laptop traaaaaaaaaag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jobbes

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 aug 2007
Berichten
1.213
Hallo,

Voor tekstverwerken internetten en muziek luisteren gebruik ik een ouwe laptop.
Die is de laatste tijd erg traag geworden. Ik denk dat het in het werkgeheugen zit.
Vraag 1: klopt dat? (zie specificaties. Het ram wil ik waarschijnlijk naar 1 GB doen. Mijn werkgeheugen is DRAM.


Vraag 2: ALs het het werkgeheugen is. Kan ik dat dan zelf doen. Of door een bedrijf? Ik heb namelijk nog nooit een laptop open geschroeft en ik vind dat een beetje eng. of is het net zo makkelijk als het bouwen van een desktop? Doe ik namelijk wel eens.

Met vriendelijke groeten,

Jobbes
 
Werkgeheugen uitbreiden zal inderdaad flink helpen en is prima zelf te doen
 
Het geheugen is over het algemeen goed zelf te vervangen. Maar het zit vaak op een rare plaats. Kijk eens in het manual waar het zit en wat je moet verwjideren om er bij te kunnen.

Laat ook ccleaner eens lopen om alle overbodige troep te verwijderen

Ron
 
1. het is goed zelf erbij de pluggen. zie posts hierboven.
2. aan het woord Dram hebben we niet erg veel. Je hebt ondertussen 3 soorten bij mijn weten: SD SODIMM, DDR1 SODIMM, DDR2 SODIMM (heb je al DDR3 SODIMM??)

SODIMM = geheugen voor laptops
sd=single data
ddr1=double data rate
ddr2=double data rate, nieuwere generatie (hogere clock snelheid etc, sneller geheugen dus).

van wat ik zie, zou ik op DDR1 SODIMM gokken, maar dit is erg makkelijk te checken met het (freeware) programma home everest.
 
everest.JPG


Ik heb even bij Azerty gekeken, daar vond ik dit geheugen. Klopt dit samen?

Met vriendelijke groeten,

Jobbes
 
Laatst bewerkt:
in je mooie screenshot is te zien dat je geheugen van het type DDR1 SODIMM is, wat jij hebt gevonden is DDR2, en ik heb even gegoogled en ik vond dat ddr2 niet in ddr1 slots past, verschillende voltages, plus dat het gewoon niet past.

je zult zoiets moeten hebben. DDR1 SO DIMM

welke snelheid je nodig hebt (2100, 2700, 3200) weet ik niet, maakt qua prestaties niet erg uit want de staafjes ram passen zich aan, aan de langzaamste.

Dit kun je eventueel opzoeken op het ram reepje dat al in je laptop zit, dat moet er zeker op staan. En als je dit eruit haalt, weet je gelijk waar je geheugen zit en hoe het ongeveer vast zit ;)
 
Snelheid van de reepjes maakt wel degelijk uit! Lang niet alle snelheden worden door elk moederbord ondersteund!!
 
waarom werkte de reepjes van 3200 dan prima in mijn computer waar altijd 2700 reepjes in zaten?:shocked:

volgens mij draaien die reepjes niet perse op de genoemde snelheid, maar is dat hun max. Omdat ik 1 reepje van 2700 had en 2 van 3200 draaide ze alle 3 op 2700 bij mijn weten.
 
waarom werkte de reepjes van 3200 dan prima in mijn computer waar altijd 2700 reepjes in zaten?:shocked:

volgens mij draaien die reepjes niet perse op de genoemde snelheid, maar is dat hun max. Omdat ik 1 reepje van 2700 had en 2 van 3200 draaide ze alle 3 op 2700 bij mijn weten.

Ik zeg ook niet dat dat niet kan, ik zeg alleen dat niet alle moederborden alle geheugens van alle snelheden ondersteunen en terug klokken.

Inderdaad, in jouw voorbeeld gebeurt dat wel, PC3200 wordt terug geklokt naar PC2700.

Maar probeer er voor de grap maar eens nog sneller geheugen in te zetten, dan zul je zien dat het niet werkt!
 
ddr1 3200 is het snelste ddr1 geheugen mister, en zoals ik al zei, ddr2 past NIET in ddr1 slots ;)
 
Dat de slots onderling niet uitwisselbaar zijn, wist ik ook al een paar jaat slimmerik!

maar probeer dan maar eens PC3200 aan de gang te krijgen op een mobo dat max pc1600 ondersteunt. Zo wat duidelijker?
 
dan heb je het toch ook niet meer over DDR1, als ik me goed herinner is dat weer een ander type (sd sodimm geloof ik), en zoals je dus al wist, die passen niet.

maar laten we deze discussie lekker zitten, het gaat erom dat we die jongen helpen geheugen voor z'n laptop te vinden
 
Dus moet TS even een screenshot plaatsen uit PC Wizard van zijn geheugen op dit moment
 
:shocked:ik zie dat één bankje dan €40,- kost:shocked:

Dan begin ik er toch maar over te denken om eens één goeie pc te kopen.....

Allemaal heeeel erg bedankt ;)

Met vriendelijke groeten,

Jobbes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan