Hallo iedereen,
Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een nieuwe accu gekocht voor mijn laptop, omdat mijn oude accu het had begeven. De eerste twee/drie keer ontlaadde hij gewoon perfect totdat hij op 10% een melding gaf en ik hem weer oplaadde. Echter sloot hij de volgende keren opeens af zonder melding te geven, het percentage waarop dit gebeurde was telkens anders. Soms sloot hij al af bij 60% en een andere keer weer bij 20%. Als hij aan de netstroom zit, gebeurt dit nooit. Na een beetje op internet te zoeken waar dit aan kon liggen, heb ik het programma HP Support Assistent geïnstalleerd om de accustatus te controleren. Allereerst zal ik even wat specs geven:
De accu heb ik hier gehaald: https://viadennis.nl/accu/hp/pavilion/dv5-1140ed/VAHP_DV4_5200MAH.html
Het is een accu van het merk Sygnosis met een voltage van 10,8 tot 11,1V en een capaciteit van 4400 mAh.
Laptop specificaties:
HP Pavilion dv5
Processor: AMD Turion X2 Dual-Core Mobile RM-72 2,10 Ghz
RAM: 3GB
Grafische kaart: ATI Mobility Radeon HD 3400 Series
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate Service Pack 1 32-bit
Ik heb vervolgens via HP Support Assistent de accucontrole uitgevoerd. Deze gaf aan dat de accu goed werkt, maar dat ik hem moet kalibreren. Ik heb twee afbeeldingen van de resultaten in de bijlages toegevoegd. Het kalibreren heb ik volgens de HP-site uitgevoerd: http://support.hp.com/nl-nl/document/c00875078. Ik heb hem handmatig gekalibreerd. Om jullie tijd te besparen zal ik hieronder de stappen die ik heb uitgevoerd weergeven:
Groetjes,
Creater
Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een nieuwe accu gekocht voor mijn laptop, omdat mijn oude accu het had begeven. De eerste twee/drie keer ontlaadde hij gewoon perfect totdat hij op 10% een melding gaf en ik hem weer oplaadde. Echter sloot hij de volgende keren opeens af zonder melding te geven, het percentage waarop dit gebeurde was telkens anders. Soms sloot hij al af bij 60% en een andere keer weer bij 20%. Als hij aan de netstroom zit, gebeurt dit nooit. Na een beetje op internet te zoeken waar dit aan kon liggen, heb ik het programma HP Support Assistent geïnstalleerd om de accustatus te controleren. Allereerst zal ik even wat specs geven:
De accu heb ik hier gehaald: https://viadennis.nl/accu/hp/pavilion/dv5-1140ed/VAHP_DV4_5200MAH.html
Het is een accu van het merk Sygnosis met een voltage van 10,8 tot 11,1V en een capaciteit van 4400 mAh.
Laptop specificaties:
HP Pavilion dv5
Processor: AMD Turion X2 Dual-Core Mobile RM-72 2,10 Ghz
RAM: 3GB
Grafische kaart: ATI Mobility Radeon HD 3400 Series
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate Service Pack 1 32-bit
Ik heb vervolgens via HP Support Assistent de accucontrole uitgevoerd. Deze gaf aan dat de accu goed werkt, maar dat ik hem moet kalibreren. Ik heb twee afbeeldingen van de resultaten in de bijlages toegevoegd. Het kalibreren heb ik volgens de HP-site uitgevoerd: http://support.hp.com/nl-nl/document/c00875078. Ik heb hem handmatig gekalibreerd. Om jullie tijd te besparen zal ik hieronder de stappen die ik heb uitgevoerd weergeven:
Bij stap 4 heb ik de accucontrole weer uitgevoerd. Dit heb ik telkens na elke keer gedaan. Elke keer gaf hij het resultaat 'Kalibreren'. Ik heb de stappen in totaal 5 keer uitgevoerd, zonder succes. De laptop valt nog steeds uit bij verschillende percentages als ik op Word werk of een serie kijk. Afgelopen weekend deed hij het weer een keertje tot 10%, maar dit is dus telkens anders. Mijn vraag is hoe ik ervoor kan zorgen dat de accu kalibreert en hij niet zomaar uitvalt als hij niet op de netstroom is aangesloten. Ik hoop voldoende informatie te hebben gegeven.Stap 1: De accu opladen
Steek het netsnoer in het stopcontact.
Laad de accu volledig op.
Ga door wanneer de accu helemaal is opgeladen.
Stap 2: De accu ontladen
Koppel het netsnoer los.
Schakel de computer uit.
Druk op de aan-uitknop om de computer in te schakelen.
Druk op de toets Esc wanneer het scherm met het HP of het Compaq-logo wordt weergegeven. Mogelijk moet u dit meerdere keren proberen voordat het opstartmenu wordt weergegeven. Als Windows wordt geopend, schakelt u de computer uit en start u deze opnieuw op.
Druk op F2 om F2 Systeemdiagnose te selecteren in het opstartmenu.
Klik op Vasteschijftest.
Laat de computer aan staan en laat de accu helemaal ontladen terwijl u de vasteschijftest uitvoert.
OPMERKING:
U voert de vasteschijftest alleen uit om de accu leeg te laten open of te ontladen, niet voor de resultaten van de test. De accu ontlaadt en de computer wordt uitgeschakeld voordat de testresultaten worden weergegeven.
Stap 3: De accu opnieuw opladen
Sluit het netsnoer aan, zodat de accu wordt opgeladen.
Laad de accu volledig op, tot 99-100%.
Controleer de accustatus. Schakel de computer in en start Windows normaal op. Beweeg de muisaanwijzer over het accupictogram in het systeemvak.
OPMERKING:
De accu gaat verder met laden, ongeacht of de computer is in- of uitgeschakeld.
Wanneer de accu volledig is opgeladen, laat u de computer gedurende (ten minste) 2,5 uur aangesloten met het netsnoer.
OPMERKING:
Als u het netsnoer aansluit en onmiddellijk HP Battery Check uitvoert, kunt u mogelijk een onterechte foutmelding krijgen die aangeeft dat de accu niet goed werkt. Als de accu bijna leeg is (minder dan 3%) krijgt u mogelijk ook een onjuist meetresultaat.
Stap 4: De accutest uitvoeren
Groetjes,
Creater