Latex handschoenen ter vervanging van antistatisch bandje

• Onderwerp starter Onderwerp starter imax
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

imax

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Hallo,
Binnenkort ga ik samen met iemand anderseen computer assembleren voor een vriend.
Ik ben niet ik het bezit van een antistatisch armbandje dus is het een goede vervang-oplossing om latex handschoenen aan te doen in de plaats? Ik heb dit ergen gelezen op internet maar iets zegt mij dat deze juist wel statisch geladen zijn...
Alvast bedankt,
Axel

Nee. Ik zou het niet doen. Dan kun je beter een metalen plaat als werkblad nemen, of telkens jezelf even aarden door het frame aan te raken.
overigens kosten die armbandjes geen drol, dus...

Raak van te voren iets aan wat geaard is, b.v. een waterleiding of een buis van een CV installatie ..

Een ongeverfd stuk buis :)

heb je een ijzerdraadje liggen? die kan je dan ook aan de kast binden, en vervolgens aan je hand. let er dan wel op dat je PSU met de stekker in een geaard stopcontact zit.

Als ik aan het inwendige van een computer bezig ben, heb ik liever GEEN stekker in het stopcontact zitten, dus bovenstaande opmerking zou ik dus niet opvolgen (hoe goed bedoelt ook).

Als ik aan het inwendige van een computer bezig ben, heb ik liever GEEN stekker in het stopcontact zitten, dus bovenstaande opmerking zou ik dus niet opvolgen (hoe goed bedoelt ook).

Wat voor nut heeft het als je niet eens gegrond bent met het stopcontact? behuizing aanraken is wel leuk en werkt goed voor kleine veranderingen, voor het bouwen van een pc ben ik liever gegrond (met een geaard stopcontact).

nog een paar tips voor de ts:

draag kleding die zo MIN mogelijk statische electriciteit veroorzaakt (ZEKER geen wol!)
Leg een paar kartonnen platen neer waar je op kan lopen, dit voorkomt extra statische electrisiteitsopbouw.
Raak elkaar niet de hele tijd aan.

oh ik snap al waar janzwart op doelt ;)

je moet natuurlijk NIET je voeding aansluiten op je componenten zolang hij ingeplugd zit in de muur! Dit doe je als laatste!

ps: als je vaker pc's bouwt (zoals vele) kijk dan eens naar een antistatische mat :) ik heb er zelf eentje en die werkt perfect.
Ik heb er een youtube filmpje van kunnen vinden, hierin wordt ook uitgelegd hoe je jezelf OP DE JUISTE MANIER met een kabel in het stopcontact electrostatisch vrij kan maken.
http://www.youtube.com/watch?v=YfeEJjfz1kk
let wel, zo'n mat kost nogal wat en is alleen nodig als je bijna dagelijks pc's bouwt.

als laatste wilde ik nog even toevoegen dat GEEN enkele manier van statisch electrisch vrijmaken beter werkt dan die van een stopcontact.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan