Lawaai bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jo Briels

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2001
Medion MD 8083
Windows XP
gekocht in 2004

Bij het starten gelijkt hij tegenwoordig op een diesel.
Na een hele poos wordt het ventilatorgeluid normaal.
Wat kan er schelen?

1. Ventilator in onbalans...de waaier zorgt voor trillingen..na verloop van tijd en warmworden van het ventilatormotortje loopt-ie weer netjes....

2. Al eens eerder gezien bij medion...ventilator van videokaart kan niet op gang komen door vervuiling van het koelelement..de constructie is zo gemaakt dat stof en haar niet of nauwelijks kunnen wegkomen uit de vinnen...de ventilator loop er tegen aan....

Nu nog even kijken welke ventilator het is....dan vervangen....(of schoonmaken!)

Voorzichtig kort de ventilator tegen houden, deze 1 voor 1 even stil houden. Is het geluid weg, dan weet je welke de oorzaak is. Eventueel doe je dat met een balpen. Zelf gebruik ik gewoon m'n vingers daarvoor, maar het kan hard aankomen.

Ik meen te hebben begrepen dat ik voor verdere behandeling de pc-kast moet openen.
En dat gaat me nu net ietsje te ver.
Durf er gewoon niet aan beginnen.
Het zal dus bij grote panne een nieuwe moeten worden.

Ik dacht een ogenblik dat het te maken kon hebben met opladen van programma's.
Tijdens het lawaai blijft het zandlopertje namelijk lang lopen.
Avast en Windows washer schijnen veel werk te hebben

Niet iemand in de buurt, die wat meer verstand ervan heeft? Om nu een nieuwe te gaan aanschaffen, als het waarschijnlijk 1 ventilator is.

Wat betreft je Avast en Windowswasher. Laat de pc op Spyware scannen.
Hier kun je Ad-aware SE of Spybot S&D downloaden om je pc te laten scannen op spyware.
De update eerst doen, daarna pas scannen.

Handleiding Ad-aware:
http://www.nucia.nl/toonhandleiding.php?handleidingid=10

Handleiding Spybot S&D:
http://www.nucia.nl/toonhandleiding.php?handleidingid=11

Het schijnt op de 8083 meestal de fan van de videokaart te zijn

leesvoer

Mijn dochter heeft dezelfde pc en tijdens opstarten geeft ze een klein tikje boven op de kast en het is weg, lijkt dus dat de fan moeite heeft om op te starten

whisperTT

Laatst bewerkt:
Hoi !

Bekend probleem bij je Medion.

Eenvoudig een paar koelers vervangen (meestal is videokaart voldoende) en je bent weer klaar.

Hoeft niet meer dan 20 euri's te kosten !

Greetz,

Harry.

De computerkast openmaken is vrij eenvoudig en kan zonder problemen. Meestal zit deze met een paar schroefjes vast of met een kliksysteem. Zonde om het niet even te proberen en te controleren. Je zult zien dat er niets aan is en alleen de kast openmaken kan verder geen problemen geven. Je krijgt dan misschien wel inzicht wat het probleem kan zijn.

Stof is vaak simpel te verwijderen door een busje perslucht te kopen en alles even goed schoon te blazen. Als het een ventilator is dan heb je wat meer kennis misschien nodig en zou je dan kunnen overlaten aan een PC-Winkel of kennis

Wachten tot het fout gaat is altijd de slechte mannier. Kom je er niet uit kijk dan of je iemand in de omgeving kent die iets meer ervaring heeft. Of breng hem even langs bij een Computer winkel.

Allemaal vreselijk bedankt voor de goede raad.
Heb een hoop te proberen en maak er de volgende dagen werk van.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan