Laptop wordt te heet

Status
Niet open voor verdere reacties.

GeorgetteS

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Ik heb sinds ruim een jaar een Toshiba laptop. Nieuw gekocht en volgens mij een prima ding. Alleen hij wordt erg snel heet en de laatste maanden valt hij daardoor ook vaak uit. Ik moet hem nu echt bewust zo neer zetten dat de linker onderkant helemaal open blijft, anders stopt hij ermee. Is er iets dat ik hieraan kan doen? De ventilator klinkt niet anders dan normaal geloof ik. Iemand een idee?

Hallo GeorgetteS,

Wat je even kunt proberen is even je ventilator stofzuigen, en eventuele stofdeeltjes te verwijderen.
Ook kun je het programma Speedfan even laten draaien, en daaruit opmaken hoe je ventilator werkt.

MVG

jopi328

Speedfan is niet echt betrouwbaar en ik zou niet "zo even een stofzuiger" op de openingen zetten. Als de fan meet gaat draaien kan deze als een dynamo gaan werken of stuk gaan. Zou eerst kijken om de stofzuiger in de buurt te houden en zelf even te blazen.

bij mij werkt speedfan prima. hoe kom je er bij dat het niet betrouwbaar is? en wat moet je dan als alternatief om je temps te checken?

on topic: Je kan ook een coolingpad kopen voor je laptop die kosten rond de 25 euro en coolen vaak prima.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb met de kruimeldief (zie is was minder sterk) de ventilator schoongemaakt. En dat speedfan zegt mij niet zoveel. Er staat wel een temperatuur maar ik weet helemaal niet wat dat betekent :)

bij mij werkt speedfan prima. hoe kom je er bij dat het niet betrouwbaar is? en wat moet je dan als alternatief om je temps te checken?
Hoe ik daar bij kom is ervaring. Vaak valse metingen. Alternatieven bijvoorbeeld PCwizard, Speccy, Coretemp.

Ik heb hem nu ook zo staan dat de onderkant helemaal vrij is bijna. Ik zal hem eens gewoon zetten en in de gaten houden. Bedankt allemaal voor de reacties zo ver!

als hij over de 80 90 gaat is er een probleem met de koeling meestal stof of ventilator

bij 100 zal hij normaal uitvallen laat het aub niet meer zo ver komen dit is zeer slecht voor je cpu

Hallo

"Alleen hij wordt erg snel heet en de laatste maanden valt hij daardoor ook vaak uit"

Dit zijn oververhittingssymptomen , en zeker niet gezond voor de uiteindelijke levensduur van deze laptop ...

Indien er nog garantie aanwezig is , deze zeker claimen ....

Het zou mij sterk verwonderen , mocht er op zo'n korte tijdspanne reeds voldoende stofophoping in de heatpiperadiator aanwezig zijn om nu reeds dergelijke symptomen te veroorzaken.

Controleren en desnoods zuiver maken ...

Hoe je dit snel/eenvoudig kunt doen staat hier : # 19

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

De truuk is , om te blazen in omgekeerde richting van de normale airflow...

Zuigen d.m.v. stofzuigers en dergelijke verergeren de situatie meestal , omdat hierdoor een mogelijk aanwezig stoftapijt enkel nog meer wordt samengedrukt (nog minder airflow)

De kans op schade door statische elektriciteit is ook zeker niet te verwaarlozen ... (veel stofzuigers zijn immers niet meer geaard , omdat deze dubbel geisoleerd zijn)

Dit :

http://www.benl.ebay.be/itm/Noteboo...pt=US_Laptop_Cooling_Pads&hash=item2577a2d24d

Of gewoon een houten latje van +/- 1 cm hoog , kan ook helpen , mocht er geen stofophoping aanwezig blijken te zijn ....

Deze te hoge temperatuur (uitval laptop) dient zeker aangepakt te worden ...

Hopelijk heb je iets aan deze info ...

Peter

Ik raad aan om een "koeling" te kopen voor uw laptop. Dat is een soort plaat waar u uw laptop op kunt zetten, en die koelt hem.

Bedankt iedereen voor de tips! Er zit geen garantie meer uit de laptop. Uiteindelijk heb ik besloten de laptop open te maken en de ventilator schoon te maken met wattenstaafjes. Misschien een beetje riskant, maar het heeft gewerkt. Hij maakt geen lawaai meer en hij is niet meer uitgevallen.

Nogmaals bedankt allemaal! Als het snel weer gebeurt, misschien toch maar eens voor zo'n coolpad kijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan