LCD gaat even aan en blijft daarna uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arno2504

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2008
Hallo,

Ik heb een Philips Brilliance 220S. Sinds kort is hij vrees ik aan het doodgaan. Als ik de monitor aanzet of aansluit, laat hij ongeveer 1 seconde beeld zien en gaat dan uit. Voor zover ik kan zien is dat beeld helder, dus aan het lcd kan het niet liggen. Misschien een voedingsprobleem? Weet iemand raad?

Wordt het beeldscherm dan ook weer donker, of blijft het gewoon zwartig maar wel verlicht zoals tussen de POST en Windows logo?
Daar is een klein verschil in: bij het eerste is het een voeding probleem, bij het tweede een videosignaal probleem.

Voor zover ik het kan beoordelen gaat de backlight ook weer uit. Maar dat zou ik even in het donker moeten testen.

Hij bleef zojuist iets langer aan, en toen knipperde hij de hele tijd (tussen licht en donker, niet tussen aan en uit)

Dat is inderdaad een probleem met het scherm zelf.
Een handige Harrie kan hem nog voor je open maken en nakijken, maar dat is aan jou zelf om te bepalen

Zo ver was ik al ja, want de kabels, graka etc werken allemaal wel met een andere monitor. De vraag is dus: wat is er mis met de monitor, en hoe kan ik het maken.

Aanvulling: ik constateer zojuist dat alleen de backlight uit gaat. De desktop blijft heel wazig zichtbaar. Ik heb iets soortgelijks ooit met mijn laptop gehad, toen moest ik een nieuwe backlight adapter erin zetten. Maar toen ging hij gewoon opeens uit, en deed niets meer. Deze monitor geeft na inschakelen ongeveer 1 seconde beeld en gaat dan uit.

Dezelfde reparatie is bij deze wel van toepassing. De backlight converter functioneert slecht tot niet, moet dus vervangen worden.

Heeft een vaste monitor wel een backlight inverter vraag ik me af?

OK, ik denk dat ik het weet. Er gaan twee dubbele draadjes vanuit het kastje aan de achterkant naar de zijnkant van het scherm. Volgens mij zijn dat de voedingsdraadjes van de backlight. De connectors zijn echter op een printplaat aan de achterkant van de monitor gesoldeerd, dus ik ben bang dat hij een soort van geintegreerde inverter heeft.
Heb zojuist voor 3,50 op ebay een universele adapter besteld. Deze komt over een week of 2 binnen. Eens kijken of dat wil werken.

Als het een lcd scherm is zoals je aangaf heeft die ook een backlight converter

Hallo

Jammer genoeg geen vermelding ouderdom van dit scherm ...

Lijkt me inderdaad een backlight invertor probleem.

Meestal zijn de invertors geintegreerd op het motherboard v/h scherm --> drukken totale kostprijs , en zijn niet los te vervangen.

Mits dit een philips is .... , een veel voorkomend probleem ---> gescheurde soldeerverbindingen in het vermogen gedeelte aansturing.

Geen symmetrische aansturing , en invertorgedeelte komt in veiligheid.

Dit zou ook een voedingsprobleem kunnen zijn , maar zonder vermelding ouderdom is dit niet in te schatten

Hopelijk heb je genoeg aan deze info.

Gezien de vraagstelling .... niet zelf aan m.c. gyveren , maar laten uitvoeren door iemand met de nodige ervaring.

Peter

Het is een Philips. En volgens internet moet hij niet ouder dan 3 jaar oud zijn.

Tijdens doormeten met een multimeter kortsluiting veroorzaakt op het moederbord van de monitor, dus moet nog even kijken of er een zekering op zit, anders is hij definitief overleden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan