Laptop voor studie. Welke?

Status
Niet open voor verdere reacties.

EschR

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2009
Ik weet sinds 3 weken dat ik ben toegelaten tot mijn nieuwe opleiding Bestuurs- & organisatie wetenschap.
Hiervoor heb ik een laptop nodig die aan nogal strikte eisen moet voldoen.

Hier het lijstje dat ik van de studie toegestuurd heb gekregen:

Processor: Intel Core 2 Duo of AMD Athlon 64 X2 (dual core), geen Pentium Dual-Core of AMD Mobile Sempron
Intern geheugen: minimaal 2 GB
Harde schijf: minimaal 80 GB
DVD-(Re)-Writer (+/-)
3 USB-poorten
Video-Out: VGA/D-sub of DVI
Netwerkaansluiting (LAN): 1000 Mbps
Draadloos netwerk: minimaal 54 Mbps (=802.11 G)
Garantie: minimaal 2 jaar

Dat 32-bit OS is wel vervelend, een hoop goede laptops komen met standaard Vista 64-bit.

Ik weet niet precies waar de laptop allemaal voor gebruikt zal gaan worden. Waarschijnlijk iig statistische analyses, presentaties ontwerpen en veel office werk. Lange accuduur is ook welkom dus.
Gamen doe ik niet meer zo veel. Dat is dus niet echt een issue.
Verder vind ik het zeer belangrijk dat hij niet te zwaar is. Ik reis de eerste maanden heen en weer met de trein. Moet dus makkelijk te vervoeren zijn.
Eem 13,3" scherm lijkt me wel mooi, maar geen vereiste. Iig niet groter dan 15.6" lijkt me.

Mijn budget is zo'n 750 euro met een absolute max. van 900.

Een aantal laptops die ik zelf al heb gevonden zijn:

Dell Vostro 1320 (Verschillende versies. Het gaat dus om degene met de Core 2 Duo processor):
http://www.dell.com/us/en/business/.../pd.aspx?refid=laptop-vostro-1320&cs=04&s=bsd

Dell Studio XPS 13 (maar deze heeft bijv. weer een usb-poort te weinig en ik lees bijv. dat het scherm erg glimt in het licht en de laptop nogal warm wordt):
http://www1.euro.dell.com/nl/nl/thu...px?refid=laptop-studio-xps-13&cs=nldhs1&s=dhs

Dell Studio 15 (3e van links):
http://www1.euro.dell.com/content/p...fid=laptop-studio-1555&s=dhs&cs=nldhs1&~ck=mn

Toshiba Portégé M800-11E
http://www.4launch.nl/shop/product/067934/-notebook-portege-m800-11e-13-3---p8600--320gb/tweakers

Acer Aspire Timeline 3810T
http://www.4launch.nl/shop/product/...e-3810t-944g32n-13-3---su9400--320gb/tweakers

Maar ik vind de hele laptop wereld nogal een doolhof, dus er zullen vast andere opties zijn die ik over het hoofd heb gezien. Dus als jullie een andere optie weten ben ik daar ook zeer in geïnteresseerd. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. bvd.

Laatst bewerkt:
Ze vallen alle 5 af,
1 en 2 integreerde videokaart
3 = 64 bit
4 beste hardware aan boord maar een veel te klein scherm
5 te weinig garantie

ja / nee

Wat het nee betreft, álle laptops met een prijs waarvan het eerste cijfer een 6 is op deze site (links laptops) hebben een losse videokaart.......................

Laatst bewerkt:
De Dell Studio 15 ziet er erg goed uit, die 3e van links.
Heel veel goede specificaties voor een heel redelijke prijs. Als het goed is worden ze eind deze maand geleverd dus dat is nog mooi op tijd voor het schooljaar.

Acer moet je sowieso niet aan beginnen.. De andere Dells ben ik niet zo gecharmeerd van. De Studio 15 geeft ook meer waarde voor z'n geld dan de Toshiba.

De Dell Studio 15 ziet er erg goed uit, die 3e van links.
Heel veel goede specificaties voor een heel redelijke prijs. Als het goed is worden ze eind deze maand geleverd dus dat is nog mooi op tijd voor het schooljaar.

Acer moet je sowieso niet aan beginnen.. De andere Dells ben ik niet zo gecharmeerd van. De Studio 15 geeft ook meer waarde voor z'n geld dan de Toshiba.

De garantie voldoet niet + OS = 64 bit. Zie voorwaarden TS.

Laatst bewerkt:
Kun je bijkopen en zit je alsnog onder zijn bedrag.
die 4 keuzes zijn namelijk wat Dell zou aanraden, maar je krijgt genoeg keuze in de samenstelling: prints, processors, harde schijven, OS, RAM geheugen en dus ook garantie ;)

64 bit...................... + TS voorwaarden + garantie uitbreiding kost centjes.

Tjah.. Niets is gratis en als zijn studie die eisen stelt, zal TS wel dus akkoord moeten gaan.. Dat dat kosten met zich meebrengt is niet anders, helaas.

64 bit = geen 32 bit oftewel, het ding voldoet niet aan de gestelde eisen.

Wat zou de reden kunnen zijn dat er om een 32-bit OS wordt gevraagd door m'n studie?
Wat zou het probleem kunnen zijn als ik toch met een 64-bit aan kom zetten?

Verder is een 13,3" scherm toch niet zo heel klein? Lijkt me juist wel handig voor op college?

Nou het verschil tussen 14 en 15 ga je niet zo snel merken. Maar 13 is al snel kleiner he, vergeet niet dat je 5 cm diagonaal kwijt bent tussen 13,3 en 15,4

En sommige programma's draaien niet zo lekker op 64 bit. Voor heel veel maakt het niet meer uit, maar er zijn altijd nog bepaalde programma's die zich beter thuis voelen op een 32 bit systeem. Maar of dit ook de onderliggende gedachte is, of dat de opstellers van deze eisen geen verstand hebben van 64 bit weet ik uiteraard ook niet..

Wat zou de reden kunnen zijn dat er om een 32-bit OS wordt gevraagd door m'n studie?Wat zou het probleem kunnen zijn als ik toch met een 64-bit aan kom zetten?

Verder is een 13,3" scherm toch niet zo heel klein? Lijkt me juist wel handig voor op college?
Dat is wellicht een open deur intrappen? Er zal wel vanwege het opleidingsinstituut software worden verstrekt die slechts 32 bits is?
Heb je wel eens een schermpje van 13+ inch gezien?

Stel dat ik voor de Dell Vostro zou gaan.
Dit is een business laptop. Zou dat problemen opleveren voor mij als consument?
Ik zou bijv. 3 jaar basis garantie, next business day erop nemen. Is dat een garantie die ook voor consumenten geld, of is het gewoon echt niet de bedoeling dat je een business laptop als consument aanschaft?

Laatst bewerkt:
Ik ben inmiddels zover dat ik de Acer laat vallen vanwege mindere ervaringen met dat merk waarover ik op internet lees.
Ook de Dell XPS 13 gaat het niet worden omdat die te duur wordt met meer dan 1 jaar garantie.

Ik neig naar Dell boven Toshiba omdat ik goede verhalen over de Dell garantie lees (volgende dag monteur op de stoep).
Dus de keuze gaat nu tussen de Studio 15 en de Vostro 1320, beiden van Dell. Geen idee welke van de 2 het moet worden. Grootste verschil is toch wel de 15.4" tegen 13.3" schermen.

Het is mogelijk om 32 bit te krijgen, gewoon even een bestelling in je mandje zetten (dus nog niet bestellen), Dell bellen, zij kunnen je mandje openen en dan is het naar mijn weten mogelijk je Vista aan te passen tot 32-bits..

Die ziet er goed uit. Wat is de speciale prijs waar je hem voor krijgt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan