laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

n.koster

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2002
Ik heb een laptop MyNote 930 van iemand overgenomen, maar nu ik hem wil formatteren om windows er opnieuw op te zetten, krijg ik de meldind dat de harde schijf tegen schrijven is beveiligd. Hoe los ik dit op?

N.Koser

Wat heb je precies ingetikt? Het lijkt er namelijk op dat je je diskette probeert te formatteren. Die kun je wel op schrijfbeveiligd zetten. Lijkt me sterk dat een harde schijf tegen schrijven beveiligd is, want dan kun je als je er mee bezig bent ook niets opzetten.

Of probeer je te formatteren vanuit windows? Dat kan namelijk ook niet omdat die op dat moment in gebruik is.

Ik heb ingetikt A:\format C: Dit doet hij tot 100 % daarna krijg ik de bewuste melding. Met fdisk kan ik ook niets veranderen. Het systeem verbruikt 97% en er is een non dos partitie van 3 %. Ook in de bios kan ik de bootsector ook niet veranderen.

en hier kun je een bootdisk (image) downloaden:
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Oh ja, ik weet niet of je 'm nu al geformatteerd hebt, maar lijkt me handig dat je vantevoren ook even noteert welke drivers je nodig zult hebben.

(of al opzoeken)

Het probleem is juist ,dat ik hem niet kan formatteren. Ik krijg de kreet Schijf is tegen schrijven beveiligd.

in veillige mode opstarten en kiezen voor alleen dos prompt? Een harde schijf die tegen schrijven is beveiligd lijkt me ook heel sterk, dan zou je niets kunnen doen?

Voer eens vanuit de a:\ prompt het volgende commando uit: attrib -r c:*.*
En voer nu het format commando opnieuw uit.

Dennis.

Attrib is een goed idee. Maar het is een extern Dos commando dus ik denk dat die nog gedownload moet worden.

Ik heb ooit Attrib gebruikt om mijn HDD op RO te zetten, maar dit is verder natuurlijk nutteloos. Ik denk, dat het nu niet meer kan, het was vroeger wel het geval. Zo is bijvoorveeld het externe commando NET in w3k ook verwijderd. Maar het utility Attrib gebruik voor andere doeleinden vrij geregeld. Attrib zit volgens mij wel op een opstart-diskette.

Dennis.

ps. NET is om bijvoorbeeld binnen een netwerk gebruikers op iets te attenderen middels een boodschap: net send ip-adres boodschap

Laatst bewerkt:
Behalve dat een opstart-dikette uit een aantal externe commnado's bestaat, is het "command.com" bestand (bevat o.a. interne commando's) en de 2 verborgen systeem files van groot belang om een os op te starten buiten die van wat op je hdd staat en/of niet eens bestaat.

Helaas bevat zo'n opstart-diskette toch geen attrib.exe

Dennis.

Als het dan allemaal echt niet lukt.

Je kunt uiteraard ook gewoon een WINXP cd lenen of kopen en die laten opstarten door uiteraard op te starten met de cd, als je dan eenmaal kiest voor nieuwe installatie krijg je vogens mij de vraag of je de c shijf of een partitie wilt formateren.
Of om te zetten in ntfs.

Dan ben je ook klaar.

Een format commando voor een HD kun je alleen maar doen als je opgestart bent van een flop, als ben je opgrstard met de HD ook al met alleen DOS dan nog kun je deze rare vage melding krijgen omdat hij namelijk ook de bestanden gaat wissen zo belangerijk zijn om wel een systeem op te bedienen.
Inderdaad zijn dat de SYS.INI en COMMAND.COM en een IO.SYS.
Ik heb het wel eens meegemaakt in sommige gevallen.
Vreemd maar waar.
nog een opstart flop
grtjs jjw

Ja, eigenlijk de 2 verborgen bestanden: IO.SYS en MSDOS.SYS

Dit verkrijg je door het dir commando met het kenmerk /a:h in te geven, dus: A:\dir /a:h

Dennis.

Juist

Sorry Dennis die was ik vergeten te noemen.
grtjs jjw

Een format zou zich helemaal niks aan moeten trekken van de attributen van bestanden op je harde schijf. Die bestanden wordt door format net zo goed gewist.
Het LOCK commando bestaat natuurlijk wel degelijk in DOS: http://dos.rsvs.net/DOSPAGE/DOS_IC.HTM#LOCK
Of dat hier echt het probleem is betwijfel ik een beetje. Zou het niet de virus beveiliging in de BIOS kunnen zijn? Probeer anders de partitie te verwijderen met delpart: http://www.coxpc.com/delpart.zip

Geplaatst door Binary
Zou het niet de virus beveiliging in de BIOS kunnen zijn? [/url]

Dat lijkt me ook een iderdaad een mogelijkheid. Dat de Bios virus protectie op Enabled staat. Die zou dan op Disabled moeten staan. Heb daar ook wel eens over gehoord.

Het was inderdaad het laatste. Bootstartdetectie stond aangevinkt. Daarna was het opgelostt. Dank voor jullie hulp.
N.koster

helemaal gelijk

Binary heeft inderdaad gelijk, ik moet toegeven dat ik er naast zat.
Toch ben ik wel eens een schijf tegen gekomen die echt niet geformateerd wou worden.
Maakt niet uit.
Koster is gered.

grtjs jjw

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan