die van belang zouden kunnen zijn weet ik niet te noemen, maar ik hoop dat jullie wat met de eventlogs kunnen.

alvast bedankt voor de hulp.
ik heb zelf al veel op het internet gezocht, maar tot nu toe nog geen bruikbare informatie gevonden.

Zou eerst er een goede scanner op los laten, tegen spy, mal en andere ware, daarnaast eens zoeken naar de laatste drivers voor alle interne onderdelen.

Zo te zien, aan de foutmelding, heeft het te maken met messenger, misschien dat deze contact probeert te maken, en de netwerkapapter niet goed functioneert, althans, de driver ervan.

Een vraag vooraf: heb je MSN Messenger én Windows Messenger op je PC geinstalleerd?

Edit: ho! Nou ja, ik laat mijn vraag maar staan. :D

Laatst bewerkt:
zou je me even kunnen uitleggen waar ik een update van mijn drivers kan vinden?

en ja ik heb windows messenger. Eerst had ik hem eraf gehaald, maar na die foutmelding voor de zkerheid er toch maar opgezet. Dat is dus niet de oplossing.

Ik heb de versie van jouw Windows niet gezien, maar in Windows XP Pro zat Windows Messenger ingebakken.
Daarnaast het bekende MSN Messenger dat de gebruiker zelf kon installeren, waarvan de laatste versie van naam veranderd is: Windows Live Messenger.
Windows Messenger was bedoeld om een boodschappendienst te zijn in een zakelijke netwerkomgeveing. (Dat is niet gelukt.)
Als je Windows Messenger op je PC hebt (vaak kun je het zien aan een icoon in de balk van Internet Explorer) kun je hem er beter afhalen.
Dat gaat niet simpel, er is wel een fix voor. Bekijk of je nog van die vastlopers houdt.

Fix voor Windows Messenger

Laatst bewerkt:
waarom zegt microsoft dan dat het een stuurprogramma is dat vastloopt?

Dat weet ik (nog) niet. De foutcode 000000b8 geeft zoveel verschillende oorzaken, daar ben ik nog niet uit.
Maar foutmelding 2 laat er geen misverstand over bestaan, het aangegeven pad is het pad naar de executable van Windows Messenger.
Vandaar mijn advies om daar te beginnen.
Aan die executable kan tevens een opdracht naar een (b.v. niet bestaand) apparaat gekoppeld zitten.
Maar: heb je Windows Messenger nu gefix't?

ja ik heb die regel die daar op die site staat in uitvoeren ingevoerd.

dus dat moet gebeurd zijn.

en wat nu?

na het opnieuw opstarten krijg ik dan ook een foutmelding met een bericht van windows. deze zegt dat de fout wordt veroorzaakt door een apparaatstuurprogramma. de fout het een "stopfout" en microsoft heeft geen oplossing.
Die foutmelding 000000b8 komt uit je systeemlogboek.
Hierboven heb je het ook over een foutmelding. Als de laptop nu weer vastloopt, kun je dan de exacte tekst van die foutmelding hier opgeven?
Hopelijk hebben we daar wat meer houvast aan.

een echte foutmelding krijg ik niet, alleen een bericht van microsoft

hde fout wordt veroorzaakt door een apparaatstuurprogramma

samenvatting foutrapport

typefout: windows-stopfout(er wordt een bericht weergegeven op een blauw scherm met informatie over de foutcode)

is er een oplossing beschikbaar?: nee

wat betekent deze fout? : er heeft zich een fout voorgedaan in windows die niet kan worden opgelost.

oorzaak: onbekend apparaat stuurprogramma

computersymptomen: er wordt een bericht weergegeven op een blauw scherm met informatie over de foutcode

meer staat er niet.

ik kan even verder zoeken in eventlogs voor mogelijke belangrijke gebeurtenissen.

oh en verder heb ik nog een fout gevonden die in de vakantie is ontstaan(toen had ik geen internet)

Een besturingspakket van het IO-subsysteem is ongeldig. Raadpleeg het pakket voor meer gegevens.

bij thuiskomst(toen ik dus weer internet had) begon het eigenlijk.

het is dus best logisch dat het iets met "internet" te maken heeft.

Maar je hebt niet echt een blauw scherm gehad denk ik?
Doe dan het volgende: rechtsklik op Deze computer, Eigenschappen, Geavanceerd.
Klik op de onderste van de drie knoppen Instellingen: Opstart- en herstelinstellingen.
Haal het vinkje weg voor de regel: De computer automatisch opnieuw opstarten.
De volgende keer dat zich een systeemfout voordoet, zal de laptop niet opstarten maar "eindigen" in een blauw scherm.
Nogmaals: probeer die tekst hier te vermelden.

NB: is de laptop inmiddels al eens gecrasht?

na vanmiddag niet meer nee, maar soms doet hij het 3 uur en dan opeens...

nou ik ga in iedergeval even jou instructies opvolgen.

Okay.
Over dat IO-subsystem: het "hangt" onder de Remote Procedure Call (RPC), terwijl de vele Error-messages op deze MSDN-site (vanaf nummer 230) wel heel nauwkeurig worden beschreven, maar geen foutoplossingen. :confused:

Maar daarom: op welke manier ben je met het Internet verbonden?
Wat voor virus- en spywarescanners gebruik je?

NB: weer terug bij de vragen van Lange Pier in het begin...

mcafee virusscan enterprise 8.0.0

en als spyware/adaware hitmanpro

daar zitten dus allerlei programma's in.

ik heb een wireless internet verbinding. Verder heb ik pas in draadloos netwerk gemaakt en nu zijn de computer boven en de laptop verbonden.

Internetverbinding: inbel, kabel of ADSL?
Hitman Pro doet soms meer kwaad dan goed. Op Nucia.nl zat tot verleden jaar het ondersteuningsforum, maar dat is gestopt.
Het waarom kun je hier lezen.
Mijn advies, haal Hitman Pro van je PC en ga door met Ad-Aware, Spybot Search&Destroy als anti-spyware verdediging.
Wil je helemaal goed verdedigd zijn, lees dan dit overzicht eens door. Helaas moet je je tegenwoordig goed wapenen tegen malware.

ik heb een wireless adsl verbinding,

Ad-Aware, Spybot Search&Destroy zijn genoeg om mijn pc te beveiligen tegen adaware en spyware?

ik heb ook een firewall trouwens: preventon personal firewall pro

nog geen foutmelding gehad, maar dat kan nog komen.

we gaan het zien en anders is het probleem nu al opgelost...

jahoor bingo, er komt nu een foutmelding:

Een wait-bewerking, attach proces of yield is geprobeerd door een DPC-routine.

Technische informatie:

stopt: 0x000000B8 (0x00000000, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000)

bezig met start van de fysieke geheugendump

ik weet niet weet dit betekent, maar voor jou betekent het hopelijk wel iets.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan