• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lastige formule terugverdientijd - waar zit de fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bytebite

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2002
Op internet kwam ik een goed voorbeeld tegen om een terugverdientijd van kasstromen te berekenen, een redelijk complexe formule.

Nu ik deze ombouw naar mijn eigen situatie, komt er een vreemde waarde uit, zie bijlage. Wie helpt mij uit de brand?

Vast bedankt!!

Bijlagen

Splits uw formule in verschillende stukjes en bekijk het resultaat, dan zal je wellicht merken waar de berekingsfout gebeurt.
Ben absoluut geen wiskundige en kan dus ook niet inschatten wat er precies mis gaat.:o

[CODE]=VERGELIJKEN(E9;F9:Y9)&" Years "&AFRONDEN(((E9-SOM(VERSCHUIVING(E9;0;1;1;VERGELIJKEN(E9;F9:Y9))))/VERSCHUIVING(E9;0;VERGELIJKEN(E9;F9:Y9)+1))*12;0)&" Months"[/CODE]

Als je ook eens de originele formule hier post dan kunnen we je misschien beter helpen met ombouwen naar jouw situatie.
Ik heb nl ook geen flauw idee wat het resultaat zou moeten zijn.

Groeten Marcel

Als je ook eens de originele formule hier post dan kunnen we je misschien beter helpen met ombouwen naar jouw situatie.
Ik heb nl ook geen flauw idee wat het resultaat zou moeten zijn.

Groeten Marcel

@Marcel, het is gezien de getallenrij lastig om dit in het forum te plakken, ik heb er daarom een Excel-bijlage bij gepost. Ik heb al behoorlijk wat tijd zitten in het zelf uitzoeken, ik denk dat ik ergens overheen kijk..

dank!

De formules op zich lijken identiek aan het engelstalige voorbeeld, maar de cijfers waar je in de tabellen mee rekent, schijnen een andere logica te volgen.
Bijvoorbeeld: in cel C14 reken je "E9(=5.320) - sum(offset(etc.. = sumF9:Q9 = 26.700), dus 5.320-26.700, dat geeft je direct een negatief getal.
In het originele engelstalige voorbeeld in cel C37 reken je "C23(= 8.000.000) - sum(offset(etc.. = sumD23:H23 = 7.840.000), dus 8.000.000 - 7.840.000, dat geeft een positief getal.

lastige formule enz

Hallo,

Als het terugverdienen gelijkmatig over het jaar plaats vindt, dan is bijgaande formule een idee. De uitkomst is 12 jaar en 2 maanden. Dat kun je in dit geval ook zo wel zien.
Code:
=VERGELIJKEN(E9;$F$9:$Y$9)&" Years "&AFRONDEN.BOVEN(12/((VERSCHUIVING($E$9;0;VERGELIJKEN($E$9;$F$9:$Y$9)+1)-VERSCHUIVING($E$9;0;VERGELIJKEN($E$9;$F$9:$Y$9)))/(E9-VERSCHUIVING($E$9;0;VERGELIJKEN($E$9;$F$9:$Y$9))));1)&" Months"

Groet

Dirk

Dirktimm,

Probeer deze eens :

Code:
=VERGELIJKEN(E9;F9:AS9)&" Years "&AFRONDEN((E9-VERSCHUIVING(E9;0;VERGELIJKEN(E9;F9:Y9);1;1))/(((VERSCHUIVING(E9;0;VERGELIJKEN(E9;F9:Y9)+1))-VERSCHUIVING(E9;0;VERGELIJKEN(E9;F9:Y9);1;1))/12);0)&" Months"

lastige formule enz

Hallo Gelens,

Waarschijnlijk heb ik deze uitnodiging aan de broek vanwege het verschil in het antwoord. Ik ben niet akkoord met de uitkomst van 12 jaar en 1 maand. De vraag is in de terugverdientijd: wanneer is de investering helemaal terugverdiend. Na 12 jaar en 1 maand is er 5219 + 68 = 5287. Totaal moet er 5320 terugverdiend worden. Dus komt er nog een maand bij (als we even met volle maanden rekenen).

Groet

Dirk

Heren ik dank u vriendelijk voor de vlotte hulp, wat een puzzel soms! Als jullie een vrouw waren... ;-)

lastige formule enz

Hallo,

Of de formule is de stijl van de ontwerper:
Code:
=VERGELIJKEN(E9;F9:AS9)&" Years "&AFRONDEN.BOVEN(((E9-SOM(VERSCHUIVING(E6;0;1;1;VERGELIJKEN(E9;F9:AS9))))/VERSCHUIVING(E6;0;VERGELIJKEN(E9;F9:AS9)+1))*12;1)&" Months"

Rij 9 vervangen door rij 6

Groet

Dirk

Hallo,

Of de formule is de stijl van de ontwerper:
Code:
=VERGELIJKEN(E9;F9:AS9)&" Years "&AFRONDEN.BOVEN(((E9-SOM(VERSCHUIVING(E6;0;1;1;VERGELIJKEN(E9;F9:AS9))))/VERSCHUIVING(E6;0;VERGELIJKEN(E9;F9:AS9)+1))*12;1)&" Months"

Rij 9 vervangen door rij 6

Groet

Dirk
Dat ziet er wel wat overzichtelijker uit, ik heb bij die eerste even goed moeten kijken hoe het eigenlijk werkt :) Maar ben eruit, threat mag closed! :)

Bytebite

Je mag zelf deze vraag afsluiten door de status te wijzigen in opgelost.

@ Dirktimm.
Ik begreep jouw opmerking niet over die uitnodiging. Maar als ik e.e.a. teruglees zie ik dat ik bij mijn voorstel om de vraag op te lossen ik per ongeluk mijn antwoord aan jou gericht heb. Was uiteraard niet de bedoeling. En wat betreft jouw opmerking over mijn oplossing : Afronden naar beneden was inderdaad niet de juiste oplossing. Even niet nagedacht. :o

lastige formule enz

Hallo Gerard,

Oke, ik begrijp het nu ook beter.

groet

Dirk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan