• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lastig probleem met afwisselende kolomgrootte

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaxExcel

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2008
Hallo iedereen!

Ik zit met een lastig probleem, ik heb een Excel bestand waarbij ik wat getallen moet optellen alleen varieert de kolomgrootte van de draaitabel waardoor ik geen passende formule kan bedenken, kan hier iemand helpen? Ik heb het duidelijker uitgelegd in het bijgevoegde Excel bestand.

Alvast bedankt voor de moeite!

Bijlagen

oplossing met een matrixformule, dus met CTRL+SHIFT+ENTER, maar ik zou die liefst in een aparte kolom zien, vb I en dan naar boven en beneden kopieren
Code:
 in H19 =ALS(LINKS($A19;6)="Totaal";SOM(INDIRECT("h"&MAX(ALS($A$1:$A18<>"";RIJ($A$1:$A18);""))):$H18);"")

In een andere kolom ook geen probleem, als hij maar op dezelfde regel komt, ik ga nu even aan de slag met je oplossing, alvast super bedankt!

*update*
De formule is bijna perfect, alleen bij kolom 2 telt hij ook de getallen van kolom 1 op, zie bijlage.

*update 2*
Dat probleem opgelost door =ALS(LINKS($A159;6)="Totaal";SOM(INDIRECT("h"&MAX(ALS($A141:$A159<>"";RIJ($A141:$A159);""))):$H159);"") te gebruiken, alleen is het bereik dan niet ver genoeg bij langere kolommen (zie onderaan Excel bestend)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi

Zet dit in I2::

=SOM($H$2:$H2)-SOM.ALS($A$1:$A1;"Totaal*";$I$1:$I1)

en voer door naar beneden. Zet er nog een voorwaardelijke opmaak op om de getallen die je niet wil zien, weg te krijgen. Klaar ;) :thumb: en toch op een elegante manier zonder VBA.

Wigi

ik heb Wigi's en mijn versie naast elkaar gezet. Voor Wigi's oplossing moet je nog de I-kolom met tekstkleur wit voorzien, maar ik heb dat nu eventjes grijs gehouden.
Mijn formule was niet korrekt overgenomen, die staat nu in de J-kolom
belangrijk in de formule is in bv de 2e rij $A$1:$A1, dus steeds starten vanaf de 1e cel ($A$1) en lopen tot de cel net boven deze rij ($A1), daar ging je de mist in

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan