Latop Vista geeft dagelijks blauw scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laevid

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2006
Hallo,

Ik weet niet of ik met deze vraag goed zit in dit forumdeel of dat het een hardwareprobleem kan zijn, maar je moet ergens beginnen :)

Sinds vorig weekend valt mijn laptop bijna dagelijks uit met een blauw scherm.
De eerste keer was het toen ik een dvd aan het branden was, de tweede keer ook. Dus ik dacht, misschien zit daar het probleem. Echter is hij de afgelopen dagen bijna iedere dag een keer uitgevallen. Ik kan niet zeggen dat ik steeds hetzelfde programma aan heb staan. Ik heb mijn dell-laptop nu sinds april 2007, maar gebruik hem pas het laatste half jaar intensief als mijn vaste pc.

Het blauwe scherm staat er soms een paar seconden, maar is ook soms maar een fractie in beeld, daarna start hij vanzelf ook weer terug op. Ik heb daardoor de gehele tekst nog niet kunnen lezen. Ik had gehoopt met systeemherstel voor afgelopen weekend uit te komen, maar Vista besloot deze week een service pack te willen installeren, waardoor ik nu geen herstelpunten meer blijk te hebben van voor die service pack-installatie.

hopelijk kan iemand mij verder helpen, want van iedere dag weer plotsklaps ergens middenin wegvallen is de lol vrij snel af.

alvast bedankt,
Laevid

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik weet niet of je een meerjarige garantieperiode hebt. Zo ja, dan is deze mogelijk nog van kracht.
Wat ze in elk geval altijd vragen - zéker bij het probleem dat jij hebt - is de laptop weer terug te brengen naar de 'fabrieksinstellingen'.
In jouw geval zou ik dat als eerste doen, nadat je je eigen gegevens hebt veilig gesteld.

Ook voor Dell is er een z.g. recovery-mogelijkheid, ofwel vanaf een extra partitie ofwel vanaf aangemaakte dvd's.
In het eerste geval moet je direct na het opstarten van de laptop een toets indrukken die je in het basicmenu brengt, waar onder andere de optie zit om een recovery uit te voeren.
In het tweede plaats je de eerste dvd en start je de laptop opnieuw op.

hallo,

Kan meerdere oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld drivers die het systeem doen falen.
Probeer het eens in Windows veilige modus, kijken of je daar ook een crash krijgt.

Je hebt een optie ingeschakeld, waardoor Windows zich na een systeemcrash opnieuw opstart. Dit kun je uitschakelen op de volgende manier:

- Deze computer, (rechter muisknop en kiezen voor eigenschappen)
- Kies voor geavanceerde systeem instellingen
- Kies voor tabblad geavanceerd
- Druk op de knop voor opstart en herstelinstellingen
- Schakel vinkje uit (De computer automatisch opnieuw starten) (staat onder systeemfouten)
Hopelijk heb je er wat aan :)

Hallo,

Bedankt voor deze tips. (Mochten er nog meer ideeen zijn, hoor ik het graag)

@ vanveelen: Terug naar de fabrieksinstellingen, ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat hij behalve de programma's ook alle documenten e.d. er af haalt? Dit betekent voor mij dat ik eerst een externe hd ga aanschaffen, iets wat ik al van plan was, maar nu kennelijk met spoed nodig is/kan zijn. Garantieperiode is volgens mij al afgelopen.

@michel84: Ik zal veilige modus eens proberen als hij (vandaag waarschijnlijk wel) weer uitvalt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik dan nog wel en niet kan uitvoeren, dus misschien is het onpraktisch, aangezien hij meestal pas na een aantal uur uitvalt.
Kan ik ook ergens aangeven dat ik na die veilige modus weer terug wil naar normale modus? (Ik merk dat Vista hierin toch een stuk onduidelijker is dan zijn voorgangers, bij 95 had ik deze vraag niet hoeven stellen :confused: en bij XP heb ik het nooit nodig gehad)

groeten,
Laevid

Hoi,

Inderdaad moet je eerst van al je eigen bestanden een backup maken.
Werk je met Outlook o.i.d. dan ook hiervan een reservekopie maken.

Ik geef het advies voor een recovery (fabrieksinstellingen) omdat je daarmee uitsluit dat de oorzaak bij drivers of iets anders in de software of het besturingssysteem zou zitten.
(ik vermoed overigens dat dit wel het geval is).
Doet het probleem zich na de recovery nog voor, dan is de kans groot dat het een hardwareprobleem is (grafische kaart ligt 't meest voor de hand)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan