Laptop start wel op maar boot niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

91Serpent91

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2008
Hallo,

Afgelopen zondag wou ik mn computer aanzetten, hij startte gewoon op als normaal maar ik kreeg geen Acer logo of het bootscreen ervoor het beeld bleef gewoon zwart.
Dus toen ik dat dee kreeg ik 2 korte beeps van de BIOS, what does it means? ik heb al een paar dingen geprobeerd zoals het geheugen verwisseld en getest en het op een andere beeldscherm aansluiten.
Even nog voor de extra duidelijkheid, het gebeurde zomaar er was niets te herkennen dat de hardware aftakelde enz.

Ik ga binnenkort de BIOS resetten, maar zouden jullie ook even willen kijken waar die zit
Dit is de moederbord waar je komt als je mn laptop openhaald:
http://image.made-in-china.com/2f0j00EeJ…rd-for-Acer.jpg

Specs.
Acer Aspire 5920G

Ps. ik wil hem niet opsturen dat is de laatste optie die ik heb, want bij Acer duurt het gewoon 3-4 weken voordat je hem weer terug hebt misschien nog wel langer

Dus als jullie de oplossing hebben help me, ik ben helemaal ten einde raad

Gr.

waarschijnlijk heb je het geheugen niet goed verwisseld, want die 2 biepjes geven aan dat er iets niet goed aangesloten is.
bij 2 biepjes is dit vaak de RAM (werkgeheugen) of de VGA (videokaart)

Dit is wel een laptop he, dus het probleem is ook dat ik eigenlijks niet zal weten waar die videokaart zit :P maar hij is er wel (het is namelijk een 8600M GT)

Ik heb deze vraag lopen bij dit forum en nog bij een andere, ik hoop dus een beetje een goed pijlbaar antwoord te kunnen krijgen, de één zegt het ligt aan het geheugen en de andere in dit geval het ligt aan dat iets niet goed vast zit. Dus dat is best wel confusing :P dus heeft iemand anders hiervoor een bevestiging? dat één van bijde klopt? Of dat het toevallig heel ergens anders ligt, bijvoorbeeld dat ik de BIOS zal moeten resetten?

Laatst bewerkt:
1 ding is zeker: je schrijft "bijde" met een korte ei. "beide".

maar goed, misschien is het wel een combinatie:
ik zeg dat het aan het geheugen ligt, maar misschien zit het geheugen wel niet goed vast ;)
daar toevallig al naar gekeken? BIOS reset heeft bij bliepjes geen zin, bliepjes geven een hardware fout aan, niet de aansturing van de hardware.

1 ding is zeker: je schrijft "bijde" met een korte ei. "beide".
Op dat moment schreef ik het in IE en niet in firefox ;)
maar goed, misschien is het wel een combinatie:
ik zeg dat het aan het geheugen ligt, maar misschien zit het geheugen wel niet goed vast ;)
daar toevallig al naar gekeken? BIOS reset heeft bij bliepjes geen zin, bliepjes geven een hardware fout aan, niet de aansturing van de hardware.

Wat is het dan wel? En alles is goed aangesloten, die VGA die zit muurvast met schroeven en de RAM zit ook goed vast.
Ps. Het kunnen ook 1 korte beep en 1 lange beep zijn want die speaker doet ook een beetje raar van deze laptop als het gaat om BIOS geluiden, maar aan de "bereken" LED kan je zien dat die 2 knippers geeft, ik weet niet of dat met beepcodes te maken heeft maar goed.

En bovendien die laptop was nog die dag daarvoor nog kerngezond dus het is gewoon vreemd.

juist dat muurvast kan ook weer een probleem zijn, probeer ze "gewoon" vast te maken, geen extra kracht zetten o.i.d.

Uitleg Piepjes

Award and Phoenix BIOS:

1 korte piep : Normaal
2 korte piepje : CMOS error
1 lange piep en 1 korte piep: Geheugen error
1 lange piep en 2 korte piepjes: Videokaart error
1 lange piep en 3 korte piepjes: Toetsenbord error
1 lange piep en 9 korte piepjes: Moederbord error
Lang en continue piep: geheugen niet geïnstalleerd
korte continue piep: Defecte voeding

AMI BIOS:

1 korte piep: DRAM flash error
2 korte piepjes: DRAM ECC check error
3 korte piepjes: Geheugen error
5 korte piepjes: CPU error
6 korte piepjes: Keyboard error
8 korte piepjes: Videokaart error
9 korte piepjes: Moederbord error
1 lange piep en 3 korte piepjes: Bad DRAM
1 lange piep en 8 korte piepjes: Videokaart error

Haha naja muurvast.. :P is ook niet 100% waar, maar alles zit goed vast ;) maar als ik hier naar die piepjes kijk zie ik dus dat 2 piepjes een CMOS error is. Want ik heb voor zover ik weet en ook volgens de fabrikant een Phoenix BIOS.
Dat kan ik toch oplossen door de BIOS te resetten? Die CMOS error?

Ik denk het, je ziet het vanzelf.
Zo niet, dan moet je eventueel de BIOS opnieuw instellen...

Ik heb even met mn neef gebeld dat is een ICT'er en die zei dat het de GPU was en dat kan ook heel goed, want het beeld blijft zwart enzo. Dus die zei dat, dat het was dus ik ga de GPU ff vervangen (en ja dat kan :P er zit gewoon een GPU sleuf in, dus geen onboard).

Maar BIOS resetten had geen zin btw, ik heb het geprobeerd maar geen enkel resultaat (ja ietjes maar het beeld bleef gewoon zwart)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan