Laptop valt van zichzelf uit!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Midia
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Midia

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2013
Hallo,

Ik heb een HP Pavilion dv7-3005eg en die werd altijd veel te warm, de temperatuur van de laptop was rond de 100°.
Dus ik dacht, ik ga hem schoonmaken, ik heb de laptop helemaal opengemaakt en dan de FAN eruit gehaald en daar zaten dikke stukken stof tussen, dus helemaal schoongemaakt en terug dichtgedraaid en dan startte ik de laptop op.
Ik hoorde de FAN normaal werken en hij werd ook niet erg warm, gewoon normaal.
Maar nu als ik 5 minuten op de laptop bezig ben, dan gaat hij precies in slaapstand, maar dan valt hij gewoon uit, gewoon poef uit.
Ik ben op de laptop bezig, dan wordt het scherm zwart, maar de laptop is nog aan en na 5 seconden valt hij uit.

Wat is het probleem?

Heb je ook je koel ( geleidingspasta ) pasta opnieuw aangebracht. Te koop bij de pc boer om de hoek. Dat komt tussen je pracessor en koeling.

Kijk eens in je bios of daar de temperatuur niet te laag staat i.v.m. de warmte van je processor :)

Hallo

" HP Pavilion dv7-3005eg en die werd altijd veel te warm, de temperatuur van de laptop was rond de 100°."

"maar dan valt hij gewoon uit, gewoon poef uit. "

"dan wordt het scherm zwart, maar de laptop is nog aan en na 5 seconden valt hij uit."

"Wat is het probleem? "

Zo goed als zeker , met deze symptomen --->

Door langdurige extreme oververhitting , een gedeeltelijke van het motherboard losgekomen motherboardchipset/g.p.u.

De soldeerverbindingen tussen het motherboard en deze chipset zijn gebarsten/gescheurd , en maken nu slechts gedeeltelijk of intermitterend kontakt.

Je kunt altijd proberen of een deftige uitgevoerde "reflow" nog helpt.

Laat dit wel doen door iemand die weet met wat hij bezig is , en laat u niet vangen door verfafbrander escapades o.i.d. .

Een "reflow" kun je slechts 1 maal uitvoeren , indien dit mislukt , wordt het automatisch een "reball" , wat meestal wel definitief is , en waarop je garantie krijgt.

Of het sop nog de kolen waard is , is iets dat je zelf dient te beslissen...

Deze laptop regelmatig zuiver/stofvrij maken had dit uiteraard kunnen voorkomen.

Hoe ???

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Kun je inderdaad ook nog doen ---> thermisch geleidende pasta , alsook thermalpad (niet gesmolten ????) tussen g.p.u. en koelblok controleren....

Peter

Laatst bewerkt:
Ja, maar het vreemde is dat als ik in de BIOS zit of in veilige modus start, dat hij helemaal niet uitvalt.
Alleen als ik normaal opstart, valt hij uit.

Heel vreemd...

Ik ben nog iets te weten gekomen, de computer valt toch uit in veilige modus, maar dat duurde wat langer.
Ik kan de computer niet meer opstarten omdat hij meteen uitvalt. Pas na een halfuur kan ik weer de pc opnieuw opstarten en na een kwartier ofzo valt die weer uit.
Ik heb nog eens naar de temperaturen gekeken en de hdd is 50° en de 'Core' is 90° en dan was er nog 1 ding waarvan ik de naam niet meer weet en die was 85°.

Zijn jullie al wat wijzer geworden?

Hallo

"Zijn jullie al wat wijzer geworden? "

Is wel heeeeel iets anders van foutbeschrijving dan je origineel hebt gepost...

"Ik heb nog eens naar de temperaturen gekeken en de hdd is 50°"

Te weinig airflow intern in de laptop .... alles wel korrekt zuiver gemaakt (heatpipe radiator , alsook de c.p.u. fan)

Let op ---> kritieke t° (reele kans op definitieve schade) voor een harddisk is 65°C , je hebt dus niet veel speling meer.

"en de 'Core' is 90° " zo goed als zeker geen of uitgedroogde thermisch geleidende "koel" pasta.

" en dan was er nog 1 ding waarvan ik de naam niet meer weet en die was 85°. "

Zal de g.p.u. zijn .... zoals reeds eerder vermeld ---> de gemonteerde thermalpad conttoleren op uitdroging , of zelfs verdamping...

Persoonlijk zou ik deze laptop zeker niet meer opstarten , alvorens al het bovenstaande te hebben gecontroleerd/gecorrigeerd.

peter

Laatst bewerkt:
Het systeem schakelde zichzelf uit en toen die opstartte stond er 'computer is shut down because of overheating'.
Ik heb gisteren de koelpasta eraf gedaan, maar geen nieuwe erop gedaan.
Ik zal wat koelpasta gaan halen, maar bij de FAN zijn er 3 dingen waar koelpasta op zit. Mag ik op alle 3 koelpasta smeren en terug dichtmaken?

Hallo

" maar bij de FAN zijn er 3 dingen waar koelpasta op zit. Mag ik op alle 3 koelpasta smeren en terug dichtmaken? "

Post eens een fot van wat je bedoelt ....

c.p.u. dient uiteraard koelpasta op te zitten.

Vermoedelijk zijn die andere zaken vermogenweerstanden???

Vergeet --->zeker<--- de g.p.u. koeling niet te controleren ... zo goed als zeker is er een thermalpad gemonteerd.

Deze dient niet gescheurd , gesmolten of versteend te zijn.

Dit onderdeel is even belangrijk , om niet te zeggen belangrijker dan de thermisch geleidende pasta tussen c.p.u./koelblok.

Controleer ook 2X of de heatpiperadiator alsook de ventilator wel degelijk zuiver is.

Je kunt ook eens een beetje koelpasta op alles aanbrengen , en dan terug monteren zonder vast te schroeven...

Zo kun je zien of alles wel korrekt kontakt maakt met elkaar...

Peter

Laatst bewerkt:
Ik zal vanavond een foto maken nadat ik de laptop weer uiteen heb gehaald.

Hier hebben jullie foto's van de 3 dingen waar koelpasta op zit.
De koelpasta is echter helemaal uitgedroogd. Dus moet ik deze gewoon schoonmaken en nieuwe op smeren?

Bijlagen

• image-2014-06-02.jpg
    image-2014-06-02.jpg
    78,4 KB · Weergaven: 69
  • image-2014-06-02 (2).jpg
    image-2014-06-02 (2).jpg
    73,8 KB · Weergaven: 65
Ja, niet teveel, en ook niet te weinig.

Misschien ook handig direct een nieuwe pad te kopen voor je GPU.

http://www.bouweenpc.nl/artikelen/alles-over-koelpasta

Overigens ben ik zelf geen liefhebber van thinner (nagellak gebruik ik niet ;) ) , deze zijn mij veel te agressief.

Terpentine is een goede oplosser, maar vettig.
Dus als je dat gebruikt daarna ontvetten met wasbenzine (ontvet en lost ook op)

Beste is dus wasbenzine te gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan