• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lastige vraag als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

maarten423

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2008
Beste helpers,
Ik weet dat er al veel vragen over de als functie op het forum zijn behandeld.
Toch kom ik nog steeds niet uit mijn probleem.
Ik ben op zoek naar een functie, welke in cel d2 van bijgevoegd blad automatisch mijn postcode regio's invult.(beverwijk,haarlem, amsterdam enz.), als ik in cel a2 een postcode invul.
Als er geen postcode uit mijn regio's bij zijn zou het mooi zijn als er "overig" komt te staan.
Volgens mij moet dit voor jullie vrij eenvoudig zijn, maar ik krijg het echt niet voor elkaar.
Alvast bedankt.

Groeten,

Maarten

Bijlagen

Hier moet je ALS niet voor gebruiken. Sorteer je tabel en gebruik Vert.Zoeken.
Plaats =VLOOKUP(A2;A10:C22;3;1) in D2. in NL-versie =VERT.ZOEKEN(A2;A10:C22;3;1).
De gaten in je tabel moet je dan wel opvullen met "Overig". De laatste 1 zorgt ervoor dat tussenliggende postcodes ook de juiste plaats weergeven. Indien je nu echter 1200 ingeeft krijg je Amsterdam terug omdat alleen op de 1e kolom gezocht wordt en 1200 tussen 1011 en 1501 in ligt. Hier dus een regel tussen voegen in je tabel Van 1190 tot 1500 met daarachter "Overig". Zo moet je alle gaten opvullen.

Dit hoeft niet als je een matrixformule gebruikt. Hierbij kun je de volgorde willekeurig pakken en hoeven er geen gaten opgevuld te worden (zie voorbeeld).

Bijlagen

Indien je je tabel als zodanig wilt behouden (dus zonder sortering) kan je ook gebruik maken van een matrix-formule.

Code:
=INDEX(C10:C21;VERGELIJKEN(1;(A10:A21<=A2)*(B10:B21>=A2);0))
Matrix-formules moet je afsluiten met CRTL-SHIFT-ENTER.

Er wordt in de A-kolom gezocht naar waardes die kleiner of gelijk zijn dan de gezochte waarde en in de B-kolom waardes die groter of gelijk zijn dan de gezochte waarde. De bijbehorende naam van de regio wordt getoond.

Zou je nu zoeken op postcode 1200 dan verschijnt #N/B omdat er geen regio in de tabel staat die eronder valt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Heel erg bedankt,
Jan en Brandts; dit had me waarschijnlijk een paar jaar gekost om zelf ui te vinden.

Groeten,

Maarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan