• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lastige ALS en EN formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clipstra

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2008
Beste,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen een formule te maken welke mij voorlopig nog boven mijn pet gaat. Het gaat om het volgende:

Ik heb een kwadrant met op de x-as een % afwijking in stuks en op de y as aantal in achterstanden. Nu wil ik een formule gebruiken welke aangeeft in welk kwadrant iemand zich bevind (zie bijlage). Maar er is een bepaalde marge met als uitkomt "niks" (in mijn bijlage is dat "--"). In het voorbeeld is de marge bepaald op 7.5% (of -/- 7.5%) afwijking in stuks en 2 (of -/- 2) achterstand.. Maar dat kan eventueel anders worden, echter zou de methodiek niet anders zijn..

Ik hoop dat de bijlage voldoende informatie geeft over het uiteindelijke doel. (de selectie in het geel is de uitkomst zoals ik die graag in een formule terug zou willen zien).

Alvast bedankt voor de eventuele moeite!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen een formule te maken welke mij voorlopig nog boven mijn pet gaat. Het gaat om het volgende:

Ik heb een kwadrant met op de x-as een % afwijking in stuks en op de y as aantal in achterstanden. Nu wil ik een formule gebruiken welke aangeeft in welk kwadrant iemand zich bevind (zie bijlage). Maar er is een bepaalde marge met als uitkomt "niks" (in mijn bijlage is dat "--"). In het voorbeeld is de marge bepaald op 7.5% (of -/- 7.5%) afwijking in stuks en 2 (of -/- 2) achterstand.. Maar dat kan eventueel anders worden, echter zou de methodiek niet anders zijn..

Ik hoop dat de bijlage voldoende informatie geeft over het uiteindelijke doel. (de selectie in het geel is de uitkomst zoals ik die graag in een formule terug zou willen zien).

Alvast bedankt voor de eventuele moeite!

Er is iets in de vraag wat ik niet begrijp:
Je wilt als uitkomst "lage productiviteit"als de waarde van achterstand groter is dan 2.
Volgens mij is de waarde van de rijen waar je "lage productiviteit" verwacht, steeds kleiner dan 2, dus krijg je in je voorbeeld geen lage productiviteit.

In bijgevoegd bestand heb ik een formule geplaatst in de Q-kolom.
De formule verwijst naar het tabel onderaan het scherm.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Beste Ron,

Momenteel kan ik nog niet naar je bestand kijken, aangezien ik het niet kan downloaden van mijn werk..

Voor wat betreft de lage productiviteit een kleine uitleg.. Als iemand niet volgens een vast stramien werkt en dus achterstand op loopt en daarnaast ook nog eens minder stuks verkoopt dan de rest, is dit een lage productiviteit. En hoe hoger de achterstand vs het aantal stuks des te slechter. Echter ben ik het met je eens, dat stel iemand 2% minder stuks verkoopt en 10 klanten achterstand heeft hij eigenlijk een "te zware route" ipv een lage productiviteit. Maar goed dan wordt het allemaal nog een stuk ingewikkelder.. Hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb..

Beste Ron,

Momenteel kan ik nog niet naar je bestand kijken, aangezien ik het niet kan downloaden van mijn werk..

Voor wat betreft de lage productiviteit een kleine uitleg.. Als iemand niet volgens een vast stramien werkt en dus achterstand op loopt en daarnaast ook nog eens minder stuks verkoopt dan de rest, is dit een lage productiviteit. En hoe hoger de achterstand vs het aantal stuks des te slechter. Echter ben ik het met je eens, dat stel iemand 2% minder stuks verkoopt en 10 klanten achterstand heeft hij eigenlijk een "te zware route" ipv een lage productiviteit. Maar goed dan wordt het allemaal nog een stuk ingewikkelder.. Hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb..

Omdat je niet kunt downloaden:
Code:
=ALS(EN(K5>$L$24;L5>$L$25);$K$18;ALS(EN(K5<$L$24;L5>$L$25);$K$19;ALS(EN(K5<$L$24;L5<-$L$25);$K$20;ALS(EN(K5>$L$24;L5>-$L$25);$K$21;"--"))))

In cel L24: 7,5%
In cel L25 2

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Ron,

Dit levert nog niet het gewenste resultaat op.. Ik heb jouw formule in het bestand gezet. Daarnaast jouw formule met aanpassing naar mijn inzicht (min teken vergeten en groter dan teken verkeerde kant op). Verder heb ik op basis van jouw formule een formule gemaakt obv van getallen ipv een verwijzing. Maar ook dit geeft niet de juiste uitkomsten.. Waar zit de "fout"?

Bijlagen

Beste Ron,

De "fout" zit volgens mij in de formule anzich..=> Er wordt uitgegaan van een EN voowaarde, maar dat is niet goed. Bijv "route te zwaar"; volgens "jouw" formule is de uitkomst "route te zwaar" als het K5 groter is dan L24 EN L5 groter is dan L25. Maar als je naar het kwadrant kijkt, is dit niet waar. Want een route te zwaar kan ook zijn 5% meer stuks en 7 achterstand. Hier wordt in de formule voorbij aangegaan..

Dus ik denk dat er een andere insteek genomen "moet" worden..

Laatst bewerkt:
Beste Ron,

Dit levert nog niet het gewenste resultaat op.. Ik heb jouw formule in het bestand gezet. Daarnaast jouw formule met aanpassing naar mijn inzicht (min teken vergeten en groter dan teken verkeerde kant op). Verder heb ik op basis van jouw formule een formule gemaakt obv van getallen ipv een verwijzing. Maar ook dit geeft niet de juiste uitkomsten.. Waar zit de "fout"?

Code:
=ALS(EN(K5>$L$24;L5>$L$25);$K$18;ALS(EN(K5<-$L$24;L5>$L$25);$K$19;ALS(EN(K5<-$L$24;L5<=-$L$25);$K$20;ALS(EN(K5>$L$24;L5<=-$L$25);$K$21;"--"))))
Vergeet het procent-teken niet in cel L24 !!!

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Ron,

Dan klopt het nog steeds niet (zie denk ik ook mijn commentaar van 11.41). Want regel 6,7 en 11 komt niet overeen (zie bestand). Echter had ik zelf ook een foutje gemaakt in mijn gele selectie; bij P5 stond "te lichte route", dat moet uiteraard "goede productiviteit" zijn..

Bijlagen

is het niet mogelijk om 4 verschillende kolommen te maken met in elke kolom een criteria en aan het eind in de 5de kolom de tekst samen te voegen en hier een functie op te zetten die zegt dat de éne kolom "sterker" is dan de andere kolom

ik zat dus te denken aan de volgende formules

Code:
m5 =ALS(K5<=-0,075;"lage productiviteit";"")
n5 =ALS(K5>=0,075;"goede productiviteit";"")
o5 =ALS(L5>2;"route te zwaar";"")
p5 =ALS(L5<-2;"te lichte route";"")

ik heb namelijk het idee dat je bij de gewenste kolom naar het belangrijkste criterium kijkt, want als ik dit in de kolommen zet krijg ik wel de gewenste uitkomst erbij, maar zit er soms 1 extra bij, die jij (ik neem aan op eigen inzicht) op één uitkomst gezet hebt

Beste Ron,

Dan klopt het nog steeds niet (zie denk ik ook mijn commentaar van 11.41). Want regel 6,7 en 11 komt niet overeen (zie bestand). Echter had ik zelf ook een foutje gemaakt in mijn gele selectie; bij P5 stond "te lichte route", dat moet uiteraard "goede productiviteit" zijn..

We blijven proberen.

Formule voor cel op 5e regel.
Code:
=ALS(OF(L5>$L$25;K5>$L$24);$K$18;ALS(EN(K5<-$L$24;L5<=-$L$25);$K$20;ALS(OF(K5<-$L$24;EN(K5<-$L$24;L5>$L$25));$K$19;ALS(OF(L5<-$L$25;EN(K5>$L$24;L5<=-$L$25));$K$21;"--"))))

En erna naar beneden slepen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Ron,

Het begint er idd op te lijken, maar regel 12 klopt niet, volgens jouw formule is het "route te zwaar" terwijl het goede productiviteit moet zijn..

is het niet mogelijk om 4 verschillende kolommen te maken met in elke kolom een criteria en aan het eind in de 5de kolom de tekst samen te voegen en hier een functie op te zetten die zegt dat de éne kolom "sterker" is dan de andere kolom

ik zat dus te denken aan de volgende formules

Code:
m5 =ALS(K5<=-0,075;"lage productiviteit";"")
n5 =ALS(K5>=0,075;"goede productiviteit";"")
o5 =ALS(L5>2;"route te zwaar";"")
p5 =ALS(L5<-2;"te lichte route";"")

ik heb namelijk het idee dat je bij de gewenste kolom naar het belangrijkste criterium kijkt, want als ik dit in de kolommen zet krijg ik wel de gewenste uitkomst erbij, maar zit er soms 1 extra bij, die jij (ik neem aan op eigen inzicht) op één uitkomst gezet hebt

Beste Taco,

Dit is wel erg kort door de bocht en geeft zulke resultaten dat het "mensen" werk blijft en dat is niet de bedoeling..Maar bedankt voor het mee denken!

Beste Ron,

Het begint er idd op te lijken, maar regel 12 klopt niet, volgens jouw formule is het "route te zwaar" terwijl het goede productiviteit moet zijn..

Zo?

Code:
=ALS(EN(L5>$L$25;K5>$L$24);$K$18;ALS(EN(K5<-$L$24;L5<=-$L$25);$K$20;ALS(OF(K5<-$L$24;EN(K5<-$L$24;L5>$L$25));$K$19;ALS(OF(L5<-$L$25;EN(K5>$L$24;L5<=-$L$25));$K$21;"--"))))
Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ja, dit ziet er al zeker veel belovend uit. Echter geldt de OF functie natuurlijk ook voor K18 en K20. Nu staat hij alleen bij K19 en K21. Want stel dat ik in regel 8 de achterstand van 4 verander in 1, komt er als uitkomst "--", terwijl dit ook ander de noemer "te zware route valt"..

Ja, dit ziet er al zeker veel belovend uit. Echter geldt de OF functie natuurlijk ook voor K18 en K20. Nu staat hij alleen bij K19 en K21. Want stel dat ik in regel 8 de achterstand van 4 verander in 1, komt er als uitkomst "--", terwijl dit ook ander de noemer "te zware route valt"..

En het zelfde geldt voor regel 11, als je hier de getallen veranderd in -1% en 3 achterstand. Dan komt er "--" te staan ipv "te lage productiviteit"..

En het zelfde geldt voor regel 11, als je hier de getallen veranderd in -1% en 3 achterstand. Dan komt er "--" te staan ipv "te lage productiviteit"..

Code:
=ALS(OF(EN(K5<-$L$24;L5<-$L$25);EN(K5<-$L$24;L5>=$L$25);EN(K5>$L$24;L5<-$L$25));$K$20;ALS(OF(EN(K5<$L$24;L5>$L$25);EN(K5<-$L$24;L5<$L$25);EN(K5<-$L$24;L5>$L$25));$K$19;ALS(OF(L5<-$L$25;EN(K5>$L$24;L5<=-$L$25));$K$21;ALS(OF(EN(K5>$L$24;L5>$L$25);EN(K5>$L$24;L5<$L$25);EN(K5<$L$24;L5>$L$25));$K$18;"--"))))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Ron,

Ik vind het vervelend om te zeggen, maar de formule is nog steeds niet waterdicht.. Is het een mogelijkheid om per kwadrant per kolom een formule te maken en vervolgens deze resultaten op te tellen (tekst samenvoegen). Eigenlijk een beetje op de manier zoals ik hem opgebouwd had (en Taco gereageerd heeft)..

Beste Ron,

Ik heb eens zitten denken en ben tot het volgende gekomen (zie bijlage). Voor elk kwadrant gedeelte maak je een aparte formule (per kolom) en dan tel je deze 4 samen op (tekst samen voegen). Zelf ben ik niet handig genoeg om mijn geschrift om te zetten in formules. Lukt het jou?

Bijlagen

Een nieuwe ronde.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Beste Ron,

Zou je de formules weer als tekst kunnen/willen invoegen?

Bvd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan