Lastig probleem in simpel formulier...

Status
Niet open voor verdere reacties.

spawn666

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2004
Hey hallo iedereen.

Ik heb wel vragen gevonden die met dit onderwerp te maken hebben maar in mijn probleem zitten kleine haken en ogen waardoor ik er toch niet helemaal uit kom vrees ik.
Hoop dat iemand hulp kan bieden.

wat ik heb:
2 tebellen: 'Systemen' en 'Itemslijst'
-Systemen is een tabel gevuld met systeem gegevens,
-en Itemslijst is een opzoek verfijn tabel.
2 fromulieren: 'AddNewItemsTypes' (niet erg belangrijk voor mijn vraag) en 'NieuwSystemen' waar het grote probleem in zit.

Wat ik wil berijken is dat:
als je b.v. IBM selecteerd je bij types alleen de IBM types kan kiezen.
Verander je IBM naar Dell mogen alleen de Dell types te kiezen zijn. Deze gegevens staan vermeld in de 'ItemsLijst' tabel.
Geen van de selecties worden weggeschreven in een tabel maar vormen samen een "IDItem" die wel opgeslagen word in het record.
ik heb een klein voorbeeld toegevoegt :thumb:

Ben erg benieuwd :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoel, maar je kan de volgende dingen doen:

1:
Maak een tabel 'Merken' met velden merkid en merknaam
Als je dan een nieuw Item wil toevoegen laat je de gebruiker kiezen uit een keuzelijst opgebouwd door een query uit je merken tabel. Neem merkid als 1e veld en merknaam als 2e veld, afhankelijke kolom 1 en kolombreedten 0cm;2ofzocm. Op deze manier selecteert de gebruiker een id, terwijl alleen de merknaam zichtbaar is. Je hebt ook een wizard om dit te doen.
Op basis van dit merkid kan je je formulieren inrichten

2:
Vegeet access, je computer, je vrienden en alles wat je dierbaar is. Ga in een hoekje liggen huilen, het liefst in de feutushouding.

3:
Leg mij in minimaal ongevveer een schamele 500 woorden uit wat je precies wilt hebben en eventueel waarvoor. Dan zal ik een schamele poging doen te ontwerpen wat ik denk dat je bedoelt. Ik zal dan binnenkort hier posten wat je wilt hebben. Ik ben bang dat de manier dat je nu de dingen opgezet hebt niet het juiste uitgangspunt is voor wat je wilt doen. Ik heb redelijk wat ervaring met access dus wie weet. De laatste 499 woorden in je uitleg mogen uit verwensingen bestaan.

wat ik aan het maken ben is een database voor een magazijn bij te houden.
De items die ik beheer hebben een assit nummer, serie nummer, merk, type, maat, opvoer datum, mutatie datum...enz.
Nu heb ik laatst een cursis access gedaan waar ze uitlegde hoe je gegevens het beste kunt opsplitsen en verfijnen.
Ik wil op deze manier een opsplitsing maken in unike gegevens zoals assit nummers en serie nummers in 1 tabel samen met item ID nummers.
Het Item ID nummer staat voor een combinatie van het merk, type en maat.

Wat ik op dit moment nodig heb is een mogelijkheid om een via een formulier een Item ID te selecteren. Ik wil dat mijn eind gebruiker door middel van het kiezen van merk/type/maat uiteindelijk het Item ID gekozen en opgeslagen word.
Bij het opvragen van de records moet het ID wederom weer vertaalt voorden naar de merk/type/maat namen.
Om te voorkomen dat er foute (niet bestaande) combinaties gemaakt worden wil ik inbouwen dat als er een merk gekozen word er alleen maar de types gekozen kunnen worden van dat merk.
Die selectie lukt me niet :o

Maar dan heb je op die cursus toch ook geleerd dat redundantie in de tabellen voorkomen moet worden? Dat betekent dus dat bijvoorbeeld het Merk "IBM" maar 1x moet voorkomen in een tabel.

Verder ben ik voorstander van technische sleutels, oftewel autonummer velden in access. Als je dan ooit iets met de gegevens moet doen die je als sleutel hebt ingesteld heb je een gigantische klus om alles weer goed te krijgen.

In jouw geval zou ik een tabel merken met een 1 op n relatie naar typen en weer een 1 op n relatie naar maten (of items). Op die manier kun je ook op een formulier gebruik maken van comboboxjes die van elkaar afhankelijk zijn.

Grtz,

beheer25 zei:
In jouw geval zou ik een tabel merken met een 1 op n relatie naar typen en weer een 1 op n relatie naar maten (of items). Op die manier kun je ook op een formulier gebruik maken van comboboxjes die van elkaar afhankelijk zijn.
,

Als ik inderdaad een tabel 'typen' en een tabel 'merken' zou maken met alleen maar een sleutel nummer en de naam, hoe geeft ik dan in de selectie aan dat maar een gedeelte van de Types onder het merk 'IBM' valt en een ander deel onder 'Dell' bijvoorbeeld??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan