Laptop valt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerardbaart

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2007
sinds enkele dagen valt mijn laptop zonder aanwijsbare reden helemaal uit.
Soms wanneer ik een spel aan het spelen ben, soms ook gewoon bij gewoon licht administratief werk.

Ik heb wel eens gedacht dat het aan de verschillende temperaturen ligt. Maar ik zou dat niet kunnen testen of er iets mee kunnen doen.
Ik heb PC wizard geprobeerd (zowel 2010 als 2012 versie) maar deze lopen vast bij de eerste opstart na 26% hardwaredetectie

pcwizard.jpg

Ook speedfan geprobeerd om te zien wat de temps zijn. deze geeft wel wat hoge temps aan , maar ik zou niet weten hoe ik de fans zo zou kunnen aanpassen dat ze invloed hebben op de temp.
Ook niet met de handleiding die hier op helpmij te vinden is. Welk percentage ik ook invoer, het heeft geen invloed op mijn temp danwel de fan speed.

speedfan.GIF

Kortom; wat kan ik aan dit probleem doen??

Mijn Laptop:

Acer aspire 7551G
AMD Phenom II X4 N970 Quad core 2.20 GHz
Geheugen 6 GB

W7 home premium SP1 64bits

Vraag 1:
Is Windows legaal?
Vraag 2:
Zijn de uitblaas en intake mondjes achter op de laptop schoon?
Vraag 3:
Hoe oud is de laptop?
Vraag 4:
Heb je al eens een uitgebreide scan gedaan met een goede antivirus?
Vraag 5:
Draait de fan nog hoorbaar?

Zo heel hoog vind ik je temp namelijk niet eerlijk gezegd als ik de Speedfan mag geloven. Wel vreemd dat PCwizard vast loopt op de sensor, ik gok dat dit wel de temp sensor is van de CPU. Hier zou je uit kunnen concluderen dat deze eventueel "defect" is. Dit word lastig na checken als PCwizard vast loopt.
Als er geen garantie meer is zou je de laptop eens goed kunnen schoonmaken van binnen.

Vr 1: w7 is legaal
vr 2: alles ziet er schoon uit
vr 3: bijna 1 jaar
vr 4: ik gebruik avast, zou ik iets anders moeten proberen?
vr 5: De fan draait hoorbaar, ook met verschillende toerentallen, dus hij lijkt wel te reageren op de hoge temps, maar lijkt het niet voldoende te kunnen corrigeren, daarbij is de luchtverplaatsing duidelijk te voelen met de hand dus een obstructie lijkt me niet aanemelijk.

heb gisteravond nog even temps getest tijdens een spel en dan zijn de temps >80gr
dat lijkt me dan toch wel erg hoog

Is er misschien een alternatief voor PCwizard, ik lees op verschillende plekken dat speedfan niet altijd even betrouwbaar is
i.i.g bedankt alvast voor het meedenken.

Vraag 1: vroeg ik vooral omdat na eigen test bij illegaal Windows 7 heel onstabiel is. Dus niet als aanval naar jouw.
Vraag 4: Avast werkt prima maar de open vraag of je al een uitgebreide scan hebt gedaan?

Bij spellen is het logisch dat de temp omhoog gaat, ik vind 80gr nog niet echt aan de hoge kant eerlijk gezegd. Maar je had het ook bij administratief werk zei je en daar word de temp niet zo hoog. Vandaar het vermoeden dat er misschien wel een software (virus achtig) iets aan de hand kan zijn. Dus om uit te sluiten een uitgebreide scan.
Laptop nog geen jaar oud dan NIET zelf openmaken ivm garantie.
Alle software voor het meten van temperaturen zijn betrouwbaar mits het programma maar de sensor kan lezen. Speedfan is wel 1 van de grotere dus dat zal goed werken.

Je kunt wel proberen met de stofzuiger, spanning van de laptop af en batterij eruit, de mondjes even goed uit te zuigen.

Speel je spellen met de laptop op je schoot? Laptop op bed? Als de onder kant niet vrij is van de laptop zal hij nog warmer worden en dan zou ik het kunnen begrijpen dat hij uitvalt.

ad vr 4: nog geen uitgebreide scan gedaan, zal ik vanmiddag gaan doen, (ben nu op mijn werk) ging er eigenlijk vanuit dat het er continu gescand werd...

zal ook nogmaals de stofzuiger proberen
laptop staat eigelijk altijd op vaste plek: op de keukentafel dus met voldoende " vrijheid" voor luchtstroom

zal vanavond laten weten wat de resultaten zijn
nogmaals bedankt:thumb:

Uiteraard word er continue gescand maar dan kan er altijd wat door heen schieten. Vandaar mijn vraag.
Tja de keukentafel, daar zit ik nu ook aan haha....

Uit vallen van laptops is altijd een lastig probleem. Er kan zo veel aan de hand zijn, meestal blijkt het toch een hardware probleem. Er wel van uit gaand dat de laptop niet word "misbruikt" door bijvoorbeeld niet legale software te gebruiken, internetsites te bezoeken die partner lief niet mag zien, downloaden van torrents etc etc. Dit soort zaken kun je beter nooit doen op een laptop waar ook belangrijk werk op word gedaan.

Uitgebreide scan gedaan, wat niets heeft opgeleverd.
Bijzonder genoeg doet PC wizard 2010 het nu wel (2012 blijft hangen...)
Pcwizard geeft het volgende aan tijdens gewoon administratief werk

pcwizard .GIF

tijdens een spel gebeurt het volgende

pcwizard2.GIF

als ik nog wat langer wacht dan lopen de temps nog iets op (2-3 gr) maar niet echt veel meer.

Ik weet niet wat normaal is.
Daarbij zie ik mijn fan daar steeds op 30% staan, (ik hoor overigens wel een hoger toerental)
Is dat aan te passen middels PCWizard zodat ik wat meer koeling heb tijdens een spel

Ik zeg eerlijk, ik ken PCWizard niet, ik weet wel dat menig speedfan programma de fan harder kan laten draaien, ik weet ook dat de temperatuur hierdoor echt niet drastisch lager word. Uiteraard kan het geen kwaad want hoe meer circulatie hoe beter hij koel blijft.
Wat ik wel weet een algemeen gegeven voor elke huidige laptop is dat die temperaturen niet schrikbarend zijn. Wat exact normaal is voor jouw type laptop vind ik nergens terug en dat maakt het wel wat lastig. Maar de huidige gemiddelde laptop kan toch zeker gewoon rond de 90 a 100 graden CPU temp werken.

Als je de bios in zou kunnen van deze laptop kun je misschien zien waar de max temp op staat, of te wel, er is vaak een drempel ingesteld een veiligheidsniveau waarna de laptop uit zal gaan voor de veiligheid.

Vertel ook eens wat voor spellen je speelt? Naam etc...

speelde net sniper ghost warrior. daar worden de temps behoorlijk hoog, hiervoor ghost recon AW daar echter nooit problemen mee gehad. andere spellen zoals Brothers in arms en call of duty gaven nooit problemen
Ik zal de bios eens checken

Dan denk ik toch wel een beetje dat het hem daar in zit. Het is een behoorlijk ingrijpend spel wat behoorlijk wat vergt van de laptop.

Hallo

Claim garantie ...

Een zo jonge laptop , die nu reeds dergelijke problemen geeft , zal zeker niet oud worden.

Een veel voorkomende fout (constructiefout ???) bij deze reeks laptop's , is oververhitting.

Indien er niet grondig aktie wordt ondernomen , komt zelfs de g.p.u./chipset los van het motherboard , met uiteraard een defekt toestel als gevolg.

Ik dacht dat er zelfs een b.i.o.s. update was om de koeling (ventilator) efficienter te laten draaien.

Of dit een softwarematig lapmiddel is , en of uw toestel reeds deze update bezit ????

Dit is zo goed als zeker een bekend symptoom/fenomeen bij de fabrikant.

Peter

t is toch de oplopende temps welke er voor zorgen dat de boel er mee ophoudt. heb de laptop op een kleine standaard gezet waardoor weer ruimte eronder komt voor koeling/luchtcirculatie. simpele en effectieve oplossing.
tip van collega om de laptop op een extra koeler te zetten.
ga ik ook eens proberen
In ieder geval geen problemen meer gehad.
allen bedankt voor het meedenken!!

met wat meer geduld blijkt pc wizard wel te werken. Gaat echter veel tijd in zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan