Laptopaccu kalibreren zonder succes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Creater

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2007
Hallo iedereen,

Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een nieuwe accu gekocht voor mijn laptop, omdat mijn oude accu het had begeven. De eerste twee/drie keer ontlaadde hij gewoon perfect totdat hij op 10% een melding gaf en ik hem weer oplaadde. Echter sloot hij de volgende keren opeens af zonder melding te geven, het percentage waarop dit gebeurde was telkens anders. Soms sloot hij al af bij 60% en een andere keer weer bij 20%. Als hij aan de netstroom zit, gebeurt dit nooit. Na een beetje op internet te zoeken waar dit aan kon liggen, heb ik het programma HP Support Assistent geïnstalleerd om de accustatus te controleren. Allereerst zal ik even wat specs geven:

De accu heb ik hier gehaald: https://viadennis.nl/accu/hp/pavilion/dv5-1140ed/VAHP_DV4_5200MAH.html
Het is een accu van het merk Sygnosis met een voltage van 10,8 tot 11,1V en een capaciteit van 4400 mAh.

Laptop specificaties:
HP Pavilion dv5
Processor: AMD Turion X2 Dual-Core Mobile RM-72 2,10 Ghz
RAM: 3GB
Grafische kaart: ATI Mobility Radeon HD 3400 Series
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate Service Pack 1 32-bit

Ik heb vervolgens via HP Support Assistent de accucontrole uitgevoerd. Deze gaf aan dat de accu goed werkt, maar dat ik hem moet kalibreren. Ik heb twee afbeeldingen van de resultaten in de bijlages toegevoegd. Het kalibreren heb ik volgens de HP-site uitgevoerd: http://support.hp.com/nl-nl/document/c00875078. Ik heb hem handmatig gekalibreerd. Om jullie tijd te besparen zal ik hieronder de stappen die ik heb uitgevoerd weergeven:

Stap 1: De accu opladen
Steek het netsnoer in het stopcontact.
Laad de accu volledig op.
Ga door wanneer de accu helemaal is opgeladen.

Stap 2: De accu ontladen
Koppel het netsnoer los.
Schakel de computer uit.
Druk op de aan-uitknop om de computer in te schakelen.
Druk op de toets Esc wanneer het scherm met het HP of het Compaq-logo wordt weergegeven. Mogelijk moet u dit meerdere keren proberen voordat het opstartmenu wordt weergegeven. Als Windows wordt geopend, schakelt u de computer uit en start u deze opnieuw op.
Druk op F2 om F2 Systeemdiagnose te selecteren in het opstartmenu.
Klik op Vasteschijftest.
Laat de computer aan staan en laat de accu helemaal ontladen terwijl u de vasteschijftest uitvoert.

OPMERKING:
U voert de vasteschijftest alleen uit om de accu leeg te laten open of te ontladen, niet voor de resultaten van de test. De accu ontlaadt en de computer wordt uitgeschakeld voordat de testresultaten worden weergegeven.

Stap 3: De accu opnieuw opladen
Sluit het netsnoer aan, zodat de accu wordt opgeladen.
Laad de accu volledig op, tot 99-100%.
Controleer de accustatus. Schakel de computer in en start Windows normaal op. Beweeg de muisaanwijzer over het accupictogram in het systeemvak.

OPMERKING:
De accu gaat verder met laden, ongeacht of de computer is in- of uitgeschakeld.
Wanneer de accu volledig is opgeladen, laat u de computer gedurende (ten minste) 2,5 uur aangesloten met het netsnoer.

OPMERKING:
Als u het netsnoer aansluit en onmiddellijk HP Battery Check uitvoert, kunt u mogelijk een onterechte foutmelding krijgen die aangeeft dat de accu niet goed werkt. Als de accu bijna leeg is (minder dan 3%) krijgt u mogelijk ook een onjuist meetresultaat.

Stap 4: De accutest uitvoeren
Bij stap 4 heb ik de accucontrole weer uitgevoerd. Dit heb ik telkens na elke keer gedaan. Elke keer gaf hij het resultaat 'Kalibreren'. Ik heb de stappen in totaal 5 keer uitgevoerd, zonder succes. De laptop valt nog steeds uit bij verschillende percentages als ik op Word werk of een serie kijk. Afgelopen weekend deed hij het weer een keertje tot 10%, maar dit is dus telkens anders. Mijn vraag is hoe ik ervoor kan zorgen dat de accu kalibreert en hij niet zomaar uitvalt als hij niet op de netstroom is aangesloten. Ik hoop voldoende informatie te hebben gegeven.

Groetjes,

Creater

Bijlagen

• Accucontrole.jpg
    Accucontrole.jpg
    51,4 KB · Weergaven: 87
  • Accucontrole1.jpg
    Accucontrole1.jpg
    64,3 KB · Weergaven: 99
Ik zou contact opnemen met de verkopende partij, er word 3 jaar garantie gegeven, die zou ik nu aanspreken !!
Naar mijn mening heb je een ondeugdelijke accu.

Succes !

Ik heb de test uitgevoerd. De resultaten zijn als volgt:
Accucontrole2.jpg

Het rapport heb ik in de bijlage bijgevoegd.

Bijlagen

Ik zie dat de accu in die paar maanden tijd een kwart van zijn vermogen heeft verloren. Ik denk dat je er goed aan doet om idd. een beroep op de garantie te doen. Pleeg jij trouwens regelmatig systeemonderhoud? Daarmee bedoel ik : schijfopruiming, defragmentatie (tenminste zolang het niet om SSD's gaat), scannen op malware etc. etc.
Daarnaast, kijk eens een keer in msconfig wat er allemaal mee opstart als je de Windows start.

Ik zie dat de accu in die paar maanden tijd een kwart van zijn vermogen heeft verloren. Ik denk dat je er goed aan doet om idd. een beroep op de garantie te doen. Pleeg jij trouwens regelmatig systeemonderhoud? Daarmee bedoel ik : schijfopruiming, defragmentatie (tenminste zolang het niet om SSD's gaat), scannen op malware etc. etc.
Daarnaast, kijk eens een keer in msconfig wat er allemaal mee opstart als je de Windows start.
Ik onderhoud het systeem met CCleaner. Daarmee haal ik fouten uit het register en ruim ik de schijf op. Daarnaast heb ik SmartDefrag voor defragmentatie en heb ik toevallig afgelopen weekend gescand op malware. Is er iets met mijn systeem aan de hand dan?

Wat ik trouwens ben vergeten te vermelden, is dat ik de originele adapter niet meer heb omdat die kapot was gegaan. Ik heb in plaats daarvan een universele adapter gekocht. Ik weet niet of dit uitmaakt?

Als de waardes overeenstemmen dan mag dat niet uitmaken. Ik neem aan dat je dat vooraf even uitgezocht hebt alvorens een universele te kopen.

Hallo

"de originele adapter niet meer heb omdat die kapot was gegaan. Ik heb in plaats daarvan een universele adapter gekocht. Ik weet niet of dit uitmaakt?"

Een originele adaptor voor dit model laptop bezit 3 kontaktpunten ...

+ , - , alsook een dun pinnetje (in het center van de connector) , die dient om te communiceren tussen de netadaptor en de laptop .

Zo ziet deze connector er uit ...

http://www.benl.ebay.be/itm/65W-AC-...367105?hash=item1a04e689c1:g:-fIAAOSwT6pVl~r0

Of uw "een universele adapter" de oorzaak is van deze symptomen weet ik niet zeker ....

Om uitsluitsel te geven , zou je een originele adaptor kunnen lenen om te testen bij een kennis.

Peter

Als de waardes overeenstemmen dan mag dat niet uitmaken. Ik neem aan dat je dat vooraf even uitgezocht hebt alvorens een universele te kopen.
Dit heb ik inderdaad uitgezocht. De waardes zijn gewoon hetzelfde.

Hallo

"de originele adapter niet meer heb omdat die kapot was gegaan. Ik heb in plaats daarvan een universele adapter gekocht. Ik weet niet of dit uitmaakt?"

Een originele adaptor voor dit model laptop bezit 3 kontaktpunten ...

+ , - , alsook een dun pinnetje (in het center van de connector) , die dient om te communiceren tussen de netadaptor en de laptop .

Zo ziet deze connector er uit ...

http://www.benl.ebay.be/itm/65W-AC-...367105?hash=item1a04e689c1:g:-fIAAOSwT6pVl~r0

Of uw "een universele adapter" de oorzaak is van deze symptomen weet ik niet zeker ....

Om uitsluitsel te geven , zou je een originele adaptor kunnen lenen om te testen bij een kennis.

Peter
Ik zal het proberen, bedankt voor het advies!

Zojuist viel mijn laptop weer uit terwijl ik zat te netflixen. Ik heb hem vervolgens weer aangezet en de batterij gaf gewoon 60% aan. Ik heb de laptop aangelaten en een beetje op Word gewerkt. Wat blijkt, is dat hij het nu niet zomaar uitvalt maar gewoon aanblijft. Terwijl ik nu zit te schrijven, valt hij ook niet uit. Zou het kunnen zijn dat de laptop alleen maar uitvalt als ik iets zwaars uitvoer, zoals films kijken of iets dergelijks?

Hallo

"Zou het kunnen zijn dat de laptop alleen maar uitvalt als ik iets zwaars uitvoer, zoals films kijken of iets dergelijks? "

Uiteraard ...

Spontaan uitvallen is zo goed als zeker een symptoom van oververhitting.

Dit model had nieuw indertijd al last van oververhitting (g.p.u./motherboard chipset) , door een net toereikende koeling .

Alle laptop's die uitvielen , en die ik ooit onder handen heb gehad , bleek dat de beide heatpiperadiators verstopt te zijn door stof ...

In extreme gevallen (langdurige oververhitting) , komt de chipset zelfs volledig of gedeeltelijk los van het motherboard.

Mits je een nieuwe batterij , alsook netadaptor hebt gekocht ... ging ik er logischerwijs van uit , dat deze laptop ook al grondig zuiver/stofvrij is/was gemaakt ...

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo

"Zou het kunnen zijn dat de laptop alleen maar uitvalt als ik iets zwaars uitvoer, zoals films kijken of iets dergelijks? "

Uiteraard ...

Spontaan uitvallen is zo goed als zeker een symptoom van oververhitting.

Dit model had nieuw indertijd al last van oververhitting (g.p.u./motherboard chipset) , door een net toereikende koeling .

Alle laptop's die uitvielen , en die ik ooit onder handen heb gehad , bleek dat de beide heatpiperadiators verstopt te zijn door stof ...

In extreme gevallen (langdurige oververhitting) , komt de chipset zelfs volledig of gedeeltelijk los van het motherboard.

Mits je een nieuwe batterij , alsook netadaptor hebt gekocht ... ging ik er logischerwijs van uit , dat deze laptop ook al grondig zuiver/stofvrij is/was gemaakt ...

Peter
Ik denk zelf niet dat het door oververhitting komt, omdat de laptop bij eenzelfde inspanning niet uitvalt. Als ik nu met de accu op 100% een serie ga kijken op netflix dan weet ik al zeker dat hij na een half uur uitvalt. Echter als ik een serie kijk via de netstroom dan valt deze niet uit (maakt niet uit hoe lang ik kijk).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan