Lastig: display:block, float:left/right met position:absol/rel

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.394
Hoi,
Ik ben met CSS best een beginner en krijg een paar basis zaken niet gesnapt.
Ik wil bij de header van een site helemaal links een plaatje en helemaal rechts een plaatje. Met paddings en margins krijg ik het niet goed voor mekaar.

Ik begrijp ten eerste niet wanneer ik een display:block het beste kan gebruiken.
Dus ik zie in voorbeelden staan: header, page-wrapper, sidebar {display:block;}

En als ik dan binnen de header het plaatje_links en plaatje_rechts wil opmaken doe ik dat dan het beste met float:left en float:right of niet en waar moet ik dan position:relative of position:absolute gebruiken?

Kortom, heeft er iemand wat beginnerstips of links waar ik het beste kan kijken?
 
Laatst bewerkt:
Omdat er sinds gister toch nog niet op gereageerd is probeer ik dit ziellige antwoord maar:
Ik zou kiezen voor float:left en float:right omdat dat voor mij altijd het beste heeft gewerkt.
Met absolute negeer je eigenlijk alles en gaat de div zijn eigen gang (niet handig vind ik)
Met relative kijkt de div in welke div het zit en gaat dan aan de slag (beter)

Maar voor een iets duidelijker uitleg:
Link link link
 
Hoi damnsharp,
Ja, in het begin komt er nogal veel tegelijk op je af met css.

Tip 1:
Ik zou voorlopig niet met de position-eigenschap gaan werken. Een {position:absolute} kan erg gevaarlijk zijn en tot onverwachte / onbedoelde effecten leiden. Bv. als er meer tekst in een bepaald element komt te staan, kan die dwars over andere elementen heen komen te staan, omdat er geen flexibiliteit in de opmaak zit. Je hoeft ook niet persé een position (absolute, relative of nog iets anders) op te geven: dat regelt zich meestal vanzelf.

Tip 2: