laptopgeheugenuitbreiding werkt wel onder dos, niet onder windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

FerdyDeMier

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2006
Berichten
72
Gaat om Toshiba Portegé 7220 laptop, pentium III.
Zit 64MB ingebouwd en 1 vrij geheugenslot waar maximaal 256MB bijgeprikt mag worden.
Standaard wordt door Toshiba Windows 98 versie 1 geleverd.

Volgens winkel kan er alleen toshiba geheugen in (wordt door Kingston gemaakt).
Volgens Toshiba (duur 0900 nummer) worden ze met algemene Kingston geheugen getest en kan er dus gewone algemene laptopgeheugen van Kingston in. Er zou PC100 geheugen in moeten, maar er zou naar zeggen PC133 geheugen in kunnen (geen kwaad).

Ik heb algemene Kingston SO DIMM SDRAM PC133 256MB gekocht (100 euro goedkoper dan speciale voor Toshiba).

Direct bij opstarten gaat het fout. Windows 98 zegt:

Himem.sys has detected unreliable XMS memory at address 04002000
XMS driver not installed

to continue starting your computer press enter...

Eerst gaf hij nog aan dat XMS driver is missing, maar nadat ik veschillende malen heb geprobeerd om Windows 98 versie 2 te installeren en Windows XP professional te installeren en alle pogingen al bij het begin mislukten (installatie brak af in het begin stadium met foutmeldingen, direct na het laden van bestanden na het detecteren) krijg ik nu zelfs Himem.sys is missing. Raar, want hoe kan Himem.sys dan wel een onbetrouwbaar geheugen hebben gedetecteerd.

Het rare is: Als ik met F8 onder DOS opstart heeft DOS er totaal geen problemen mee. Geen enkele foutmelding. Ik geef het commando MEM en hij laat netjes zien dat er standaard 64 in zit, extended 256 en totaal 320 Megabyte. In de eerste instantie zou je dus verwachten dat het hardwarematig in orde is. Toch liet ik mij door mijn broer vertellen dat mijn conclusie te snel genomen is en dat het niet zo eenvoudig is te stellen. DOS zou niet alles zien.... (raar verhaal, maar ik moet hem dan toch gelijk geven).....

Kortom: dat algemene laptopgeheugen lijkt niet zo'n succes, maar volgens de technicus van de computerzaak (ik heb het over een zeer deskundige zaak, niet over een knutselhobbyzaak) zou het aan mijn windows versie kunnen liggen.

Ik heb op aanraden van mijn broer in de bios alles op default gezet en kon verder niets vinden over wat hij zei over geheugen, behalve CPU caching. Die staat level1 en level2 op enabled. Ik heb de laptop op opstarten vanaf CD-rom gezet en zo heb ik dus geprobeerd te installeren met algemene (niet toshiba versies) windows cd's.

Komt het nu erop neer dat de eerste winkelier gelijk heeft? En dus toshiba zelf ongelijk? Of Heeft Toshiba gelijk en moet ik de installatie anders aanpakken? Wie is zo deskundig om mij van wijze raad te voorzien. Ik moet het geheugen uiterlijk a.s. vrijdag terugbrengen, wil ik mijn geld terug krijgen, maar liever heb ik hem werkend, omdat ik niet van plan was om 100 euro extra uit te geven voor toshiba geheugen.

Alvast bedankt !
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens met alleen met je nieuwe geheugen,lukt dat niet dan heeft Toshiba gelijk
 
Toshiba heeft 64 MB ingebouwd dat er niet uit kan (gesoldeerd denk ik, in ieder geval niet zichtbaar zonder apparaat te slopen). Dus kan niet zonder het al bestaande toshiba geheugen. Er zit dus maar 1 geheugenuitbreidingsslot op.

Misschien dat iemad een truuk weet om de concurrentiebelemmerende toshiba truuk te omzeilen. Ik ben er stellig van overtuigd dat er iets in de bios gebakken zit om geheugen van concurrenten te weren. Windows XP installatie,computer vanaf de XP CD opgestart, stopt met een "error 4" de installatie. Wat dat moge betekenen weet ik niet. Windows 98-2 stopt de installatie met een melding dat er in DOS iets niet goed is en somt een aantal getallen op. Dat terwijl de al aanwezige DOS gewoon zonder problemen opstart.

Misschien heb ik dus een tooltje nodig om in de bios iets dat verborgen zit uit te schakelen. Het geheugen speciaal voor toshiba wordt ook onder het merk Kingston verkocht en kost dan ipv 33 euro 133 euro. Oplichterij lijkt mij zo..... voor 256MB.

Ander idee??
 
Welke OS stond geinstalleerd op het moment dat je het extra geheugen erbij prikte?

Ben je gaan formatteren en herinstalleren als gevolg van die ene foutmelding na de geheugen uitbreiding?
 
Hallo

Merk p.c.'s zijn meestal kritisch wat het gebruikte geheugen betreft.

Probeer eens "memtest" op betrokken geheugen los te laten .

Peter
 
toshiba geheugen

heb dezelfde laptop .( 7220 met docking station )

draaide voorheen met 2000
nu xp pro geinstaleerd net als jij , draait prima maar niet TE veel ervan eisen ( spelletjes ,videobew )

geheugen 128 mb sdram bij geprikt , GEEN enkel probleem in xp pro

zijn inderdaad speciale simms , degene die worden geaccepteerd dan , daarom zo duur

specificaties op mijn box( DANE-ELEC) : 128 mb sdram 144 pin sodimm ( non ecc)
( toshiba DA-PA3005U-M12 )
wel 10 JAAR GARANTIE hahaha ( voor die prijs )


hoop dat je nog wat aan deze info hebt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan