layer vastzetten in dreamweaver

Status
Niet open voor verdere reacties.

therisque

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2009
Hoi.

Ik ben met een simpel opzetje begonnen voor een website.

De pagina in kwestie bestaat uit 3 lagen:

laag 1: helemaal links met in de laag het logo en een (nog niet werkende) button 'nontopia'
laag 2: in het midden, met daarin foto 1
laag 3: helemaal rechts, met daarin foto 2

Nu wil ik het zo voor mekaar krijgen dat in elke browser laag 1 vast blijft staan, terwijl laag 2 en 3 in de breedte kunnen scrollen. Nu scrollt laag 1 mee.

Hoe zou ik dit kunnen regelen? Op Google heb ik gelezen dat ik met een css de positionering van een laag kan bepalen (bijv. 'static') maar als ik zo een css maak en deze koppel aan laag 1, scrollt deze alsnog gewoon vrolijk mee met laag 2 en 3. Help!

Bij voorbaat dank.

Laatst bewerkt:
Hoi therisque,
Zoiets: www.developerscorner.nl/csshunter/tests/lanamesic-nw.htm?

Met vriendelijke groet,
CSShunter
PS-1: Het komt me voor dat je aan het ontwerpen bent op een resolutie van 1280x1024px. Maar zeker nog 15 à 20% van de surfers heeft nog 1024*768 op z'n kastje staan. En bv. iPad'jes gaan ook niet breder dan 1024px.
Deze bezoekers zien vrij weinig van de pagina, en moeten nogal in de weer om de twee scrollbarren te bedienen.

PS-2: Het javascript "reloads the window if Nav4 resized" was vroeger een standaard-scriptje dat er door html-editors automatisch ingezet werd. Maar ... Netscape 4 ??? - Netscape 5 werd overgeslagen, Netscape 6 kwam 11 jaar geleden uit, en Netscape 9 was de laatste Netscape die van de pers rolde; en die wordt niet meer gesupport, want de hele Netscape als browser is al een paar jaar geleden opgehouden te bestaan. Kijk maar bij Netscape: ze bevelen andere browsers aan.
Wie nu nog Netscape 4 als browser heeft, woont in het museum! :D

Hoi csshunter.

Dank je wel voor je suggestie! Ik bekijk het straks thuis, ben nu op het werk...

De resolutie had ik idd zelf later ook gezien, beetje groot idd :)
Wat betreft 'reloads the window if Nav4 resized'; dit wordt standaard door Dreamweaver er in gezet lijkt wel (niet door mij iig). Ik werk nog met Dreamweaver MX, misschien vandaar?

... Netscape 4 ... dit wordt standaard door Dreamweaver er in gezet lijkt wel (niet door mij iig).
Klopt, in "MM_reloadPage(init)" staat de MM dan ook trots voor MacroMedia, de Dreamweaver-eigenaar voordat Adobe dat werd.

Ik werk nog met Dreamweaver MX, misschien vandaar?
Dat zou heel goed kunnen = zeker weten! De MX is van 2002/2003, toen waren er nog wel oude Netscapes. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hoi csshunter.

Ik heb nu pas thuis de tijd gehad om naar je voorbeeld te kijken. Het is BIJNA wat ik bedoel ;)

In jouw opzet zet je de foto's in een scrollbox. Dat kan natuurlijk, alleen ik vind dat persoonlijk er niet zo mooi uitzien. Waar ik naar op zoek ben is eigenlijk precies dit:

http://www.anpena.com.ar/index.php?/projects/ff/

Ik weet helaas niet hoe ik het voor mekaar moet krijgen. Heb wel al de paginabron van de bovenstaande link gekeken en deze in Dreamweaver geplakt... ik zie ik geloof iets van 6 CSS stijlen. Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat ik niet een held ben in CSS.

Bestaat er een mogelijkheid dat je mij aan de hand van het door mij eerder geposte linkje naar mijn opzetje kan laten zien hoe ik zoiets als in deze bovenstaande link kan maken?

Ik heb ook nog naar frames gekeken in DW, gewoon links een navigatiekolommetje voor de buttons en rechts een hoofdframe met daarin de foto's. De pest is: ik wil dat de navigatiebuttons die ik dan in de linkerframe plaats, telkens veranderen van kleur/dikte/etc (om aan te geven waar de gebruiker zich bevindt). En dat zou volgens mij betekenen dat ik voor elke button een aparte frameset zou moeten maken...beetje onoverzichtelijk heb ik het gevoel.

Ik weet niet of dit helemaal klopt wat ik hierboven schrijf (ben nog niet echt thuis in het website-bouwen gebeuren zoals je ws wel merkt :) )
Anyhow: ik zou het erg op prijs stellen als je een tip voor me zou hebben?

Alvast enorm bedankt!!!

Hoi therisque,
Het is BIJNA wat ik bedoel ;) Waar ik naar op zoek ben is eigenlijk precies dit: ...
Nou, dan maken we toch precies dat? :D
Hier is de eenvoudige variant genomen met alleen images naast elkaar in de scrollbox.
Als je er per plaatje onderschriften bij wilt hebben, dan moet je binnen de <div id="scrollbox-inner"> een serie <div>'jes maken zoals in het eerste voorbeeld: per breedte van de foto kan dan het onderschrift eronder gezet worden (gecentreerd of anders).
En frames: nee hoor, niet doen. Daar zitten alleen maar nadelen aan vast. Gelijkblijvende menu'tjes kan je er beter met php in hangen (ici en ici).

Is dat wat?
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan