• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lastige berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

collide

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jan 2012
goede avond.

ik ben bezig met een tool te maken waar ik een berekening voor nodig heb waar ik momenteel zelf niet uit kom.

ik heb een vak van 121 cellen, deze is 11 cellen breed en 11 cellen lang.
in het midden staat het punt van waaruit je begint.

bv: midden is 5019, links 5018 rechts 5020 onder 5119 boven 4919.
ik wil dus een berekening maken hoeveel cellen het is van 5019 naar 4919 hierbij wil ik ook graag doorberekenen dat als je van 5019 naar 4619 naar 4922 moet.

het is dus een soort afstand berekening, maar hierbij is dus dat ik in wil kunnen voeren van: 5019 naar: 4922. en dat ik dan de afstand krijg, ik heb dit geprobeert met celberekening maar hierbij kon ik dus alleen rechte lijnen berekenen of gehele vlakken.

en met een gewone berekening kom je uit als je van 5019 naar 4919 gaat op 100 terwijl dat 1 moet zijn en als ik naar 4921 wil gaan krijg ik 102 wat dus 2 moet zijn.

ik gebruik excel 2007.

ik hoop dat me verhaal niet te lastig is, hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft.

mvg collide

collide,

en met een gewone berekening kom je uit als je van 5019 naar 4919 gaat op 100 terwijl dat 1 moet zijn en als ik naar 4921 wil gaan krijg ik 102 wat dus 2 moet zijn.
Laat deze berekeningen eens zien?
Van 5019 naar 4919 lijkt me niet zo moeilijk, deel het maar door 100, maar hoe je aan die 2 wilt komen is mij een raadsel.

Oooo.... wacht ff..... ik heb 'm al door, je wilt eigenlijk het aantal rijen naar boven/beneden of kolommen naar rechts/links weten, dan mot je nog ff wachten.

Laatst bewerkt:
Wat denk je hiervan?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik vindt ze van jullie alle twee mooi, maar de TS wil van 5019>4921 en daar moet 2 uitkomen, dat zijn dus het aantal kolommen verschil. Idem voor de vert. stappen dus het aantal rijen. gaan ze naar lagere waarden zal het een negatieve uitkomst moeten zijn.
Of Collide zie ik het verkeerd?

Correctie laatste bericht: Willem en Matjan hebben het bij het rechte eind, volgens mij begin ik oud te worden:d:d

Laatst bewerkt:
@ Ad,

Lezen is een kunst die je reeds jong moet leren. Als je niet goed leest ben je dus hoogstwaarschijnlijk jong. In de vraagstelling van TS
van 5019 naar 4919 gaat op 100 terwijl dat 1 moet zijn en als ik naar 4921 wil gaan krijg ik 102 wat dus 2 moet zijn.
lees ik in dit geval toch 3 stappen: eerst 1 stap van 5019 naar 4919 en dan 2 stappen van 4919 naar 4921..

volgens mij begin ik oud te worden
Als ouderdom met dit soort gebreken komt dan wacht ons, met een instelling, nog steeds te willen leren, een schone toekomst waarin we zeker jong blijven.

Laatst bewerkt:
goede avond.

ik heb alle 3 de bestanden bekenen, ik ben zeer op weg geholpen mijn dank hiervoor.

er is alleen 1 klein dingetje ( als dit mogelijk is) wat me opviel is dat die bij alle 3 de langste weg koos, het is namelijk zo dat als je van 5019 naar 5120 gaat dat dit 1 cel inhoudt dus niet dat die eerst naar 5020 gaat en dan vervolgens naar 5120 maar gelijk rechtstreeks ( dus schuin naar beneden).

ik ben benieuwd of hier een mogelijkheid in zit.

mvg collide

Ik vindt ze van jullie alle twee mooi, maar de TS wil van 5019>4921 en daar moet 2 uitkomen, dat zijn dus het aantal kolommen verschil. Idem voor de vert. stappen dus het aantal rijen. gaan ze naar lagere waarden zal het een negatieve uitkomst moeten zijn.
Of Collide zie ik het verkeerd?

Correctie laatste bericht: Willem en Matjan hebben het bij het rechte eind, volgens mij begin ik oud te worden:d:d

je kan het als simpel voorbeeld zien van 9 tegels je gaat in het midden staan, je kan alle kanten met 1 stap doen, je hebt dus 8 kanten die je uit kan gaan dus in zoverre heeft alles dezelfde waarde.

geweldig dat is het, precies zoals ik in gedachten had.... kon et alleen zelf niet realiseren moet er toch verder in duiken geloof ik.

ik wil iedereen bedanken die zijn tijd hier aan heeft willen besteden, heel erg bedankt.

mvg collide

opgelost

Hallo Collide,

Zet je ook nog even het vinkje linksboven de eerste post, als kenmerk van opgelost?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan