Laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikedewaer

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2007
Hoi,

Ik heb een laptop en dit zijn de specificaties:
Prentium II 233
128MB Ram
2MB Video
4.8GB Harde schijf
2xPCMCIA
1xUSB 1.1
Sweex Wireless PCMCIA Card 54G

Welke linux versie zou ik het beste kunnen installeren die niet al te langzaam gedraaid kan worden, en mijn draadloze kaart op werkt?

Of je wireless gaat werken kan ik je niet garanderen.
Dat kan ik pas wanneer ik het chipset weet wat er op dat kaartje zit.
Sweex maakt bij mijn weten alleen een verpakking en steekt er een chip in.

En ik denk dat je keuze uiteindelijk op xubuntu zal vallen. Op dit moment zal je er veel voordeel uit halen om een ubuntu variant te nemen. De nederlandstalige community is redelijk groot. Dus je gaat gemakkelijk hulp krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik zou zelf persoonlijk voor opensuse gaan gezien ubuntu nogal een mengelmoes is en er zo zijn eigen ideeen op na houdt. Ook wordt er onder suse heel veel hardware gesupport

Eigenlijk een compleet fout agrument voor suse. (let op ik keur suse ook niet af)
Maar suse wijkt opzich veel meer af van de andere linux distributies dan ubuntu.
Zeker als je ziet naar hun configuratiesysteem.
Hoeveel hardware er ondersteunt word hangt grotendeels af van de kernel versie, en ubuntu is volgens mij in oktober uitgekomen en een stuk na de laatste release van suse.

Er zijn wel distributies die extra drivers in de kernel steken zoals suse maar ubuntu doet dit ook hoor.

misschien nog een kleine toevoeging.
Je hebt twee grote spelers voor de grafische interface: Gnome en KDE
KDE is meer naar windows toe en Gnome is meer naar mac toe, dit is ook hetgeen je zelf verkiest, dus als je een distro kiest kun je daar ook best mee rekening houden.:)

misschien nog een kleine toevoeging.
Je hebt twee grote spelers voor de grafische interface: Gnome en KDE
KDE is meer naar windows toe en Gnome is meer naar mac toe, dit is ook hetgeen je zelf verkiest, dus als je een distro kiest kun je daar ook best mee rekening houden.:)

Het is me een raadsel waarom je iemand met een Pentium 233 zulke zware desktops aanraadt. Was de kracht van Linux niet dat we zelf kunnen uitmaken welke Windowmanagers we gebruiken? In dit geval dus lightweight: Blackbox, Fluxbox (en nog lichter: FVWM) of de XFCE Desktop.

Het is overigens maar de vraag of recente Linux distributies nog device drivers aan boord hebben die van pas komen voor zo'n oude laptop. Daar ben ik wel vaker op stuk gelopen.
Dat wordt dan eerder een "wat oudere" oude Linux distro (type whatever) zoeken en vervolgens zo goed mogelijk patchen.

Alge

Laatst bewerkt:
Het is me een raadsel waarom je iemand met een Pentium 233 zulke zware desktops aanraadt. Was de kracht van Linux niet dat we zelf kunnen uitmaken welke Windowmanagers we gebruiken? In dit geval dus lightweight: Blackbox, Fluxbox (en nog lichter: FVWM) of de XFCE Desktop.

Het is overigens maar de vraag of recente Linux distributies nog device drivers aan boord hebben die van pas komen voor zo'n oude laptop. Daar ben ik wel vaker op stuk gelopen.
Dat wordt dan eerder een "wat oudere" oude Linux distro (type whatever) zoeken en vervolgens zo goed mogelijk patchen.

Alge

Niet bij stilgestaan, maar bij de kleinere distro's zal er sowieso dan een andere interface bijzitten.

Qua distro maakt niet zo veel uit, betreffende de grotere distro's dan. Waar je vooral op moet letten is een lichte grafische schil, aangezien je specificaties wat mager zijn.
Persoonlijk rad ik XFCE aan, is een best volwassen, lichte grafische omgeving met wel configuratie en toolbar dienen voor wifi enzo.

Alge
Het is compleet zever dat je bij nieuwe kernels geen drivers meer voor oude hardware hebt.
Dit is nu het verschil tussen linux en windows, linux blijft werken op oude hardware.

Bovendien loop je een enorm veiligheids risico door een oude kernel te draaien, hier zijn trouwens geen updates meer voor. En er zijn heus wel security lekken, wel wat minder dan windows maar ze zijn er toch maar. En de updates moeten dus gebruikt worden.

Op het vlak van lichte desktop heb je natuurlijk wel gelijk.

Het is compleet zever dat je bij nieuwe kernels geen drivers meer voor oude hardware hebt.
Dank voor het compliment.

Dit is nu het verschil tussen linux en windows, linux blijft werken op oude hardware.
Dit is maar ten dele waar; hooks voor oude drivers in de kernel device driver API verdwijnen langzamerhand in nieuwere kernelversies. Dit heeft te maken met beslissingen over het al of niet porteren naar nieuwere major versions, bijv. van 2.4. naar 2.6).
Mijn punt was overigens dat oude drivers zich niet (meer) op de installatie CD/DVD's bevinden.

Bovendien loop je een enorm veiligheids risico door een oude kernel te draaien, hier zijn trouwens geen updates meer voor.

Hoe kom je daar zo bij...?
The latest 2.4 version of the Linux kernel is: 2.4.36 2008-01-01 12:20 UTC F V VI C Changelog (zie kernel.org)
Op het vlak van lichte desktop heb je natuurlijk wel gelijk.

Dank voor het compliment.

Alge

Weet je hoelang de port van 2.4 naar 2.6 geleden is? Ik kan me die overstap nog herinneren maarja.

Dat 2.4 nog word doorontwikkelt is waar dat ontken ik toch ook niet.
Maar kijk bv is naar ubuntu 4.10 met kernel 2.6.8 . Hier zijn geen updates voor dus loop je potentieel gevaar op.
Ja je kan een nieuwe kernel compileren, installeren maar dit zie ik een beginner nog niet zomaar doen.

En een pentium 2 is zo oud ook weer niet he.

Maar kom dit is mijn laatste argument we gaan offtopic. En daar helpen we de vraagsteller niets mee.

Uuhm.. Ja.. Een Pentium 2 mag vandaag de dag "oud" genoemd worden. (Deze was acht jaar geleden al niet meer modern te noemen).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan